Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 906 ggr
Gnolis
0

Blixten äter dåligt

Blixten har börjat äta väldigt väldigt lite så idag har jag gett henne critical care med spruta. Gick väldigt lätt att få i henne det, Trodde hon skulle protestera men icke..

Det är precis som hon har svårt att äta. Hon nosar på maten o ser ut att vilja äta men äter det inte ändå. Misstänker att det kanske är nåt med tänderna. Ska ringa veterinären direkt när de öppnar imorron o se.. Hon har tydligen lite överbett men annars såg det bra ut enligt djuraffären som jag åkte till idag. Nån som har nån aning? Kindtänderna? La även in lite critical care i en skål o det åt hon upp nästan allt av.  Hoppas det inte är nåt allvarligt med henne…

[neptunens]
0

Låter som att det skulle kunna vara något knas med kindtänderna ja, hoppas du får tid till vet på direkten imorgon!

Gnolis
0

#1 Vet du om det brukar va lätt att fixa problem med kindtänderna? Har googlat en hel del o det stod att man inte kan dra ut en för då bryts hela käken :S :S Och att de tydligen lätt får bölder o infektioner där inne. Låter inte så lätt att åtgärda tycker jag :S

Flumbarn
0

Jag har hört att det kan bero på att framtänderna är för långa eller så… Superbra att du ska ringa till veterinären! Har du kollat så att hon inte har sår i munnen?

Hoppas allt går bra, lycka till!

En katt kan ge så mycket kärlek bara genom att titta på dig.

Personlig blogg: www.citronmuffinsens.blogg.se

Sims/spel-blogg: www.annasims.blogg.se

[neptunens]
0

#2, är de kindtänderna som fått taggar så behöver de slipas till, annars gör de sår i kinderna och då blir det lätt infektioner, precis som du säger.  Dra ut dem ska man inte göra.

Gnolis
0

#3 Sist jag var i djuraffären o klippte klorna sa de att hennes framtänderna var på gränsen till för långa så jag trodde det var det som var felet. Men jag var där idag igen o då tyckte de att de såg lagom långa ut. Jag har inte så stor erfarenhet av hur de ska se ut så jag tyckte de såg bra ut i jämförelse med alla skräckexempel som kommer upp när man googlar på det. Jättesvårt att se nåt så jag har inte en aning om hon har sår i munnen. Men det känns ju som det är nåt med munnen just för det ser ut som hon äter när hon nosar på maten men den försvinner ju inte..

#4 Okej ja det återstår att se vad veterinären säger imorron.

Känns väldigt bra att hon fått i sig så mycket critical care. Nu räcker det att jag lägger det i en skål så äter hon upp det självmant :) Så nu började jag undra hur mycket man kan ge istället? Har gett henne en halv dagsranson sen kl 16 idag. Vågade inte ge mer för nu på kvällen har hon ätit lite gräs oxå.

[neptunens]
0

#5, Jag kan aldrig tänka mig att det går att ge för mycket CC? Hellre det än att hon inte får något i magen skulle jag säga. Härligt att hon fått i sig lite gräs också!

Gnolis
0

Sådär då har vi varit hos veterinären och allt gick bra. Tänderna såg bra ut och inget fel med urinblåsan heller. Så de trodde att hon kanske haft nån liten infektion eller nåt som gjort att hon kommit ur balans med maten men att hon nu är på bättringsvägen. Lite dropp fick hon och så ska jag fortsätta med critical care och se hur det går. Men det känns lovande iaf :)

[Nikodemus]
0

Har en härmelin hane som vägrar äta fodret men dricker vatten o äter hö men har öronen nere ofta men han för sig nyser gör han då och då också Avaktar med vetrinären

Gnolis
0

Tråkigt :( Äter han hö är det väl bra men det måste ju ändå va ett tecken på att nåt inte står rätt till :S Kanske ladda upp med critical care ifall det blir värre..

Personligen åker jag ju hellre till veterinären en gång i onödan. Som denna gången hittade de ju inget fel på Blixten men det kändes ju givetvis bättre att veta att allt stod rätt till. Hon repade sig ganska snabbt tack o lov :)

[Nikodemus]
0

Han äter hö o dricker vatten bra rör sig gör han också vart får man tag på det nån stans ?? O vad kostar det ??? Vad är det för någonting ????

[Nikodemus]
0

Tänderna på både honan o hanen är fina

[Nikodemus]
0

Och på den tredje kaninen

[Nikodemus]
0

Bör man åka till vetrinären fört el kan man ge de hemma???

[Nikodemus]
0

??????

Gnolis
0

Jag köpte det i djuraffären o så måste man ha en liten spruta så man kan trycka in det i kaninens mun.. tydligen kan man rulla små bollar av det oxå sa veterinären men min kanin var inte så glad i det.. kostade väl 170 för en mellanstor påse..räckte ett par dagar åt min kanin iaf.

Kan ju va kindtänderna.. De röntgade ju Blixten då de misstänkte det kunde vara något med urinblåsan… typ gallsten tror jag.  Men ring dem o hör vad de tycker! Din kanin verkar ju äta hö iaf men lika bra å ta tag i det direkt innan det blir värre

[Nikodemus]
0

Vi avvaktar o ser hur de går för våran adam stälde in en extra frächt vatten i en skål igår ur den drack han bytte o fyllde på med nytt i vattenflaskan med ja hö äter han o knäckebröd äter han också o lite foder åt han igår men de märks att de är något so inte är okej men han rör si

[Nikodemus]
0

Sig mycket också ingen blöt nos tänderna ser bra ut …. avvaktar med vetrinären har skickat efter critical care har spruta hemma nu

Gnolis
0

Okej ja annars kanske du kan ringa o höra med dem bara?

[Nikodemus]
0

Ok el mailar