Virkon S
Har fått någon sorts 'ohyra' i pälsen på två av mina kaniner. Var till vet i onsdags och dom kunde inte säga exakt vad det var, löss eller kvalster av något slag., fick stronghold utskrivet. Har nu 8 kaniner, så alla, även de som inte har synliga odjur på sig ska behandlas. Fick också rådet att städa ur alla burar med Virkon S.. Nu till min egentliga fråga, hur länge brukar ni låta medlet verka? Sköljer ni av efter? Och när kan jag släppa tillbaka kaninerna? Tack på förhand! 😊

Följer!
Du kan spraya det rikligt på alla burar och låta verka 5-10 minuter. Dock har inte virkon så stor verkan på ohyra, det är mest på Svamp?, bakterier och virus. Skölj noggrant efter.
Jag hade sprayat med sprit istället och låtit det verka några minuter, sen sköljerdu självklart bort det också.
Jag hade hållt alla djur särade och ha minimalt med kontakt mellan djuren för att inte föra över mer ohyra till varandra under tillfriskningen. Jag hade gjort rent buren varje dag med sprit för att ta död på ev ägg m.m.
Gör helst detta innan behandling så att de får gå in till en ren bur. Ha dessutom inte för mycket grejjer i buren utan håll det ganska sterilt med tåalåda och hö t.ex.

Mina har pälskvalster.
Om de har tvåvåningsbur med mark under hur gör jag då? Hur gör man med hagar, selar m.m.?
Första gången jag har fått pälskvalster.
Flytta buren till "ny" mark, och byt gärna ut buren mot en mer lättstädad bur till vidare hade jag gjort. Gör rent ofta och sprita som jag skrivit ovan.
Använd inte selarna på ett tag eller skölj dom med vatten och tvål, helst ska man sprita men då kan spriten missfärga selarna. (om du spritar ska man alltid skölja efteråt speciellt när det är tyg då det inte är speciellt bra att få i sig de). Det borde annars också funka att frysa in selarna.
Har du åkt till veterinär för att få något preparat utskrivet?

Fick det precis så ringer veterinären på måndag. Burarna är precis nybyggda och har bara använts i några veckor. De är stora och tunga och går ej att flytta på.
Har haft mjällkvalster innan och det försvann genom att behandla och då gjorde jag inget annat än att behandla. Men är pälskvalster svårare att få bort tro?
Okej, hur som så lär alla kvalster dö så fort det blir minusgrader i några dag ändå! :) Men finns det inte chans att sprita allt och verkligen göra rent grundligt så kan det nog ta lite längre tid för parasiterna att dö.
Vågar inte riktigt svara då mjällkvalster sätter sig på huden och pälskvalster på pälsen. Men beror nog mycket på djuret, i vilken kondition den är i samt immunförsvar.