Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
LĂ€st 2087 ggr
michellan97
1

StÀda bur!(?)

Hej!🙂

Min kanin ska om ca 12 dagar fĂ„ sin första kull. Hon bor nu i inneburen som jag stĂ€dade för nĂ„gra dagar sen. Min frĂ„ga Ă€r dĂ„ hur ofta och ens om jag kan/vĂ„gar stĂ€da buren nĂ€r hon fött sina ungar. Eftersom det Ă€r hennes första kull Ă€r jag sĂ„klart vĂ€ldigt försiktig sĂ„ att hon inte ska bli rĂ€dd och skada sina ungar pĂ„ nĂ„t sĂ€tt.. Men jag kan ju heller inte lĂ„ta henne (och sen ungarna) springa runt i en skitig bur. Kanske jag ska vĂ€nta tills ungarna har blivit en viss Ă„lder? :O 

//Michelle :D

Michelle

"Glöm dina bekymmer, i morgon kommer nya"

Agda
1

Jag brukar stĂ€da buren nĂ€r honan Ă€r pĂ„ dag 28-29, sedan kan man stĂ€da runt om boet nĂ€r ungarna Ă€r ca 1 vecka, huvudsaken Ă€r att honan inte blir irriterad. Är hon sĂ„ duktig att hon har ett visst bajshörn sĂ„ rĂ€cker det med att bara stĂ€da det i början. NĂ€r ungarna slutar anvĂ€nda boet (de brukar vara ca 3 veckor dĂ„) sĂ„ stĂ€dar jag bort det.

SjÀlv har jag burar med tvÄ rum, i regel bajsar honan i det rummet som ungarna inte ligger i, sÄ dÀrför kan jag stÀda det rummet ofta utan att honan bryr sig.

michellan97
0

#1 Okej tack! anledningen till att jag stÀdade nu var för att det var sÄÄ skitigt. FÄr se om jag stÀdar igen innan födseln, men vÀntar troligen. TyvÀrr Àr hon lite dÄlig pÄ att bajsa pÄ ett och samma stÀlle. Försökte jÀttelÀnge att lÀra henne, men hon var en envis en :P Men kan ju försöka plocka upp bajs dÄ och dÄ sÄ det inte hinner bli sÄdÀr jÀÀttemycket :)

Michelle

michellan97
0

Putt! :)

Michelle

em.nord
1

Tycker du fick bra svar av #1. Tycker det Àr för lÀnge att inte stÀda om det Àr sÄ mÄnga dagar kvar till ungarna ska komma. Iaf dag 25 kan du ju stÀda ordentligt. :)

Mvh Emma, LÄt inte rÀdslan att förlora hindra dig ifrÄn att spela!

medarbetare pÄ Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

em.nord
0

Jag stÀdar minas burar varannan dag typ. DÄ 2 av 4 burar anvÀnder sin toa sÄ tömmer jag den ofta och de andra har jag en sÄn spade med hÄl i sÄ spÄnet silas :) TÀnk pÄ hygienen nÀr bebisar kommer :) SÄ hon inte drar in massa skit till de. Vist ska man inte stressa honan men hon Àr vÀl van att du stÀdar? :) Ge henne nÄt gott under tiden ;) se hur hon reagerar. HÄll oss uppdaterade :) har sjÀlv en drÀktig hona hÀr hemma i dag 6 :)

Mvh Emma, LÄt inte rÀdslan att förlora hindra dig ifrÄn att spela!

medarbetare pÄ Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

michellan97
0

#5 Hon brukar fÄ springa runt fritt i rummet nÀr jag stÀdar. Men dag 25 blir det nog en till stÀdning dÄ :) Tack

Michelle

[Lollo 97]
1

Jag stÀdade hela buren nÀr min hona hade sin första kull. Vi hade ungarna i en lÄda med hö. Mamma kanin var ute i hagen och skuttade medans vi stÀdade. Det gick jÀtte bra. Men dÄ var ju mamman en vÀldigt, vÀldigt snÀll kanin. Allt gick bra och hon tog vÀldigt bra hand om dom.

michellan97
0

#7 Jo, min tjej Ă€r ocksĂ„ vĂ€ldigt snĂ€ll sĂ„ skulle sĂ€kert inte bli nĂ„got problem egentligen
 :) Men hur gamla var ungarna nĂ€r du stĂ€dade första gĂ„ngen? đŸ˜›

Michelle

[Lollo 97]
0

Ehm.. Är ungefĂ€r 3 Ă„r sedan men ungefĂ€r 1-2 veckor. :)

Idlil
0

#1 lite utan för OT men brukar du ta bort boet nÀr ungarna Àr ca 3 veckor? :)

Kramar & tassar frĂ„n Ida, Toffee & Lakrits HjĂ€rta

michellan97
0

Putt :) om det Àr nÄn som har nÄt mer att tillÀgga :)

Michelle

[tintilar]
1

Undvik att stÀda nÀra boet första tiden, du mÀrker ju ocksÄ om honan blir stressad. Boet behöver du inte röra förrÀn ungarna kommer ut efter 2-3 veckor.