Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 592 ggr
Cindy S
0

Ensamvarg/Ensamkanin?

Hur ofta brukar det säljas kaniner som trivs med att vara ensamma? Jag bor i en etta och har begränsat med utrymme och kommer senare i vinter leta efter en dvärgvädur som gillar att vara själv, men är det en långsökt dröm?

Kan man se på kaninungar ifall de gillar att vara själva eller får man vänta tills de blir äldre och se ifall de bråkar med burkamraten?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Fridaaaa
2

Nej jag tror inte man kan se det på kaninungar om de vill vara själva eller inte.

De kan ju bråka med burkamrat men betyder inte att de vill vara ensamma.
Men umgås du mycket med din kanin kan du köpa en kanin bara om du vill det. Satsa kanske på omplacering? 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

NaDa...
0

En kanin som bott själv hela livet kan ju inte veta om de gillar att vara ensam eller inte, det är liksom de enda det vet. Eftersom att det är en innekanin det handlar om så tror jag faktiskt (trots att jag förespråkar för att ha kaniner i par) att det går helt bra att ha en dvärgvädur ensam. Eftersom att du ju är med den mycket mera än du skulle vara med en utekanin (i alla fall vintrar) :)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

Cindy S
0

Ja, jag är arbetslös nu(därför måste jag spara länge) så nu kommer jag vara hemma ofta, och även när jag hade jobb var jag en soffpotatis, så jag kommer vara där för kaninen. Och ifall jag inte är det så får jag lov att köpa en kompis.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

RebeccaG
0

Jag har en hona som absolut inte vill gå med andra kaniner. 
Har prövat och varje gång har jag fått sära på dem p.g.a. FÖR mycket bråk. 

Hon har även lemlästat en kanin så hon får gå själv, tänker inte försöka sätta ihop henne igen.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Cindy S
0

#4 Ojoj. Det låter kanske konstigt, men en sådan tös vore ideal för mig om jag får tag i en, för det betyder att jag inte behöver ha någon som helst samvetskval över att inte köpa en kompis. Barn, långa resor eller hobbies utanför hemmet är inget jag planerar, så jag kan ju vara den enda kompisen den behöver.

Hur är hon mot människor?

Jessica Jones (2015-)

RebeccaG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hon är en belgisk hare, så ingen direkt kelkanin. 
Det låter inte alls konstigt, då jag själv älskar kaniner som henne. 
Men hon är hemskt trevlig och väldigt rar. Hon sitter gärna i ens knä eller ligger i sängen och blir klappad, men på hennes krav. När hon tycker det räcker så räcker det helt enkelt. 

Men hon skulle aldrig någonsin vara elak eller medvetet skada. 

Eftersom hon är hare så behöver hon en del stimulering och lite större yta att röra sig på. Jag är ute och springer med henne om kvällarna + att hon får sitt godis(torkade morötter och banan någon dag i veckan) ur aktiveringsbollar + att vi klickertränar🙂

Jag ska ev. ta ungar på henne till våren, så säg till ifall du är intresserad😊
Här kan du läsa mer om http://melodyslejonochharar.weebly.com/dottir.html

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[Lollo1402]
0

Alltså, nu har jag inte last igenom allas svar men. Jag har en ute kanin( som snart ska få en liten kompis).  Hon är väldigt social och sådant, men tycker så synd om henne när hon är själv, Men inne kaniner är en annan sak tycker jag

Cindy S
0

#6 Hon är vacker, men sådana godingar skulle inte trivas i min etta med lata mig. Skönt med djur som vågar säga ifrån när den fåttnog. Kanske hon var katt i sitt förra liv, hehe.. #7 Ja, ute kan den nog få tråkigt själv. Tur att man är soffpotatis som kan sällskapa inne.

Jessica Jones (2015-)

Zabbio
0

Jodå, det finns de som inte fungerar i par eller grupp :) Jag har fått sälja vidare några honor som inte funkat i kolonin, utan  blivit stressade av det. Har en nu som bor själv av samma anledning.

Men det är inte så ofta det händer om de växt upp i grupp (fast jag har faktiskt sålt en Svensk Pälskanin i egen uppfödning som inte gick att ha kvar i grupp), och oftast lär sig även burkaniner att det är rätt skönt med sällskap. Det går inte att se på ungarna innan de är vuxna.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

AkaiTsuki
0

Min rexhane han tål verkligen inte andra kaniner c: Men vill dock skaffa honom en polare som han kan bli vän med.. Dock väldigt svårt om han ska bita varenda kanin han träffar ^^'' 

Men jag tycker att du kan ju skaffa en kanin, och även om det är ingen ensamkanin så kommer du ju vara hemma med den och sen om livet ändrar sig så kan du skaffa en polare till kaninen om det behövs :)

//Joanna

[SisselaJ]
0

Jag har min kille ensam. :) delvis p.g.a platsbrist och delvis på grund av att två kaniner kostar mer helt enkelt. Jag tror han är nöjd med det, men vad kan jag veta. Framtiden för avgöra om han får en kompis eller ej. Han hänger med mig och min sambo hela tiden när vi är hemma :)

Sofia75B
0

Vi har alltid haft ensamkaniner inne som varit som hundar. De har alltid varit ute när vi är hemma och har stor bur så hen kan spralla runt även om hen är i buren. Till vår siste älskling behövde vi ej heller stänga buren. Han var alltid ute även om  vi inte var hemma.  Ensamkanin eller ej beror på hur mycket uppmärksamhet de får anser jag. Hade vi haft kaniner utomhus hade jag aldrig aldrig haft bara en kanin då det är svårt att ge dem samma uppmärksamhet som inne. Vi har förövrigt andra djur direkt i närheten så det är aldrig helt tyst och ensamt även om vi inte är hemma. Man kan säga att vår familjeflock utgörs av flera olika sorters djur och människoindivider. 🙂