Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 511 ggr
[Milicious]
0

Överviktig kanin

Hej (igen) Kanintjejen jag hämtade hem igår är oerhört tjock. Hon får bara hö och lite morot, och hon har varit ute 2-3h idag. Bajset fastnar, och sitter verkligen fast oxå i rumpan på henne. Gissar att det är för att hon inte når att rengöra själv. Jag kommer utan tvekan att köpa en unge från uppfödare nästa gång. Inte en vuxen. Finns det något enkelt sätt att få bort det där bajset? Det sitter som berg och nu tar jag bort det under rinnande vatten men går inte så jätte bra. Med vänlig hälsning,

Fridaaaa
1

Inget fel att köpa vuxen, bara bra så får de en ny chans, tycker jag i alla fall, köpt/fått några vuxna kaniner vissa av dem jag har nu har varit vuxna när jag fått hem dem.

Morot hade jag bara gett kanske 1-2 ggr/vecka som godis, en del nyttigheter men även en del "socker" för en kanin.

Går inte att klippa bort och dra bort med papper efter blödläggningen?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

em.nord
2

Fortsätt ge bara hö och låt henne röra sig så ska du se hon går ner snart :) Som #1 säger går kanske klippa bort runt rumpan?

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[Milicious]
0

Jag har klippt bort där. Men det fastnar i rumphålet Det sitter som berg. Efter en hel dels blötläggning och dragande får jag bort det. Illaluktande Isch

[Nikodemus]
0

Låt henne springa varge dag …

em.nord
1

#3 hård i magen låter det som. Inte konstigt då de antagligen gett fel mat o ingen Motion. Nytt ställe också kan påverka tarmen. Fortsätt med bra hö, rikligt med vatten och Motion så ska du se att magen kommer igång :)

emmans blogg

[Milicious]
0

Tack för era tips? och råd. Jag håller mig till dem och hoppas på snar förbättring :0)

em.nord
2

Och bra att du tagit emot en kanin som behöver det! :)

emmans blogg

[Milicious]
0

Kaninen har börjat göra utfall emot mig. Inte ok!

Fridaaaa
1

#8 Du får ge det lite tid, Kan vara att den har ont eller mår dåligt pga övervikten.  Ny miljö osv också. Biter den eller bara morrar & nafs?

[Milicious]
0

Än så länge lägger hon bak öronen, morrar och gör utfall. Hon har inte bitit ännu. Vågar inte ta i henne så jag pillar lite med höet. Bara för att finnas där.

tlover
0

Hon kanske är brunstig och extra känslig.

Den mest jobbiga brunstiga honan jag träffat var en som blev det just efter flytt.

l'm back

em.nord
0

Ge henne lite tid. Inget kul jag vet men…

emmans blogg

Fridaaaa
0

Säger som #11 & #12