Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 569 ggr
ninaochica
0

Kanin + koppel = KAOS!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nu är det såhär att jag vill gärna träna min kanin lite att hoppa över hinder så jag kanske en dag kan tävla lite med henne på skoj

men då måste man ju såklart ha koppel..

och det e hon ju inte vand vid (hon är knappt 1 år)

jag har testat att sätta på henne kopplet utan själva selen, men hon får panik!!

hur ska jag göra för att vänja henne vid koppel??

snälla svara! behöver verkligen hjälp!!

Chippers
0

Sätt på henne selet bara, och låt henne gå med selet på i sin bur en stund varje dag. När du sedan tycker att hon börjar vänja sig vid selet kan du sätta på kopplet en liten stund och låta henne skutta runt. Lycka till!

Chippers
0

Söt kanin föresten :-)

KvirrZ
0

Hur har du kunnat sätta på kopplet utan sele? :S

- Mvh Emma

Mysterious
0

undrar samma som #3

myriis
0

Förstår inte riktigt "då är hon ju inte van, hon är knappt ett år" Man brukar vänja kaniner vid sele vid typ tre månader..=>

Npe
0

min kanin e också så, fast hon e mest bara myskanin :P :D

Mysofi
0

Låt henne få nosa på selen och kopplet först, sen kan du sätta henne typ i ditt knä och klappa henne. Sen kan du försiktigt försöka sätta på kopplet, samtidigt kan hon få godis eller något annat gott så hon förknippar selen/kopplet med något bra. Och så kan du prata med henne hela tiden och säga att hon är snäll och duktig och så! Lycka till!

Blazen
0

#1 & #7 har bra råd jag gjorde mina kaniner vana med att ha sele efter som jag födde upp de själv det tog bara några dagar sedan var mina vana vid sele & koppel :D

ninaochica
0

#1 #7tack! då ska jag testa det! :)

#3 #4 det som sitter runt magen lixom, inte själva linan man håller i ..

myriis
0

#9: Om det sitter runt magen så är det väl inte så konstigt att det är läskigt för henne? :)

ciss
0

#9: Det är KOPPLET som man håller i. Det är SELET som sitter på kaninen, du har missuppfattat ;)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

myriis
0

Jag hajjar ingenting.. xD

ninaochica
0

ja, men sorry jag sa fel hejdå

Keligast
0

#13 Blev du sur :/? Ciss bara sa att du missuppfattat det vilket du har..varför bli sur på det? Alla gör sina misstag!

annaforsgren
0

låt henne äta banan eller hennes favoritgodis medans du sätter på selen, förhoppningsvis så märker hon inte ens att du sätter på den

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Helleh
0

Vår kanin funkar det bra med sele & koppel på, men inte när min dotter satte på selet.Hon satte det för hårt. Se till att du du har bakre delen precis bakom frambenen när du sätter på selet & att du får in minst ett finger. Sen får du känna efter när kaninen rör sig, för om det spänner, så får de säkert panik. Deras magar är tydigen jättekänsliga.

BuNNaj
0

alltså selen ska sitta på kroppen inte att du ska hålla i den! Om hon inte vill ha på sig den om dunu har fått påöd en rätt så vill inte inte! Då ska man låta kaninen vara för det är alldeles för sent att vänja henne nu! Sånt gör man vid 3-4 månaders ålder :S

Vemsan
0

Typ börja långsammt och visa selen och typ håll den närmre och närmre, men gör det inte på en gång, utan låt kaninen få vänja sig i god tid vid att komma allt närmre selen. Vet inte om det funkar, men tror det :)

Hälsningar Vemsan

ffrida
0

**Precis det hände med min kanin när jag gick på gården.

Då testade jag att gå på fotbollsplanen utanför min gård som är mer öppen. Det funkar super, han är inte lika rädd och stressad och kan till och med hoppa upp i knäet när man sätter sig. :)

Så jag tycker du ska testa ett annat ställe att promenera på.
Kom ihåg att smyga bakom och kanske prata lite för att tala om att du är i närheten och kaninen är förmodligen van med din röst och det kan kännas tryggt. :)

Jag har massa tips? om sånt här ! maila om du vill veta !**

jjagheterfaktistfrida@hotmail.com

ninaochica
0

#14 jag blev inte sur jag skulle bara gå :)