Vad tycker NI?
Jag har hört att många ger sina högdräktiga/digivande honor saltsten pga av att få i sig mera salt och att det ska hjälpa dom att producera mera mjölk, som hallonkvistar.
Jag är ändå lite skeptisk med saltsten då jag har hört andra som sagt att det finns risk för urinsten m.m. Men ni som har/haft honor med kull m.m. ger ni dem en saltsten? :)
Vill bara veta för att få mera "kunskap" :)
Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits 
Nej, jag har aldrig en dräktig hona saltsten. :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Inte ens under de har ungarna ? :)
#2: Nej, inte känt behöv av det. Dem ska få i sig tillräckligt med salt med fodret dem fått. :)
-' Malin Hultman
#3 Okej, så ett bra foder = ingen saltsten? :)
#4: Så tycker i alla fall jag. :)
-' Malin Hultman
Jag brukar ge saltsten men då ger ju jag inte pellets så jag ger saltsten annars också (däremot inte konstant tillgång).
Ett tips? är att kolla efter tecken på om hon behöver mer salt och ge då. Tecken på att en kanin behöver salt är tex att den slickar/gnager i sig sitt eget piss (dvs slickar el gnager i buren där den pissat).
Det finns säkert fler sätt men just det funkar för mig.
l'm back
första kullen Freja fick så köpte vi en saltsten i fall, men hon slickade inte alls på den, har dessutom hört rätt mycket blandade tankar om det, så jag tycker inte att det är så bra att. Inte bara salt i innehållet heller… Verkar inte som det är så nödvändigt (?)
Vänliga hälsningar Ellen 

Har inte gett saltsten 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej :) det verkar som att alla är väldigt eniga om att ingen saltsten behövs.
Men sedan om en hona inte alls har mycket mjölk och hon får hallonkvistar som många säger är bra isådant fall.. Vad gör ni då?
Instämmer med ovanstående, ingen saltsten. Jag brukar ge dill för att öka mjölkproduktionen.
Hälsningar Amanda och kaninerna
okej, och det brukar funka? :)
#9 nja inte alla jag ger ju saltsten, däremot tror jag det är sällan det behövs om man ger pellets (eller hårdbröd ofta) eftersom det innehåller salt.
Ang mjölken har jag aldrig varit med om en hona som haft dåligt med mjölk så jag vet tyvärr inte.
l'm back
Mina kaniner får bara hö och vid behov spannmål. Mao ingen pellets. De får grönt från naturen men jag ger ändå himalayasaltsten. De slickar inte mkt på den så jag tror inte att dom får i sig stora mängder.