Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1053 ggr
Cindy S
0

Dvv el. hermelin el. dvärgscheck.

Så jag har läst på lite och i sättet verkar dvärgvädur ofta vara lugnare och gosigare än hermelin, men att det beror på individ. Så ifall jag vill ha en gosegris borde jag i vilket fall köpa en vuxen som uppfödaren/ägaren säkert vet hur den är. Men, hur är dvärgscheckar i beteendet i jämförelse? Är de svåra att få tag i i mellansverige? Dyra i jämförelse? Och om man nu står mellan dessa tre raser, är en mer lättsköt? Billigare i drift, behöver mer sällan tas till veterinären? Kan de leva i samma bur(hona+kastrerad hane) eller är storleken ett bekymmer?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Love Lejonhuvadekaniner
1

Jag ska ta en kull till våren med dvv santin med lite inslag av lejonhuvad kanin då pappans farfar var lejonhuvad kanin. Om du är intresserad jag finns i Dalarna Mora. Vi hade hermeliner förut och båda två vart sjuka och dog tråkigt nog. Små kaniner som hermelin brukar vara lite mer sprattlig i temperamentet. Själv tycker jag det är bäst att köpa en unge då man kan syra lite själv hur man ska uppfostra den. Jag tar en kull med syfte kel och barn vänliga kaniner. Våra dvärgvädurar vi haft förut och den som var med inslag av lejonhuvad kanin alla gör sina behov på samma ställe så jag brukar ha en låda som det bara är att tömma. Det kostar ganska lika med alla kanin raser små som stora. Man kan aldrig veta riktigt med Vilken ras? som måste till veterinären oftare/ fler sjukdomar. Man kan aldrig vara säker på att två kaniner passar ihop men man får vänja dom vid mark som ingen av dom känner till. Men hona + kastrerad hane brukar funka bra, hanen kan dock rida på honan då hanen blir köns mogen men det beteende brukar gå över då hanen tröttnar.

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

Cindy S
0

Mora är lite långt bort, tyvärr. :/

Tack för info:n.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Peak303
0

Dvärgschek är en ganska ovanlig ras i Sverige och tvivlar på att du kommer hitta den lätt.

Jag skulle ha satsat på en dvärgvädur då dem oftast är lugna i beteendet och är för övrigt otroligt trevliga och mestadels lätthanterliga för vem som. Alla hermeliner jag har träffat har alltid varit väldigt ettriga, sura eller rädda. Men ser beror det nog väldigt mycket på vilken hantering kaninen har fått. 

För att undvika för många vet. kostnader så ska man ju välja en ras(pälstyp i dvärgvädurs fall) som där inte är kända bettfel bakom eller liknande. Jag vet att normalpälsade dvärgvädurar är relativt friska jämt emot andra pälsanlag på den rasen. Av någon anledning är även de andra pälstyperna (rex/satinrex..) mycket mer spralliga. Ägde själv en rex och satinrex dvv tidigare där båda var svårhanterliga jämt emot mina normalpälsade som snällt satt stilla där man satte dem. 

Vill man ha 2 kaniner tillsammans får man nog börja med att hitta en hane man kastrerar/alt. kastrerad hane för att sedan se vilken rang han befinner sig i. Sen kan man börja kolla runt efter en hona som antingen är högre eller lägre rang än hanen. Så gjorde i alla fall jag när jag valde hona till min hane. 

Min hane var dominant och har inte fungerat allt med 2 honor medan den 3e honan går han super bra med. Då hon är låg i rang.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Cindy S
0

Hur märker man rang?

Jessica Jones (2015-)

Peak303
0

#4: Om man tar Bentley med förra honan jag försökte sätta ihop honom med så försökte båda sätta varandra på plats. Och dem kunde verkligen inte komma överens om vem som bestämde. Men när jag satte ihop honom med en annan hona (dvärgvädur, båda gångerna med olika kaniner) så har det fungerat hur bra som!

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt