Fundering?
Hej! Jag har en liten fundering på en grej! På internet så står det att dvärgraser får paras redan när dem är 5 månader gamla och jag har en kaninhona som heter Bambi som är dvärgvädur och hon är född 140420 och idag parade jag henne med min hane Pluto och det är så här att hon blir 5 månader innan ungarna kommer är det för tidigt tycker ni? Har sån himla panik ångest över detta så jag nästa spricker!
Ja jag anser att kaniner inte ska få sin första kull först tidigast 8 månader (paras då). Då jag tycker att de ska få mogna ordentligt. Många som har hoppkaniner (tex) parar inte sina honor först 1,5 års ålder men det har mest med klassningen och tävlan att göra.
Så svar på din fråga; ja du har parat din hona alldeles för tidigt. Det finns risk att hon är så pass omogen att hon inte kommer ta hand om ungarna. Men självklart kan det gå bra ändå, men chansen är mindre än om hon hade varit några månader äldre.
Man ska inte para dem före 6 mån ålder, de behöver växa färdigt först.
En fråga bara: varför hade så himla bråttom att para henne, när du visste att det var för tidigt?
Varför handla först och tänka sen? Jag menar, nu har du panikångest över att du parat henne för tidigt… 🤔
Gjort är gjort, och jag hoppas att det kommer gå bra för din hona. Men gör dina djur en tjänst och tänk ett varv till nästa gång, och fråga gärna om du är osäker innan du gör en så pass stor sak som Att ta en kull. ..
jag vet att jag tog en kull för tidigt men har pratat med vet nu och dem sa att om min kanin hona är bra i kondition så är hon redo och hon är i bra kondition. Jag hoppas också att det går bra ska göra ultra ljud om 20-21 dar
Det är ju alltid en risk man tar då man parar en kaninhona, dom kan dö, dom kanske inte tar hand om ungarna orderntligt osv osv
Sen om att dom inte ska vara för ung el för gammal har mer med statistik att göra, det är större risk om kaninhonan är för ung el för gammal men det kan gå bra (och en hona i perfekt ålder kan dö).
Den bästa avelshonan jag haft fick sin kull under 6 månader (medelstor ras) fast det var en tjuvparning så det var inte planerat. Skulle jag ha kunnat välja skulle jag ha parat henne lite senare.
Men nu är det ju gjort och du kan ju inte ändra det så jag tycker inte du ska bli arg på dig själv bara du lär dig.
Sen ska det visst finnas vissa studier om att det kan vara bättre att para kaninhonor ungt men det var länge sen jag läste den så jag minns inte var det var jag läste det.
l'm back
4# Så kan det också gå med tjuv PARNING :/ Tack ni gör mig mindre oroliga :)
Varför väntade du inte med att para henne, när du nu visste att det var för tidigt?
Tänka först och handla sen, kanske?
7# Ja det ska jag göra nästa gång!