Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 492 ggr
[Milicious]
0

Bottenmaterial-pälsvård

Hejsan! I veckan fick jag hem en liten kanintjej. En långhårig lurvig. Vilket bottenmaterial rekommenderar ni för att det ska fastna så lite som möjligt i pälsen. Och förebyggande av tovor? (Förutom det självklara att borsta och kamma) Vilket schampoo/balsam i normal prisklass?

MariinaS
2

Tvätta henne ska du absolut inte göra!! Det sköter dom själva alldeles strålande. Får hon tovor är det bara klippa bort eller raka. Har hon mycket päls under magen och rumpa så se till att hon då kan komma åt och göra rent själv genom att klippa bort pälsen under magen. (eller raka om man är duktig på det och har en BRA rakmaskin.

Jag kan rekomendera carefresh ultra att ha i lådan. Inget du behöver ha i hela buren. Jag har en filt i resten utav buren som jag vikt rakt. Till min teddy är favoriten carefresh men köper sågspån ibland samt strö och det har funkat helt ok när han har lite kortare päls, dock sprätter det så mycket utav dom när de hoppar in/ut från lådan.

Cindy S
0

Remiss från Granngården eller Toa-lätt från Coop, det kan nog fungera(har endast använt detta till hamster). Det är papperspellets. Lite halm ovanpå kanske?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Fridaaaa
0

Bada inte kaninen, det gör man endast i nödfall.

Jag har easyströ fungerar, eller spån med halm på.
Toa-lätt hade jag inte använt, tycker det är för hårt för dem att gå på.

Kamma & borsta ofta, enda sättet att "förebygga" mot tovor. Eller klippa ner (men tycker jag man helst inte bör göra).

Lycka till!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

farvendal
0

toalätt med halm ovanpå rekommenderar jag för långhåriga niner. eller carefresh:)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

taxidriver142
0

Toa-lätt skräpar inte ner och fastnar inte i pälsen, passar bra i kaninens toalett. Men personligen tycker jag att det är lite för hårt för kaninen att ligga på.