Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 4326 ggr
Evilina
0

Mård på tomten

Har precis flyttat till hus där det är tänkt att mina kaniner ska få bo ute året om. Håller på att bygga en tvåvåningsbur där jag tänkt att dörrarna på nedersta våningen ska gå att haka loss och ersätta med en liten Hage med nättak och nätbotten. Detta för att dom ska kunna få äta lite gräs även när jag inte är hemma och har dom i hagen. Men igår så fick vi syn på en mård i trädgården och då blir jag ju självklart orolig. Hur ska jag göra buren + hagen för att dom inte ska bli skadade av mården? Tänkte att om jag bygger hagen av decimetertjocka reglar med nät på.båda sidor så det blir "hålrum" i väggarna så borde den väl inte komma åt kaninerna? Om någon har fler tips? eller bra idéer så snälla kom med dom, är sjukt orolig över att flytta hem mina älsklingar :/

Fridaaaa
0

Har 2 kaniner i utebur och vi har mård i skogarna här, sett den 3-4 ggr/sommar, bara kanske 10-20 meter ifrån vår tomt. Men fungerar bra. Har stor bra stabil bur med bra nät också. Dock får mina bara vara i hagen på dagarna när jag är hemma (inte rovdjurssäkra) men aldrig på natten då är de i boden eller i bur på ben.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Magi-cat
0

Där jag bor finns det mårdar.

När jag hade kaniner i utebur sommartid (eller lösa på tomten om dagarna) gick det hur bra som helst, inga problem med vare sig mård eller räv. 

Fast det var ganska rejält stora kaniner förstås.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Evilina
0

Okejj, vad bra att ni lyckats lugna ner mig lite ^^ tror ni att dubbla nät med lite mellanrum är en bra grej i den hagen jag tänkt koppla på när jag inte är hemma?

fossingen
0

Se till att ha bra nät överallt, även över tak i hagar, annars blir de nog tagna.

Hade nog själv satt ut mårdfällor.

Magi-cat
1

Är mårdar verkligen så begivna på kaniner att de utgör någon fara?

Mina gick som sagt lösa….

Fridaaaa
0

#5 De kan ta kaniner ja, även harar.

Magi-cat
0

De KAN göra det, men hur vanligt är det?

Fridaaaa
0

#7 Nog omöjligt att svara på. Jag hade inte vågat chansa i alla fall.

fossingen
0

#5 Absolut, om de vill.

Har man mård i närheten/gårdar så hade jag satt ut fällor för att skydda djuren. Mårdar kan vara envisa som sjutton, samt sjukt listiga för att ta sig in i burar och ta djur.

kaninjosse
1

Glöm inte heller att de kan skrämma kaninerna

Marsvinsmamman
2

Men inte får man väl sätta ut mårdfällor hur som helst - man måste väl ha jaktkort? Jag har iofs ingen jättekul på regelverken för jakt, men det verkar otroligt att man skulle få fånga/döda vilda djur sådär helt oreglerat.

Fridaaaa
3

Skulle aldrig sätta upp fällor trots att vi har mård i skogen. Har även bland annat räv i skogen.

Magi-cat
1

Nej, det skulle inte falla mig in heller. Man kan inte bara ta bort de vilda djuren.

tlover
0

De flesta gånger nån av våra kaniner rymt har det varit pga dörrarna i burarna. tex att man trott det varit stängt  men det inte varit det eller att dom smiter ut då man matar dom, städar hos dm osv. Så bra dörrar (och ev lås, beroende på omständigheter) är viktigt.

l'm back

fossingen
2

#11 Jo, de får man

#12 Bra nät funkar också om man är noga.

#13 Finns fällor som fångar, man behöver inte använda just slagfällor om man inte vill. Så låter du annars dina kaniner få chansen att bli dödad, än att ta bort predatorer så att säga? Eftersom du inte verkar så noga om att skydda kaniner mot mårdar eftersom de fick gå lösa. Trots att du visste de fanns mårdar.

tlover
1

#15 (jag vet frågan var inte till mig men) Själv ser jag inte det som det vilda djurets fel att det följer sina instinkter om man själv brustit i skydd (tex burar eller så enkelt som att dörren på buren gått upp). Därför ska inte rovdjuren dödas bara för att dom gör det dom är menade att göra.

Däremot själv så föredrar jag ju bra burar men innan dom testats vet man ju inte hur bra dom är.

l'm back

Magi-cat
1

#15 Jo, jag är väldigt noga med att djuren ska ha det bra.🙂

Mina kaniner var stora och robusta. När jag övertog dem från ett stall var de vana att hoppa fritt, vana med katter och hundar. De fick fortsätta med ett ganska fritt liv hos mig eftersom de trivdes bäst så. De hade ett bra liv tills de dog av ålderdom.

Mården vi såg var en tillfällig besökare. Det var inte så att det drällde av mårdar vart man än gick, men det är klart att de fanns i skogen en bit bort. Liksom det finns rävar. Man kan inte ta bort det vilda livet, det måste också finnas och jag instämmer med tlovers resonemang.

Självklart ska man tänka efter och göra som passar en själv och ens kaniner bäst. Med små dvärgkaniner direkt från djuraffären hade jag säkerligen bedömt annorlunda, likaså om jag själv varit väldigt orolig för dem eller naturligtvis om jag märkt att kaninerna var skrämda eller inte passade för det livet. Allt måste anpassas efter situationen.

taxidriver142
0

Om du har kaninerna inomhus behöver du inte vara orolig för mården!

Evilina
1

Oj vad svar, tack så mycket :) Jo, en bra och stabil bur är ju lite själva planen, tänker inte heller ha kompostgallerhagar som jag tidigare haft utan.kommer bygga något rejält som inte mården tar sig in i. Funderar på att ha en lampa med rörelsedetektor i närheten, vad tror ni om det? Mården borde väl bli lite skrämd om det helt plötsligt blev ljust? #18 förstår inte riktigt vad din kommentar tillför när det gäller att mårdsäkra utomhusburar? Vill inte vara otrevlig men det är väl ganska självklart att mården inte är.ett problem om jag skulle kunna ha dom inomhus? :p

tlover
0

#19 Jag vet inte säkert om mård skräms av plötsligt ljus men det är superskönt med sånt mörka vinterdagar 🙂

Sen så ser man enklare att nått kommer om det plötsligt blir ljust hos kaninerna så det är ett extra plus.

#17 Här skulle vi inte alls kunna ha lösa kaniner även om dom är stora, vår katt tar även fullvuxna gotlandskaniner av den större sorten 😕

l'm back

Magi-cat
0

#20 Ojdå! Där ser man, mina kaniner satte sig omedelbart i respekt hos katterna som vek ner sig. Men det är olika tydligen.

tlover
0

#21 Hönsen har gjort det som tur är.

Men då kallas ju vilda vittre vår katt för "den älgjagande katten" 😃(hon har inte jagat älg än men hon är intresserad då dom kommer in på gården)

l'm back

Magi-cat
0

😃cool kisse