Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 322 ggr
Lexie82
0

Lite tips och råd, tack!

Jag har en hermelinkille här hemma som jag tycker så väldigt synd om just nu. Han är van att få springa fritt i lägenheten, men sedan vi skaffade hund för några månader sedan så går inte det längre. Hunden är helt enkelt för vild, så jag vågar inte låta dem mötas annat än genom galler. Så nu sitter min Puff i buren större delen av dagen och har tråkigt.

Jag har därför beslutat att antingen sälja honom till någon som kan ha honom lös, eller skaffa en kompis till honom så att han får sällskap. Hunden kommer jag bara att ha i ett år till ungefär, så jag skaffar hellre en kompis åt Puff som så småningom båda kan springa löst än gör mig av med honom.

Men jag har lite funderingar kring det där, som jag hoppas på att få svar på här.

**1. Hur stor bur bör man ha till två innekaniner? Kan de dela på hus och toalåda eller behöver de ha varsitt?
**

2. Jag vet att man inte bör sätta ihop två hanar, så den nya kaninen lär ju bli en hona. Men för att undvika ungar, är det bäst att kastrera hanen eller honan?

3. Är det enklast att få dem att trivas ihop om honan är vuxen eller fortfarande en unge?

[zendaimimon]
1

1. Buren kan aldrig bli för stor och risken är större att de bråkar om de inte får tillräckligt med plats. Jag skulle ha en bur på absolut minst 150 cm till två kaniner men ska de spendera mycket tid i den skulle jag hellre byggt en egen.

2.  Hanen, annars kommer han vara på honan och jucka. Du bör vänta minst sex veckor efter kastrationen innan du försöker sätta ihop dem.

3. Du bör nog inte sätta ihop en liten unge med en vuxen kanin då den inte kan försvara sig men annars tror jag inte det spelar någon större roll. Ha dock i åtanke att de kanske inte alls kommer gilla varandra eller att det kommer ta lång tid så du måste ha två burar ifall att.

[hattifnatten]
0

1.  Så stor som möjligt.   Enligt lagen: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/kaninersomsallskapsdjur.4.62af51191240430af4d80002643.html

Men jag tycker större än så, om det är möjligt,  

Mina kaniner har flera hus.   Toalåda kan jag inte svara på tyvärr, har bara en kanin som går på toa, så har bara en toalåda.  

2.  I första hand hanen.   Det kan bli riktigt jobbigt för båda kaninerna om hanen är okastrerad, även om honan är kastrerad.   

3.  Svårt att svara på,  enligt min erfarenhet beror det mycket på individerna.   Jag har bara en hane, och han har bråkat med honor som varit  i tonåren, medan han låtit yngre honor vara helt och hållet,     Mina honor däremot kan bråka med både ungar och äldre som de ser som inkräktare.

Lexie82
0

Spelar temperamentet på den gamla kaninen någon roll för hur de skulle komma överens eller handlar det om kemin dem emellan?
 Puff kom väldigt väl överens med hankatten jag hade förut.

[zendaimimon]
0

#3 Det beror på om din kanin är dominant eller undergiven och också på hur länge den varit ensam. Det gäller förstås inte alla kaniner men vissa som är ensamma för länge verkar ha svårare att kommunicera och komma överens med andra kaniner.