Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1933 ggr
Cindy S
0

Veterinärkostnader per år?

Generellt sätt, hur mycket kostar en hälsosam kanin per år i veterinärkostnader?

Och i värsta fall?

Jag försöker se hur stor veterinärbuffert behövs. Ifall en stor behövs så känns det som att jag borde vänta istället för att snåla tills jag har råd. Jag har nyss flyttat till en ny lägenhet och kan nog behöva prioritera det jag behöver framför det jag vill ha(kanin).

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Calcifer
0

Det är ju nästan helt omöjligt att svara på, sen finns det ju inga garantier för att du får en frisk och hälsosam kanin. Om du känner att det skulle bli svårt med en frisk kanin ekonomiskt bör du inte skaffa en just nu iom att kostnaderna kan bli skyhöga om den tyvärr skulle råka bli sjuk, behöva specialfoder, blir skadad etc.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cindy S
0

Nej, värsta fall budgeten är den jag måste uppnå, det vet jag, men jag vill gärna veta båda siffrorna när jag väljer nästa husdjur. Jag kan tänka mig att någon som haft många kaniner under många år(eller någon som läst om andras erfarenheter) kan ge mig ett hum om kostnaderna.

T.ex. går möss bort därför att de ofta blir sjuka och måste avlivas efter knappt ett år, i jämförelse med guldhamster(djuret jag valt att köpa nu) som kräver mindre buffert, och nu gör jag avvägningar för nästa djur. :)

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Cotast
0

Vissa år har jag klarat mig helt från veterinärbesök. 
Andra år har jag fått lägga 8-10 000 på en kanin utan försäkring. 

Jag tycker du ska ha så saftig budget du klarar av, samt försäkra.

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU 

Peak303
0

Det är så otroligt olika. Men jag har ju så att jag kan lägga pengar på vaccinering på tävlingskaninerna var år. Men sen kan saker hända helt plötsligt och veterinärsbesöken kan gå på allt från 500-2000, om inte mer.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Calcifer
0

Har en nära vän som haft kaniner i flera år. Hennes första kanin var frisk som en nötkärna tills han helt enkelt blev för gammal och hon fick ta bort honom. Han kostade henne kring 100-200:- i månaden. Hennes andra kanin var allergisk mot det spån hon använt tidigare och kostade henne drygt 200-300 i månaden. Tredje kaninen var sjuk under nio veckor och kostade henne under den tiden nära 9000:- utöver alla "vanliga" kostnader då hon gjorde allt för att hon skulle bli bra igen. Men det slutade med avlivning. 

Jag skulle säga att du nog ska räkna med kring 200:- i månaden i vanliga kostnader, sedan ha en buffert på minst avlivningssumma om kaninen blir sjuk. Vad det kostar är olika från vet till vet.

Paxxie
2

Det går ju att skaffa smådjurförsäkring om man är orolig, men är osäker på hur bra dessa är. Kan vara värt att kolla på iallafall!

Själv har jag haft kaniner i drygt 10 år (tio kaniner sammanlagt, borträknat kaninungar) och har nog sammanlagt spenderat ca 5000 i veterinärkostnader. Då har även vaccinering och kastrering ingått. Jag har väl haft lite tur kanske då ingen av mina har behövt opereras eller medicineras särskilt länge. Det luriga med kaniner är väl just att när de är friska är kostnaderna i princip obefintliga, men när de väl blir sjuka så blir det väldigt dyrt.

Cindy S
0

Ojoj, saftiga summor för vissa. Var ni/de försäkrade med mardrömssummorna? Täcker försäkringarna något? Jag vill ju inte avliva för att jag har råd med operation med hjälp av försäkringen men ingen eftervård eller liknande dåligt.

Jessica Jones (2015-)

Peak303
0

Försäkringar (vad jag vet) täcker inget som handlar om händerna..

-'  Malin Hultman

Cindy S
0

Tänderna? Så tandslipning eller andra munsjukdomar?

Är det stora summor det kan handla om?

Jessica Jones (2015-)

Peak303
0

Självklart menar jag tänderna 😎

Det är för att dem aldrig kan bevisa att felet uppstod som en skada. Då kaniner har lätt för att få bettfel, slipa tänder fel osv..

-'  Malin Hultman

Cindy S
0

Ok. Brukar det kosta mycket att slipa tänder? Finns det andra vanliga fel man borde spara ihop pengar för?

Jessica Jones (2015-)

Sofia75B
0

Jag har haft kaniner i många år och de har kostat kastrering, ca 2 veterinärbesök pga av oro/sjukdom och sedan avlivning pga av ålderdom/sjukdom. De har inte varit vaccinerade eftersom de varit ensamma innekaniner och vi ej har några vilda kaniner i trädgården eller nära. Kommande kanin kommer dock att vaccineras årligen då kaninpesten ökat runtomkring i området. Så en kanin kostar väl om inget oförutsett händer 100-200 kr per månad precis som de skriver ovan. Vi har inte haft försäkring då vi resonerar att större operationer inte är bra/rättvist för kaninen ändå och då väljer vi avlivning istället.  Och mindre veterinärskostnader har vi råd med. Självrisken för veterinär är väl ändå 700 kr i försäkringen om jag inte minns fel.

tlover
0

Vi har inte behövt betala nått, men då bor vi ju i ett område där man inte behöver vaccinera (och vi reser inte runt) och vi har produktionskaniner (vilket skulle gjort att vi antagligen inte skulle vaccinerat föräldradjuren ändå).

Nått småsår har vi haft (och tvättat med koksaltlösning och avvaktat, kaninerna klarade av det helt själv sen), ett fall av trumsjuka (som blev sjuk under natten så hon var död då hon vaknade), ett fall av okänd sjukdom (som vi märkte då vi slaktade en äldre kanin) och några döda kaninungar är det enda vi har råkat ut för.

Sen så skulle via aldrig slipa/klippa bettfel tex utan hör till dom som tycker "ett dött djur lider inte" och eftersom min man kan avliva/slakta skulle vi inte behöva fara in till veterinären om det mot förmodan skulle hända utan vi skulle kunna låta kaninen dö lyckligt ovetande ätandes på nått gott.

Det jag förstår de flesta har problem med är däremot magen (till och med vi har haft ett fall av trumsjuka tex) så jag gissar att det är nått av de mer vanliga problemen (många fixar det däremot själv med critical care)

l'm back

Svado
0

Har fyra kaniner, tre av dom har inte kostat en krona i veterinärkostnad hittills. Tre honor.

Min fjärde kanin har kastrerats och råkat ut för en ordentlig olycka under loppet av ett år, han är 1 år lite drygt idag. Sammanlagt under hans år i livet har han kostat 1400+900:-. :) Men jag räknar med att det inte ska bli fler sådana dyra år, kastrering gör man ju bara en gång o olyckor brukar ju "peppar peppar" inte hända ofta om man är försiktig.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Fridaaaa
2

Hälsosam kanin utan skador, sjukdomar = 0 kr per år i veterinärkostnad. 

Vaccinerar inte och åker inte in för hälsokoller heller varje år med mina.

Vid skada/sjukdom = beror helt på, omöjligt att svara på.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

em.nord
0

Har kastrerat och kollat tänder på mina. Kostade kanske 500-1000kr men det kan man ju spara till :) Har de försäkrade för 35-40kr i månaden. Då har man en självrisk på 700 fast o kanske 20% rörlig. Så kostar det 10 000 hos veterinären så betalar man 2700 kr. Går att överleva ekonomiskt om det är tillfälligt :) Får man en kanin som är konstant sjuk så får man kanske tänka om det är värt det för kaninens skull också. Jag är emot massa behandlingar om det är något som återkommer.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[vanilla skye]
0

Alltså det är ju givetsvis väldigt olika, har man en frisk kanin så behöver man ju näst intill aldrig ta den till veterinären, vill man dock vaccinera kaninen eller utföra vetbesiktning, tandkontroller för säkerhetsskäl så är det ju en annan sak. Det är inte så vanligt att man måste åka in för jämnan med sin kanin. Har man dock en kanin som lätt blir sjuk, dåliga tänder, ohyra eller annat så kan priserna vara allt från några hundringar upp till tusenlappar. Ska man avla med kanin och vill öronmärka kaninungarna så får man enligt lag inte märka hemma, då måste du ta ungarna till veterinären och det kan kosta från 50-800kr beroende på vars man går.

tlover
0

Tillägg till #13

Jag avlar men vi behöver inte öronmärka enligt föreningens regler utan jag kör med beskrivningsblankett.

annars hade det nog kostat mer, men då tar man ju ut det av vad man får för kaninungarna.

l'm back

[tintilar]
0

Det beror ju också på hur mkt du är villig att betala för din kanin. I regel bör du ju inte ha några veterinärkostnader förutom ev avlivning på ålderns höst. En försäjring för kanin kostar inte mkt så det kan vara lämpligt kanske (tror det handlar om under 50kr/mån), och så en liten buffert för självrisk, säg kanske 2000kr. En kastrering kan ju tillkomma om du vill kosta på dig det. Jag skulle tex inte lägga pengar på en kanin med bettfel som behövde hållas efter, men vill man det kan det ju bli dyrt. Sånt bestämmer man ju själv. Jag har inga försäkringar o behöver inte vaccinera, och vi slaktar sjuka djur själva.

[tintilar]
0

1000 skulle det stå, inte 2000

Calcifer
0

Ja det viktigaste är nog att ha en försäkring och alltid ha en buffert som täcker självrisken. Nu vet jag inte hur t:ex försäkring för kanin kostar, men när jag hade katt hade jag en försäkring där man först la ut hela summan själv och sedan fick tillbaka pengar av försäkringsbolaget. En bekant hade samma försäkring och då katten svalde ett snöre som råkat hamna på golvet fick hen lägga ut 15 000:- i ett svep omedelbart till vet och fick därefter tillbaka hela summan utom självrisken i efterhand (tror självrisken var på drygt 1500:-). Så det kan ju vara smart att kolla hur försäkringen fungerar där, för ska du ut med hela summan först för att få tillbaka dem efteråt behöver du ändå ha pengar på studs.

Fridaaaa
0

Jag har ingen försäkring på mina kaniner kan jag tillägga. Skulle inte löna sig till 6 kaniner. Och det bolag av två jag skulle kunna tänka mig har inte grupprabatt, så lägger undan. *pepparpeppartaiträ* har jag knappt behövt in till veterinär med någon kanin.

Kaninmagazinet tror jag det är som jämfört Agria & Sveland som har just kaninförsäkringar inte mycket som skiljer dem åt.

LIMOUSIN
0

haft kanin sen 2005 lagt 0kr på veterinär kostnad. Förutom när jag kastrerat hanar men det är ju självvalt. :)

Cindy S
0

Försäkring + självrisken i buffert låter ok. Om man nu inte måste göra så att man betalar allt på en gång och får pengar sedan. Då måste jag vänta med kanin.

Jessica Jones (2015-)

Calcifer
0

Kolla med de olika bolagen är mitt tips? och se vad som ingår och inte och hur det fungerar. Tänder brukar inte ingå så du kan ju ev ringa lokala veterinären och se priserna för att åtgärda tandproblem.

Facie
0

Mitt råd är försäkra och ha alltid några tusen redo utifall att. Sen är det bara att hoppas på det bästa!

Pretty wise //

Peak303
0

Min äldsta kanin jag har idag har kostat ca. 4000kr på vet kostnader under hela sitt liv (5 år i nov). Då har han som 1 åring knäckt tänderna och som 3 åring kastrerats, där det blev komplikationer. Sen vaccination på det. 

Min lilla kaninbebis (född i maj) har hitintills kostat 2000kr (om man räknar in alla syskon då alla syskonen antagligen dog av samma aneldning). Och har fortfarande inte fått fram varför syskonen har dött(4v) och ungen som är kvar är fortfarande lite krasslig.

Sen kan man ta mina 2 hoppkaniner som till exempel, de enda dem kostat är vaccinationen. 

Men självklart beror det också på vilken veterinär man går till. Går man till ett regionssjukhus kostar det mer än en liten klinik.

-'  Malin Hultman

Melao
1

Det kan ju bli i princip hur dyrt som helst, men lyckas du hålla kaninen frisk kan du också slippa veterinärräkningar helt. Beroende på var du bor är vaccination värt att lägga pengar på och det brukar väl ligga på ca 300kr per kanin och år om jag inte minns fel. Jag har mina kaniner försäkrade i Sveland, premien där är knappt 400kr/år, självrisk på 600 + 25% rörlig (om jag inte minns fel) och maxersättning är 10 000. Har du en sån försäkring och sen en buffert på 3 000-5 000 klarar du dig nog bra för de flesta åkommor. Men kom ihåg att inte alla kliniker kan direktreglera alla tider på dygnet, så var beredd på att få lägga ut på förhand! Jag har aldrig behövt betala mer än 900 hos veterinären med försäkring, men har heller inte gjort några avancerade saker. Agria har också smådjursförsäkring, där kan man välja mellan två olika premier och även lägga till läkemedelsförsäkring. Kostnaden är ungefär samma för den billiga och knappt det dubbla för den dyrare (som har 20 000 som maxbelopp).

Oho för att satsa det sista på mirakel!

farvendal
0

Min nuvarande hona på 4 år har kostat mig runt 2500 i veterinärkostnader, detta pga skadad tass (undersökning, röntgen, återbesök, medicin). Hanen på 3 år har kostat mig ca 800 kr och det pga kastrering

Mina förra kaniner blev 6 respektive 8 år och kostade mig runt 800 i vetkostnader båda två, ena pga mjällkvalster och andra pga koll av ögon och avlivning. 

Och de kaninerna före det tog jag nog aldrig till veterinären vad jag kan minnas. 

Jag har inte försäkring då jag inte tycker att jag tjänar på det. Istället har jag en veterinärbuffert.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[AnimalLover1]
0

Har "bara" haft kanin i 3 år. I år = 360kr för Skutti (typ i maj) + 900kr för båda (för två veckor sen) + 400kr för båda (för en vecka sen) + 300 för båda (för 3 dagar sen) = ca 2000kr i år. Förra året = 0kr Förrförra året = 0kr Förrförrförra året = 0kr Så det beror på.

[hattifnatten]
1

Det är svårt att svara på, men du bör ha åtminstone avlivningssumman i buffert,  så kaninen slipper plågas.

Jag har betalat i veterinärkostnader ca 1600 kr för kastrering och vid ett senare tillfälle behandling av kvalster.  Inget av detta var ju direkt akut, och jag hade kunnat spara ihop till det om det vore så.

Mina kaniner är inte vaccinerade och inte försäkrade. 

De har inte blivit sjuka eller skadade någon gång.

Skulle de bli allvarligt sjuka eller skadade eller få tandproblem (samtliga fem är bettkontrollerade, men det kan ju uppstå senare), så skulle jag noga låta kaninen somna in.

[tintilar]
0

Jag har visserligen inte haft kaninförsäkring men direktreglering har ju de flesta bolag. Dvs försäkringsbolaget betalar kostnaden direkt i kassan hos veterinären, du betalar endast din del. Så kolla det med ev försäkringsbolag innan du väljer bortkanin av den orsaken. :)

Melao
1

#32 Jo, men det funkar inte alla tider på dygnet på alla kliniker.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

sofia1992
0

Kaninen jag har nu har jag aldrig behövt åka till veterinär med så henne har jag kommit lätt undan med. Min andra kanin Stampe som jag var tvungen att låta somna in i under våren kostade betydligt mer i veterinärkostnader. Jag har aldrig räknat ihop vad det exakt blev men uppskattningsvis blev det lite på 2000€ ( ca 20 000kr). Då har jag inte räknat med resekostnaderna, ta ut ledighet från jobb m.m.

Cindy S
0

Så veterinärer brukar ta ut betalning innan operation? Inte när man checkar ut?

Jessica Jones (2015-)

Cilia.Teddytöserna
0

mina kostar minst 300 st om året eftersom att mina vaccineras. Det mesta jag betalat än så länge är 5000 kr då min förra kanin fick en skada på hornhinnan.

Regnbåge Bloggen Regnbåge

MVH Cecilia & KaninernaBlomma

Fridaaaa
0

#35 Nej de brukar inte ta betalt innan operationen eftersom de inte vet om det tillkommer saker eller liknande.