Hoppkanin?
Jag har funderat lite hit och dit med att det skulle vara roligt att föda upp hoppare :) Inget bestämmt men bara en tanke, men så har jag en fråga:
Om man nu har en hona och en hane man ska para. Mamman kan hoppa över låga hinder men tävlar inte, pappan är jätteduktig och hoppar över det mästa men har aldrig tävlat. Skulle man då kunna kalla deras kaninungarna för hoppkaniner eller kan man bara kalla dem de i fall föräldrarna är med och tävlat på hopptävlingar osv? :)
Detta ovan var bara ett exempel! :)

Jag tror faktiskt att hoppkaniner är då kaninens förälder har deltagit i hopptävlingar och har fått höga poäng osv.
men jag är inte heelt säker på det.. xD

Kullen jag tog kallade vi hoppkaniner, där var pappan elit i hoppning med cert. och allt medan mamman inte hade tävlat en enda gång..

#1, Aah okej :) Men då kan ungarna iaf bli bra i hoppning kortsagt?
#2, Okidoki :) Så man kan kalla de hoppkaniner fast det bara är en förälder som tävlar? ^^

*Putt* :)
Jag tycker man borde kunna kalla ungarna hoppkaniner, även fast föräldrarna aldrig tävlat. Dock så ska ju föräldradjuren vara väldigt duktiga då, och kunna hoppa banor som motsvarar riktiga tävlingsbanor.
Att en kanin hopptävlar tycker jag inte avgör om den är en hoppkanin eller ej.

#5 Okej, jo för jag tänkte så att man inte kan skriva "hoppkaniner säljes" och sen har en av föräldrarna hoppat 5 centimeter eller något :P För min systers kanin har hoppat ja vad kan det vara 35 - 50 (?) cm 10 hinder rak lätt tror jag det var :) Klassas det som hoppkanin eller duktig?
Det är ju säkert lättare att få hoppkaniner sålda om man kan visa att båda föräldrarna tävlat och klassats väldigt bra. Om man letar efter en hoppkanin som man ska köpa och så visar det sig att föräldrarna aldrig tävlat kanske man börjar tveka och söker sig till en annan uppfödare där det finns mer konkreta bevis på att föräldrarna är duktiga hoppare.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#7, så det är bra att ha varit med på en hopptävling då man får papper på att föräldrarna hoppar bra? :)
#8: Ja, det är jag övertygad om :) Men något krav är det nog inte.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#9, Okej tack för svaret :D
#6: En kanin ska nog hoppa mer än lättklasshöjd för att vara "en bra hoppkanin". Nästan vilken kanin som helst klarar ju av att hoppa lättbanor.
Om du har kaniner som båda hoppat t.ex svårhöjd så är det lättare att sälja än om du säger att kaninerna endast hoppat hemma. Ofta vill man se föräldrarna till ungarna som hoppar, det tycker iaf jag är kul.

Okej men då har jag fattat lite mer i alla fall :)
Kan man ta mer för en kanin bara för att den har bra hoppningsförmågor? Eller beror det helt på en själv vad man tycker de ska kosta?

om båda föräldrarna är elit då brukar ungarna kosta mera än när det är en lättkanin och en msv kanin som paras.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus