Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 570 ggr
sunnymybunny
0

Hjälp!

Hej! Tänkte kolla om det är någon som vet vad jag ska göra med min lilla kanin kille som är slö och inte rört sig ur fläcken på hela dagen, han är en väldigt tam och social kanin som annars står på bakbenen mot bur dörren så fort han hör att någon kommer och är alltid på benen så det är verkligen olikt honom att bara ligga stilla! Alltid när han får pellets blir han ivrig och vill ha mat och får han gräs, äpple eller något annat kanin gott så blir han ännu gladare men han har fått både pellets och grönt och har inte rört någonting utav det, han har vatten i både skål och flaska och det ser även det orört ut fast det är inget jag kan garantera. Vi bor på en ganska stor gård med staket runt omkring, och eftersom att han är så social och lätt att hantera så brukar han få vara lös ute på gården när vi är hemma och kan hålla lite koll på honom då och då vilket han fick vara igår så jag börjar fundera över om han kan ha fått i sig någonting olämpligt eller så? Jag märkte ingenting alls på honom igår när jag tog in honom osv, käkade glatt på maten när han kom in i buren och var pigg och alert precis som vanligt.. Har försökt få honom att resa sig lite men det vill han inte så jag vill inte tvinga upp honom, känt igenom honom och vad jag kan känna känns han som vanligt i kroppen och magen är inte spänd eller hård eller någonting.. Tänkte såklart ringa vet imorgon om det inte blivit någon förändring men jag tänkte om det finns något jag kan göra sålänge? Skulle det kanske vara bra att låta honom springa lite på golvet eller någonting för att se om han kanske kommer igång då eller ska jag bara låta honom ligga i buren? Tacksam för svar!

[Clementi]
1

Har han legat så hela dagen (och kanske också natten?) så borde du åka till veterinären redan nu! Låter som att magen strejkar. Viktigast är att få i honom mat. Har du critical care hemma?

sunnymybunny
6

Meddelar att vi ringde veterinärens jour nummer samma kväll och fick komma in direkt, de misstänkte trumsjuka och sa att hade vi inte kommit in när vi kom in hade vi nästa morgon inte haft någon kanin så vi hade tur som upptäckte det så tidigt och inte avvaktade!! Han fick ett flertal sprutor där inne och fick den bästa hjälpen han kunde få! Fick medicin kur med sig hem och idag äter han sista medicinen och är en mycket piggare och gladare kanin som är på bättringsvägen :) Såg inte ditt svar förens nu #1 men tack för kommentaren! :)