Gosigaste rasen?
Hejsan!
Jag funderar lite på om det kanske ska bli en liten kanin, kanske både kanin och hund hehe.
Min senaste kanin, Angus, var en helt underbar kanin! Otroligt social och kontaktsökande. Verkligen tiggde gos när man kom nära buren. Gillar dessa drag, främst det gosiga. Dock var han en blandras så kan inte få tag på en av samma härkomst.
När man tänker på raser som sägs vara gosiga rent generellt så tänker jag direkt på dvärgväduren. Men finns det andra väldigt keliga raser?
Jag vet att alla kaniner är individer och alla är inte likadana.
Aut viam inveniam aut faciam
Jag har en lejonhuvad kanin som är som en liten hund! Extremt gosig och mysig, men med en personlighet! Det är jätteroligt att umgås med honom. 😃
Fransk vädur, har inte en själv. Men har hört att dom är dundermysiga med stor personlighet. Och storleken gör ju dom mer som hundar också ;)
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Tack för svaren! :)
#1 Lät ju jättegulligt! Men föredrar korthåriga kaniner då sambon inte vill ha massa luddiga hårstrån på kläderna ;)
#2 Ja en sån skulle kunna passa. Frågan är om man har plats haha!
#3 Okej :) Ja jag har ju aldrig mött en otrevlig dvv om man säger så!
Jag hade en hermelin som var den gosigaste kaninen jag någonsin har haft! Hela hans kropp var så kraftig och mysig och han fullkomligt älskade att bli klappad, kliad och få uppmärksamhet! Rent generellt är väl inte hermeliner de gosigaste dock - men just den kaninen var speciell😍
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
#5 Mysigt, älskar hermeliner! Haft ett antal <3
Men verkar vara lite lotto om de blir gosiga eller lite "temperamentsfulla" ;) Mina två pojkar var dock lugna och gosiga, men inte så kontaktsökande. Mer så de tyckte de var helt ok att bli upptagna medan Angus var "TA UPP MIG! ÄLSKA MIG!" 😃
Jag säger också dvärgvädur. Har en renrasig och en lejon/dvv korsning som är otroligt mysiga. Men sen finns det självklart alltid mysiga kaniner i alla raser. :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Viktigt hur mycket uppfödarEn handskats med ungen. Dvärgvädur verkar generellt (!) lugnare än hermelin
#7 & #8
Angående att "mysiga kaniner i alla raser" och "generellt" så har jag redan påpekat det i första inlägget. :)
Är ju knappast nybörjare så.
Men vi kan nog alla hålla med om att olika raser verkar ha generella temperament. Beroende på hur de är utvecklade. Men ja, hermelinen är det mer humör i än dvv skulle jag vilja säga :)
Funderar på Lilla tysk vädur. Angus var korsad med denna.
Någon som har en renrasig? :)
Hermeliner är som rysk roulette tkr ja, endera får man en toppen kanin eller så är den ett monster :)
Lilla tysk är nog ett smart val, dom är lite mer lagom i storleken en ex frasse, sen go å härlig kropp, bra temperament :)
.::Behandla dina djur med kärlek och respekt::.
🐱Crazycatlady KeepCalm&loveBunnies😎
#9 Frassar är riktiga bjässar bara! Men kan erkänna att man är sugen, ser ut som nallar 😃
#11 Ja måste tyvärr hålla med lite, fått två som var riktigt jobbiga ibland.
Härligt! Ja verkar vara ett bra mellanting, inte för stor men lite mer att "ta i" 👍
Fransk vädur är en ganska stor ras. Men dom är super gosiga och keliga.
min kompis har en lilla tysk vädur och hon är supermysig!
Belgisk jätte! Har en själv som är världens gosigaste! ^^
Dvärgvädur och Belgisk Jätte.
Har erfarenhet av båda raser och rekommenderar starkt. Dvärgvädur är en väldigt lugn och gosig ras. Belgisk Jätte upplever jag som en väldigt kontakt sökande ras, mysiga och lägger man ner tid på dem kan de bli lydiga som hundar. Men eftersom Belgisk Jätte är en så stor och kraftig ras bör man haft kanin sedan tidigare. Belgisk Jätte har även en del specifika behov som måste uppfyllas om man väljer att skaffa just en kanin av denna rasen.
#13 Ja, för mig är dom just jättar jämfört med hermelinerna jag haft ;) Har dock aldrig mött en frasse, men de verkar mysiga.
#14 Vad härligt! Är hon kontaktsökande? :)
#15 Låter härligt! Svårt bara med bur då jag bor i lägenhet. Kan ju ha frigående men vet inte vad sambon tycker om det :)
#16 Jo jag har väldigt mycket erfarenhet av kaniner, vuxit upp med de. Men aldrig haft någon större än Angus. Han vägde kanske 4 kg max.
Vad är deras specifika behov? :)
Min absolut keligaste är hermelin/lejonhuva-korsning, tätt följt efter kommer min ena hoppkorsning (bl a hare). Dessa är de som blivit mest hanterade som små och det MÄRKS! Jätteviktigt att ha tid att hålla på med kaninerna när de är små anser jag, då kan man nog få Vilken ras? som helst tam.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Holländare är ju kända för att vara sociala! Min hane hoppar upp i knäet och gosar långa stunder, och tro inte att det går att få ner honom utan protester! :)
Min holländare är som en hund. Hon älskar människor och älskar all sorts uppmärksamhet.
Har henne lös i lägenheten och så fort jag sitter i soffan för att kolla på tv eller läsa en bok kommer hon uppskuttandes och ska ligga i knät om man sitter och på magen och man ligger. Helt underbar liten plutt!
#17 Hon kommer när man ropar + hoppar upp i knät eller lägger sig bredvid en och brummar osv när man ser på tv och sånt. Supermysig är hon! :)
Jag vet att många tycker att det skiljer sig från indvid till individ.
Själv hade jag haft 2 stycken dvärgvädurar innan min underbara Holländska kanin. Enbart för att de rekommenderas för nybörjare.
Men tyckte inte alls att jag fick det jag mest längtade efter hos en kanin. Så inför min 3,je kanin gjorde jag ordentliga efterforskningar och kom fram till att Holländsk kanin är de bästa alternativet.
Det som lockade mig var de mer naturliga utseendet (öronen) och att dem beskrivs som riktigt sociala, nyfikna tillgivna och att dem har väldigt jämn temperament. Min senaste dvv kunde ofta vara lite småsur :p.
Jag hittade en jätte bra uppfödare och fick träffa ungarna när dem var 4 veckor gamla och redan då såg man hur otroligt nyfikna och orädda dem var. Medan min dvv hade tryckt och gömt sig i några dagar när jag hämtat hem henne så var min hollis unge totala motsatsen!
Så fort man kom nära hans bur ville han ut och när man öppnade dörren så hoppade han snabbt ner i ens knä och ville ha gos.
Och han är fortfarande så otroligt kelsjuk. Han smälter bara man nuddar hans huvud. Massor med gos och pussar måste han ha! Han kräver det :p Han är väldigt orädd och framåt, älskar barn alla grannkatterna och grannens jämthund <3
Man kan göra vad som helst med honom och han biter en aldrig! När han blir frustrerad som när jag klipper hans klor eller håller fast för att tvätta hans tassar osv så slickar han en frenetiskt, aldrig att han skulle ta till tänderna! (min dvv kunde nypa för minsta sak :p )
Han är helt enkelt perfekt och alla holländska kaniner jag träffat har alltid varit super sociala och kelsjuka.
Jag tycker holländska kaniner är mycket säkrare kort på den fronten jämfört med dvv,rar.
Och så är förstås hanar mycket bättre alternativ än honor, om man vill ha en kanin med jämn humör :p in my opinion :)
Håller inte helt med om att uppfödarens handskning av ungarna skulle ge "socialare" kaniner. Ja hantering och miljö är viktigt men min senaste dvv (fuchs) var från en riktigt bra uppfödare men hon hade mycket temperament i sig :p Viktigare är då kaninens föräldrar, hur dem reagerar på människor då ungarna både ärver generna och lär sig genom att betrakta deras reaktioner :)
Holländare brukar i regel vara väldigt trevliga och många av dem är gosiga. Jag har flera hanar som gillar kel, tyvärr slutar det alltid att de ska rida på mig ;P
Men honorna är bättre. Har en som gillar att kela med mig, dock gillar hon inte att bli klappad. En annan gillar att bara bli klappad. Och min älskling älskar både att få och ge kel. Hon bor tillsammans med ett par döttrar sedan ifjol, döttrarna har varit lite tillbakadragna men nu börjar de mer och mer ta efter mamman. Dock är de just nu mer förtjusta att ge än att få kel. Kommer para de två i maj (de ska ställas ut i Bergby först), så efter dem hoppas jag få gosiga avkommor i bl.a. japantecknat (de töserna heter Hrina och Heba och kan ses på min hemsida: www.nirsors.se ). Tyvärr är deras mamma tagen ur Avel p.g.a. hon tappar väldigt mycket hull när hon har ungar. Så hon är just nu "bara" min endorfinkick-kanin😉
Oj rider dem vid varje keltillfälle?! :O Min är okastrerad och han rider bara en liten period under våren. Annars rider o juckar han aldrig..hmm. jag anser att hollisar är riktigt säkra kort gällande temperament. Även hollishonor dem är minst lika framåt och mjuka som hanarna iallafall dem jag träffat Annars har jag tyvärr nästan enbart dålig erfarenhet av honor. Dem är himla ojämna i temperament då dem brunstar så ofta. Man kan förstås kastrera men gillar inte tanken på livmoderoperation på ett så litet djur :/ Har ändå alltid föredragit handjur :p
Vill i framtiden skaffa en belgisk hare men är osäker på om dem är minst lika mjuka och nyfikna till sättet som hollisar, men får nog undersöka saken senare :)
Åh Sachsengold.. Är ju sjukt vackra kaniner! Älskar att de flesta verkar bulliga kinder, men främst färgen :) En ras som jag verkligen kan tänka mig!
Hmm, Holländare ja! Ett tag var de en massa skrivet om just dom ju :) Dom verkar mysiga, men gillar bulliga kinder. Dock är de väldigt fina, skulle också kunna tänka mig. Gillar deras teckning, speciellt i blått :)
Är själv småkär i Sachens! och New Zealand red❤️
Men hollisar har väl bulliga kinder dem med? Kanske inte när dem är ungdjur, men med åldern får dem rundare kinder, i allafall hanarna.
Det enda som stör mig på min hane är hans "krage" eller vad det nu kallas på svenska. Dewlap på engelska.
Dvärgvädur! direkt! de är bäst<3
Jag rekommenderar alla vädursraserna! Engelsk Vädur vet jag dock ingenting om, men Fransk Vädur, Dvärgvädur, Teddyvädur, Lejonhuvad Dvärgvädur och Lilla Tysk Vädur vet jag ofta är helt underbara.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Säger också holländare. Kommer när man pratar med dem, ska upp i knä och är väldigt goa.
Så holländare är vanligtvis gosigare än dvv? Är de mycket större?
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Jag har 2 Rexhonor som är gosiga och pälsen är ju extra gosig ;) Vi brukar gosa i soffan jag o tjejerna ♡
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Själv tycker jag att dvv är den mysigaste rasen eller lejonhuvad dvv!
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html
#32 Så upplever inte jag det, utan att det är väldigt individuellt inom raserna.
Jag upplever "vanlig" dvv & lejonhuvad dvv överlag som mer gosiga än dvv rex t.ex. Så man upplever olika :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Är det inte så att ju mer man umgås och hanterar kaninen desto mysigare blir den? Köpte 2 st lejonhuvade dvv i somras och vi bodde mer eller mindre inne i hagen hela sommaren… Från början var dom lite skygga och hoppade undan, men bara efter ett par dagar så kom de fram och hoppade självmant upp i våra knän o ville bli klappade. Varje morgon så sitter de och väntar på att bli utsläppta och på lite mys innan frukosten.
#37 Oftast, sedan beror mycket på individen också 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#32 Jag har både holländare och dvv, båda raserna är trevliga. Min holländare är väldigt gosig, nyfiken och kelig. Vill gärna bli upplyft och sitta och slicka mig i ansiktet när jag tittar på tv :)
Har två dvärgvädurar. Den äldsta är inte gosig eller kelig alls. Hon tycker inte om att bli hanterad helt enkelt. Hon är snart ett år gammal, och var 10 veckor när hon kom hit. Hon var väldigt stressad och otam, ville verkligen inte bli upplyft eller gosad med, och det håller i sig än idag. Hon är inte aggressiv, inte alls, men hon tycker inte om närkontakt.
Min andra dvärgvädur (13 veckor) har jag bara haft en vecka, så jag känner henne inte riktigt än, men hon var redan från början lätt att lyfta upp, lugn och tycker om att gosa.
Sen har jag två korsningar, en liten lejonkorsning, han finner sig i det mesta, men har en ovana att kissa när man håller honom.
Den andra är en hona som är korsning mellan holländare/dvärgvädur/lejonhuvad/hermelin (bilden), Hon är kelig, framåt och totalt orädd. Hon gillar att gosa. Skulle säga att hon och holländaren är de kaniner jag har som har mest personlighet (med reservation för dvv som jag bara haft en vecka, för tidigt att säga hur hon kommer bli, men hittills verkar det väldigt lovande).
Det är inte så stor skillnad i storlek på dvv och holländare. Holländare är lite större, men ingen dramatisk skillnad.
Min dröm är fransk vädur och belgisk jätte, men det får vänta :)
#37 Beror ibland liite på individen. Har haft en dvv som var som du beskriver. Men min holländska kanin har formligen kastat sig över mig redan dagen jag tog hem honom när han var 8 veckor gammal! Jag var även och hälsade på hela kullen när dem var 4 veckor gamla och både mamma och ungar var på en utan minsta rädsla. Min hollis har varit ett gosmonster redan från dag ett och han klättrade nästan på burdörren när man kom fram för att ta ut honom och ja han har alltid varit helt orädd och framåt. Faktiskt har alla holländska kaniner jag mött varit såhär orädda och sociala :)
#40 Min favoritras :) Holländare är underbara!
#40 Min holländare är likadan. Klättrar som en tok om hon inte får uppmärksamheten hon förtjänar. Och pussmonster är hennes mellannamn, får knappt klappa henne utan att hon ska ha tungan där och "klappa" tillbaka. Super tacksam kanin som är lyckligare än lyckligast över sällskap och hänger mer än gärna med på allt jag gör :)