- bara en kull?
Jag har kollat runt på lite olika sidor om kaninungar och sånt och sett att det står att om en hona bara ska ha en enda kull måste man kastrera henne efter det. Annars har man satt igång något hos honan som gör att hon måste ha typ 2 kullar om året?
Jag ska se om jag kan leta upp sidan det stod på ..
Hursomhelst, är detta sant? För jag tänkte para ihop min hona med en hane, men jag vill inte ha 2 kullar om året. Det blir för mycket ungar ;'P
/laura.
Nej, det är inte sant. Du kan ta en kull på en hona och inte kastrera henne efteråt. Jag har en hona här hemma som inte haft kull på 1½ år. Inte för att det är så jättemycket, men iallafall, jag har inga planer på att kastrera henne :)

Nej, det är inte sant. Får man fråga varför du ska ta en kull? :)

#1 Okej, så bra! :)
#2 För att jag älskar kaniner, och alltid drömt om att få kaninungar. Det är roligt, givande och en bra erfarenhet :) Men nästa gång du vill fråga något som inte hör till mitt inlägg, kan du skriva till mig privat istället! :)

Bra att du fråga för det har jag också funderat lite över!
Det står faktiskt i en artikel här på kif att det är så och att man ska ta 2 kullar per år…

#4 Jaså? Vad kontsigt :'S, men det är kanske olika för alla kaniner?

#5 mm, kanske det :)

Låter himla konstigt, aldrig varit med om något problem med sådant. Men skulle vara intressant och veta vad det är för studier de baserar det på :)

Nej, det tror jag inte du behöver. :) Lycka till!

Tack! :) Hur gammal ska en hona vara vid sin första kull? Min hona är 4 månader, men hon känns lite för ung!

#9: MINST sex månader tycker jag, gärna kring åtta.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

#10 Okej ;) Då får jag hålla ut ett tag till då :)