Vatten skål
Hejsan!
Jag bara undrar om det är bra att kaniner dricker från skål…
Tack i förhand🙂
Det beror på många saker men det är ju naturligare i alla fall.
Tex på sommaren väljer vi att ha en hink som är kopplad till flera nipplar. Det har vi för att vi då bara behöver fylla på vatten på ett ställe (om inte nödburarna används) så att vi får mer tid och ork att hålla på med andra saker med kaninerna (och resten av gården). Vi behöver inte heller oroa oss för att kaninerna inte har vartten en varm sommardag (däremot ställs extra skålar in världigt varma dagar hos "stordrickarna").
Men på Hösten, Vintern och våren så fryser nipplarna så då måste vi ha skålar och då är dom ju överlägsna (på vintern är det ju också mindre att göra på gården så vi har mer tid och ork till kaninerna).
Har man däremot färre kaniner och är hemma mycket eller har nån som kollar till kaninerna ofta om man är borta längre stunder så tror jag att skålar är överlägsna.
l'm back
#1 Tack för ett snabbt svar🙂
Jag har använt både skål och flaska men föredrar skål då de går snabbare att fylla och det är enklare och snabbare för kaninen att få i sig vatten (ingen risk att det inte kommer upp vatten om tex. nipplen i en flaska stoppas) och så är det enkelt att diska.
Min kanin dricker dubbelt så mycket ur skål då han tycker det tar lång tid med flaska 😛 Jag skulle säga att nackdelen är att det måste bytas oftare och att det blir blött runtom. Fördelen är att kaninen får i sig vattnet fortare och att det är naturligare 😃
Kan tillägga att jag haft lejonhuvad med massa päls som druckit ur skål och han blir knappt blöt i pälsen, bara det han dreglade.
Det är mer naturligt för en kanin att dricka ur en skål, men då gäller det att se till att vattnet håller sig rent. Själv föredrar jag vattenflaska till mina kaniner av hygieniska skäl.
Ja är toppen för dem om de dricker från skål. Mer naturligt för dem, på vintern är det bäst om man har kaniner utomhus för flaskor är värdelöst då (fryser supersnabbt mm).
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Min kaninhona gräver runt så mycket i sin bur, så det skulle inte funka med vattenskål. Har i stället flaska som är mer hygieniskt och som funkar jättebra! :)
Michelle
"Glöm dina bekymmer, i morgon kommer nya"
#8 Fungerar inte att sätta skålen på upphöjd plats? Har jag till 2 av mina kaniner 🙂 Men antar att du har dina inne då eftersom du har flaska? Tänkte vintertid…
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#9 Jo precis, den är inne under vintern 😛
Michelle
"Glöm dina bekymmer, i morgon kommer nya"