Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 7756 ggr
sunnymybunny
0

Gotlandskanin?

Hej, undrar om det finns någon som har erfarenhet eller kan något om gotlandskaniner?! Främst ifall de lämpar sig för hoppning? :) Tycker de är så fina!

tlover
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har gotlandskaniner men jag har aldrig hoppat med dom.

Vi har ju genbank (dvs föder upp) och då ska man inte fara på tävlingar och liknande (smittorisk).

Men annat om gottisar kan jag svara på, vad vill du veta?

l'm back

sunnymybunny
0

#1 : Men ååå så fina ! Jaha, smittorisk?! Så bra, tack för ditt svar! Undrar lite hur de är i temperamentet å sådär, de är väl olika från kanin till kanin men ja du förstår nog vad jag menar :)

tlover
0

#2 dom är väldigt nyfikna, ibland för nyfikna (tex har vi en kanin som jagar katter 🤪) dom är ganska lugna för att vara kaniner, bra mammor, väldigt få som är aggresiva (dom avlas inte på). Vi älskar gottisarnas temperament.

kroppsmässigt tror jag, av det jag förstått om hopptävling så borde dom passa, däremot kanske man får tävla lite senare då dom växer långsammare i snitt, det är ju delvis för att dom inte äter pellets utan deras föda är hö (i alla fall om man avlar bör man inte använda pellets men avlar man inte och tävlar kanske det behövs???)

Dom ska ju också vara utekaniner och är väldigt härdiga men det kanske de flesta hoppkaniner är?

Smittorisken är ju eftersom dom träffar andra kaniner, man vill ju helt enkelt inte att dom ska dö ut bara för att folk far omkring med dom. Det rekommenderas därför också att man sällan ska ta in nya avelskaniner om man kan. Men det är ju somsagt rekommendationer om man ska vara genbank (har man bra smittskyddsrutiner kan det ju hända att man kan få undantag).

Edit: det är ju en hotad ras därför är man noggrann med smittskyddet

l'm back

sunnymybunny
0

#3 : Ja va kul! Hihi, härligt med nyfikna djur :) Ja precis, tyckte också det utifrån kroppsbyggnaden. Muskulösa å så! Jaha, vad bra att fråga dej som vet ! :) Ja att de endast äter hö det visste jag, mina kelkaniner äter bara hö, naturligt och bra tycker jag. Hoppkaninerna äter pellets då dom är uppväxta med det å så känns det som att dom behöver lite "extra" mat när de tränar och bygger upp sig, men hö är prio 1 hos alla mina kaniner! Det ska vara höhäckar med fint hö som fylls på dagligen :) Ja det tror jag att jag hört nån gång innan, verkar som en bra ras som som sagt är tålig å sådär, ja har ett "kaninstall" i våran lada där det är isolerat å stora burar och där kaninerna bor året om. Jo precis, de flesta hoppkaniner är väl också det men jag tycker lite både och hos hoppkaninernas temperament, ja vissa är hur Goa och snälla som helst men levererar ändå på banan och kan tagga till, men vissa är riktigt hetsiga och inte så keliga men oftast lite bättre å duktigare på banan.. Så det är ju olika men jag har börjat fundera på någon trevligare ras som man kanske skulle kunna tävla med :) ?! Ja så vill man ha en gotlandskanin som hoppkanin får man kolla med uppfödaren så det funkar att tävla å så då?! Är det många som har genbank när det gäller gotlandskaniner så det är svårt att få tag på kaniner man får tävla med tror du? Jätte tacksam för svar 😄

tlover
0

#4 jag vet inte riktigt hur många genbanker det finns (det kan man säkert läsa i koharen men jag kan inte det utantill) men jag tror det ska finnas ca 1200 anslutna gottisar i landet där kanske en riktlinje finns.

hur nära det finns beror ju på var man bor, har man tur kan man ju bo riktigt nära. Närmast oss finns väl en 20 mil bort och det funkar ju transportmässigt..

När det gäller får tävla är det ju genbanker som inte får tävla, så även om du köper en kanin med genbanksintyg så kan du ju tävla med den ska du avla som genbank får du nog fråga genbanksansvarig, det kan ju hända att har man bra smittskyddsrutiner så tycker dom det är ok (större chans med gottisar i alla fall då dom är fler än tex mellerudare).

Jag vet om genbanker härikring bara (jag vet inte var du bor), och ska du inte avla eller skaffar "dispans" så skulle jag kunna sälja till dig om du bor "nära". (jag vet en av våra avelskaniner som antagligen skulle ge bra avkomma för hoppisar då dom får väldigt muskulösa koppar avkomman)

Hans men ännu bättre hade varit hans gamla "fjällas" avkomma, hon är död men hennes barnbarn ska vi ha i Avel. edit: dom i bilden i #3 är hennes banrbarn

l'm back

sunnymybunny
0

#5 : Jahaaa vilken koll du har ! :) Okej! Jaha okej, då hänger jag med! Jag Jag bor i Dalarna! Nej jag ska inte avla :) Det låter jätte bra, så himla fina kaniner !! :) Vad kul att du skulle kunna sälja till mej, men I SÅNNA FALL så tar jag kort på kaninstallet å lite sådär så du kan avgöra om det är ett bra hem såklart, vet ännu inte så mycket om rasen men det verkar inte vara någon svår ras å sådär. Dock antar jag att ni bor långt ifrån oss, kanske eventuellt att man i sådana fall kan träffas på någon utställning eller liknande jag vet inte men det är ju inget som är aktuellt just nu ?!

tlover
0

Hmmm vi bor i Lycksele (södra Lappland) men far regelbundet till Umeå  men det är ju inte direkt Dalarna.

Det finns säkert genbanker nära dig den här verkar vara genbank i dalarna tex.

De kaninungar som är till salu nu vet jag inte om dom är så jättebra till hoppning då dom är mindre än dom "bästa" (om inte den tingade hanen otingas, han skulle vara bra hoppkanin tror jag men den försäljningen tror jag blir av).

Så det bästa skulle vara om det skulle planeras långt i förväg så jag kan para antingen Quasimodo (han på bilden i #5) med en hona (kanske Unika skulle passa) eller att man väntar tills "korven" kan ta kull (hon är barnbarn till Quasimodo och Ofelia).

Eller att man tar ur C-kullen men den som är störst av dom som är kvar.

annars finns en kvinna som ofta far söderut som har en av Quasimodo och Ofelias ungar som avelsdjur (Anna heter den honan)

Vi brukar fara söderut på resa nån gång per år och då blir det ofta så nått djur följer med på ner eller uppvägen.

detta är Anna som hon som far söderut har som avelsdjur, eller hon blev kär i henne och skulle ha henne som avelsdjur  sa hon iallfall. Köper du av henne kanske en av hennes ungar skulle passa då jag tror att Annas kropp skulle passa för hoppning.

l'm back

tlover
0

Såg jag rätt var dom här från dalarna

Jag vet inget om dom men en av honorna var från samma ställe som en av våra hanar och den hanen är den mest gosigaste i hela världen (han som jagade katterna)

den mest gosigaste kaninen i hela världen Anderslunds Dick

l'm back

sterrelovenatta
0

Hej, jag hoppar med min ena gotlandskanin hane så har jag 2 honor  som jag skall ta en kull på snart :)

tlover
0

hmmm jag kom på att en av hanarna i C-kullen kanske skulle funka bra, han verkar ha en ganska bra kropp enligt min lilla kunskap om hoppkaniners kroppar (han verkar ganska muskulös jämfört med några)

han är son till han i #8 och verkar bli lika nyfiken som han.

Av dom i C-kullen tror jag han är bäst "hoppmaterial" i alla fall (enligt min väldigt ringa kunskap om hoppning)

edit: ursäkta att jag spammar tråden men tanken på en "hoppande gotlandskanin" lät spännande även om ag aldrig kommer tävla i hoppning.

du får gärna berätta hur det går varesig du får kanin härifrån eller nån annan stans ifrån.

l'm back

sunnymybunny
0

#7/8 : Jaha, ja ja okej! Såå fina allihopa :D 

#9 : Jaha, vad roligt! :) Hur är han klassad? Åh vad spännande, vart finns du och kaninerna (om du var intresserad av att sälja ungar osv.)

#10 : Jaså det lät bra :) Hur gammla är de ungarna? Finns det någon bild? Nemen oj gud, du spammar inte dock är det väldigt kul å få så bra svar å att du är så intresserad å sådär !! Tack :) 

Det ska jag absolut göra, jätte roligt! :D

tlover
0

#11 dom är född 16/6 så dom är ca 4 månader nu

Han jag tänker på är till höger. pappan till den kullen är gubben i #8 och mamman har jag ingen bild på här det kommer.

l'm back

tlover
0

mamman och några andra ur kullen (en svart hona, en svartbrokig hane och hon till vänster i #12 är också kvar. Båda i #12 är dom som jag gissar skulle passa bäst sen beror det väl på om man vill ha hane eller hona)

l'm back

sunnymybunny
0

#12 : Åå jätte fina ! Ser ut att ha bra kroppar, å pappan var ju så fin! Vid vilken ålder har en gotlandskanin växt klart och kan hinder tränas tror du? Är det olika beroende på kön också eller?

tlover
0

#14 oj, svår fråga då man inte hoppar, vid tidigast 10 månader ska man ta kull i alla fall om det hjälper. Dom växer ju långsammare i snitt men jag har märkt att det beror lite på vilken kull det är.

När börjar man hoppträna "vanliga" hoppkaniner, det kanske kan ge ett riktmärke.

l'm back

tlover
0

den här bilden är kanske bättre på honom (det är han som pussar syrran som jag tänker mest på)

l'm back

sunnymybunny
0

#15 : Jaa det förstår jag, ja okej! Jaja, precis :) Ja en hoppkanin börjar man väl vanligast sel träna vid ca 2-3 månader, sen när kaninen är van med selen kan man börja hinderträna mer och mer och höjer succesivt vid 4 månader får man börja tävla. Ju äldre kaninen är ju "svårare" kan det bli att träna men det är bäl något som är olika å sel träna kaninen kan man väl göra iaf vid 4 månader då kanske med en "gottis" !?

sunnymybunny
0

#16 : Ojjj vad fina! Ja den ser ju ut att ha bäst kropp tycker jag, jämfört med den svart/vit brokade som ser lite mer kompakt ut (utifrån denna bild iaf!?)

tlover
0

#17 jo jag tror du kan tänka så. nån/några månaders förskjutning borde nog stämma ganska bra. Man börjar ju inte med hårdträning direkt gissar jag och det är nästan det som är viktigast tror jag.

l'm back

tlover
0

Finns det nått sätt att se om han passar? tex ska jag skaffa bilder ur en annan vinkel eller testa att ta en promenad med han i sele? (vi använder sällan sele så det är ju ingen avancerad sele vi har)

l'm back

sunnymybunny
0

19: Ja precis, och för mej är något av det viktigaste ett band mellan kanin och förare också så det kan man ju kanske bygga upp innan man kan börja träna å medans krabaten växer :) Ja 4 månader var kanske lite tidigt jag vet inte men det märker man väl också sen hur kaninen växer och utvecklas men det kanske är så man får tänka då!? Jo precis det är ju väldigt viktigt även med en "vanlig" hoppkanin att man tar det i kaninens takt och inte stressar fram något såklart! Vissa kaniner vill ju inte heller hoppa vilket man måste acceptera så vill hen inte hoppa så är det självklart okej men det skulle vara roligt att testa iaf! :)

sunnymybunny
0

#20 : Nja alltså det är väl kanske svårt att se men de ser ju ut att ha liksom en fin å nyfiken kropp med långa fina tassar å kraftig kropp. Brukar synas lite på hur kaninen sitter tycker jag, som en lejonhuvad tex, sitter ju väldigt ihopkurad oftast å sådär å en hoppkanin sitter oftast ganska nyfiket och är mycket "på tå" och vill vara med och sådär, ser ibland lite stolta ut liksom.. förstår du vad jag menar fast jag förklarar dåligt? :/ Men hur är dessa i sättet, dom ser ju nyfikna å pigga å glada ut :D

tlover
0

hmm jag kom på dom är ju inte vaccinerade mot nått. Föreningen gotlandskanin rekommenderar bara att man ska vaccinera om det finns sjukdom i området och det finns det ju inte här, men jag ve ju inte hur det är i dalarna?

l'm back

sunnymybunny
0

#23 : Jaså ja så kan de ju vara ja, har aldrig hört något om att det är något sånt i Dalarna men det ska jag kolla upp! Vet att på nån tävling förut så var det någon med kaniner från Stockholms trakten till oss och tävlade och då fick de inte vara med för att de ev bar på någon smitta, har jag för mej och i Dalarna var det inget sånt var de sån som sa men det var ett tag sen så jag ska kolla upp det!! Någon aning om hur vi skulle kunna transportera lillen eller liknande (OM det blir köp.) ?!

tlover
0

Jag kollade på djurtransport i fokus men där fanns det inget erbjudes just nu. Annars beror det väl på om du ska på tävling tex, det finns en tjej i kommunen som visst ska tävla hoppning och hon kanske ska på samma. (Jag har ingen aning om var man hittar tävlingar)

Jag har däremot ingen erfarenhet av att skicka kaniner med nån….

synd att man inte visste detta tidigare, min syster ska söder ut nu i helgen (det är nog enklare att hitta skjuts från Sundsvall tex än Lycksele el Umeå. men hon kanske skulle flyga så det hjälper ju kanske inte 🤪

l'm back

[RC1393]
0

Har inte lustläst hela tråden men… 

TS, vill du ha en kanin som går långt inom hoppningen är nog en hoppavlad korsning den ultimata sportkaninen 🙂

Ett exempel:

http://tomorrowskaningard.weebly.com/uploads/5/7/0/9/5709458/7488826_orig.jpg

Vanligast är vädurskorsningar och harkorsningar till hoppning. Är få renrasiga kaniner som tar sig riktigt långt faktiskt.

sterrelovenatta
0

Min gotlandshane som är tävlad i medelsvår :)

sunnymybunny
0

#25 : okej synd, nej jag har ingen erfarenhet av att transportera kaniner å sådär.. Kanske lite läskigt att släppa iväg kaninen till nån bara så men vi får titta om det ev skulle gå att lösa på ett bra sätt. Ja tävlingar är det ju överallt runtom i hela Sverige med olika klubbar och sådär men jag antar att hon inte åker till Dalarna i första taget.. Eller? Jag själv tävlar ju mest häromkring och nån gång lite längre bort men inte så pass långt bort som till Umeå tyvärr :( Jaha ja det var synd, skulle vara kul om det gick att ordna men vi får väl se då. Är 12 år så jag har ju inge körkort liksom, haha :P kan inte bestämma något men oj vad jag hoppas att det skulle gå att ordna! #26 : Ja jo jag vet det, har själv sånna. :) Skulle vilja testa iaf, gotlandskaniner verkar ha ett så härligt temperament och så! Tack för tipset iaf. #27 : Vad roligt !! Vilken fin kille :D

tlover
0

#27 så lik lillkillen jag hade i tankarna.

#28 man kan ju ha det i tankarna ifall nått kommer upp för hitills har ingen varit intresserad av honom förutom du så han kommer nog vara kvar en stund i alla fall.

Men du kanske vill kolla dom som jag hittade som hade gottisar i närheten för jag vil fortfarande höra hur det går att hoppa med gottisar.

l'm back

sunnymybunny
0

#29 : Ja precis! Ja jag kikade in men de stog att man skulle logga in så jag kom inge längre?! :/ Det ska du i vilket fall få höra ! :)

tlover
0

#30 den i #8 går direkt till uppfödarens hemsida så den borde funka

l'm back

IdaL
0

#31 Nu hoppar jag inte lite random här 🤪

Men måste säga, gud va imponerad jag blir av dig!! Härligt att se att du är så mån om dina fina kaniner och så hjälpsam mot andra intresserade. Guldstjärna till dig ✨

tlover
0

#32 😊 tack, Jag bara älskar gotlandskaniner och jag tycker att dom (och andra hotade lantraser) inte ska behöva försvinna bara för att dom inte är "söta" nog eller inte växer snabbt nog.

l'm back

tlover
0

Har du hittat nån Gottis?

Min man hålle rjust nu på med en sele av läder så jag kan lite smått hoppa (på gården, enkla hinder tex en veklabb eller liknande) med avelshonorna 🙂

Inspirerat av dig.

l'm back

sunnymybunny
0

#34: Nej jag har inte det, inte funderat så mycket heller tyvär då jag haft mycket skola och tävlat med kaninerna på helgerna men jag tycker fortfarande att det skulle vara coolt :) Få se hur det ser ut till våren, ska uppdatera här om det blir någon iaf :-) 

Ååå vad roligt! Brukar också träna lite på "naturhinder" :) Vill jätte gärna höra hur det gick sen! Vad glad jag blir att du inspirerats av mig, jätte kul! Hoppas att det en dag kryllar av gottisar/gottis korsningar på tävlingarna och att rasen verkligen får finnas kvar, tror dem skulle passa så bra! :)

tlover
0

#35 min man har läderbrist just nu så selen är inte klar än men han kommer antagligen få läderhantverksgrejer el pengar till det i jul så snart kan han nog fortsätta med den igen

l'm back

tlover
0

Jag såg att i senaste numret av koharen stod det lite om en erfaren "kaninhoppningstävlare" som hade testat gottisar och dom var visst bra och snabblärda när det gällde hoppning 🙂

Tänkte att det kanske skulle vara kul att höra om nån med erfarenhet av hoppning och inte bara gottisar.

l'm back