Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 907 ggr
Jennie104
0

Okej..

Tycker ni min kanin ska få ungar vid 7 eller 8 års månader ?!

:P

senna
0

varför kan du inte bara hålla dig till en eller två trådar?

tycker inte du ska para henne förrns hon har blivit minst 7 månader!

myriis
0

Tycker du inte ska para henne förrän hon blivit 10 månader.

Undra samma som Senna, kan du inte hålla dig till samma tråd, eller iallafall bara två trådar?

myriis
0

Sen läste jag att du ångrade dig, för du orkade inte med typ sju kaniner. Om du ska ha en kull måste du ha som förutsättning att ta hand om över 10 kaniner, för en kaninunge på 7-8 veckor kräver väldigt mycket uppmärksamhet.

Jennie104
0

3# jag vet

Ellen95
0

vf ska du ens ha en kull med ungar?

Denna kommentar har tagits bort.
myriis
0

Ehm okej.

Undrar också vad du har för syfte med kullen.

Theresze
0

Jag tycker du ska tänka igenom saken med att skaffa kull innan du bestämmer dig för vilken månad hon ska paras, dt är mkt mer jobb med att att ha ungar än att ha vuxna,  du ska försöka få  sålt alla ungar oxå.:) Läs på lite om att skaffa kull. sen bestämmer du när hon ska bli parad men du får tänka på kaninen oxå, dt är inte bara att skaffa ungar  utan du måste tänka på honan är hon då i form av att bli mamma då kan du  ju para henne.

Tycker du ska ta dt när hon är i den åldern dt är flera månader kvar.

men jag tycker honan ska vara 10 månader typ:)

En fråga: va har du för syfte med kullen?

Ellen95
0

Jag undarar likadant som dom andra vad har du för syfte för kullen?

Jennie104
0

Jag vill käna lite pengar har så dåligt -

Ellen95
0

Ska du ta en kull med ungar bara för att käna pengar?

Flippa
0

#12 Ska du ha kaninungar bara för det?!

Sotis
0

Jag säger som dom andra. Ska du bara ta en kull för at käna lite pengar?:O

myriis
0

Du ska absolut inte ta en kull för det! Du går troligen mer back än du tjänar när du tar en kull ungar!

Och om det går något fel med några ungar kan du behöva betala flera tusen kronor för vetrinärvård. Om man tar en kull för pengar tycker jag man är riktigt oseriöst.

busan_
0

#12: det är ju inte säkert att du tjänar pengar på att föda upp kaniner! Du kanske inte kan hitta köpare till ungarna, utan du måste behålla dom själv! Har du plats/tid/pengar för det?? Jag kanske är helt fel ute, men personligen tycker jag inte att det är ett så himla bra skäl till att ta kullar!    Fundersam

hannie
0

Säger som Myriis. Du kommer få fler utgifter när du har fler kaniner.

Frida-L
0

Jag lovar dig! Du tjänar absolut inga pengar på att föda upp en kull kaninungar!!

MarHai
0

För det första så är du inte mogen för det.
För det andra så går man alltid back på en kull. Man kan inte tjäna pengar på kaniner.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

[Quellii]
0

Påminner om att försöka hålla en någorlunda trevlig ton i tråden, tillrättavisa om det behövs, men inga påhopp.

KIF Crew

Sotis
0

Jag tycker att du ska vänta ett tag innan du tar en kull på din kanin.

Flippa
0

Jag kan berätta dig en sak: Jag vill att Filippa ska få ungar förut för jag tycket dom var så söta! men efter några veckor/månader började jag tänka efter. Jag får inte ens ha ungar för pappa och så skulle jag aldrig orka ta hand om så många ungar! Jag har ju inte nes en bra avels kanin. Jag skulle förlåta mig själv om filippa skulle dö.

Så tänk tid efter innan !

Theresze
0

Säger som #22

LinaK
0

jag personligen tycker det är en dålig anledning. Tycker inte man ska kunna tjäna pengar på djur..

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Nathalieee
0

Visst kan man tjäna pengar på att föda upp kaniner . Men då måsste du ha renrasiga och fin stam . Jag fick en kull på 7  Belgiskar jätte ungar tog 500 st för dom  fick altså 3500 :) fast man kan noog inte leva på dt.:P

Men som alla skrivit så tänk igenom dt . Och Din hona ska enligt mig vara över 8 månader ! Och innan du parar honan så ska man hälst enligt mig ha någon som är intresserad utav kullen .

Läs  på mer och bestäm dig sedan om du värkligen är redo för det här :)

MarHai
0

Då ska man räkna ut foderkostnader mm. Samt att detta då kommer att bli kelkaniner.
Det är inte gratis att föda upp en kull.

Solbackens kaniner

Tina-A
0

Som #30 skriver så får man ju såklart pengar när man säljer kaninerna men dom har du ändå förmodligen gått back när du köper foder, köper burmaterial (det blir väldigt mycket skit om du plötligt har 10 kaniner i samma bur) och hö till allihopa m.m m.m m.m m.m så du går nog mer back än plus.

Att ha det som syfte för en kull tycker jag peronligen känns som ett väldigt dåligt syfte eftersom du troligen ändå förlorar pengar på att ha en kull. Du bör nog tänka efter både 1 och 2 gånger till.

Det var ju dock inte ens din fråga :) Jag tycker att din kanin ska vara 8 månader, finns ingen som helst anledning att stressa väl?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Flippa
0

FÖr då ungarna börjar äta hö och foder och så blir det dyrt! Så man måste tänka lite på sådant också ^^

Ellen95
0

Jag säger som alla andra du kanske borde ta och vänta ett tag. Tänk om du inte hittar hem åt alla ungar då kanske du har 12 kaniner att ta hand om. Då måste ju alla dom ha burar och så.

Jennie104
0

Inte bara det heller. Kan sköta om kaniner.

Jag vill ha ungar för att:

Ta hand om, Käna pengar och klappa och va med dom

johanna_loveAnimals93
0

Undrar bara en sak: Hade inte du bestämt dig för att inte ta en kull..? Tyckte jag såg att du hade skrivit det i en annan tråd. Vet inte hur gammal honan ska vara…

Chippers
0

#35 Det tycker jag inte är tillräckligt bra skäl, väldigt ursla om jag ska vara ärlig. Tjäna pengar? Man tjänar inte pengar på att föda upp kaniner som sagt. Det kostar en hel del med hö, foder, grönsaker, bottenmaterial, ev vett kostnader om unge blir sjuk, kan gå på flera tusen. Har du råd med det? Om du måste åka in till vetten om en unge blir sjuk? Eller kanin mamman? Har du råd att ge alla rätt foder osv om du inte får ungarna sålda? Har du plats? Tid? Varför måste du ta en kull för att du bara vill ta hand om dom, klappa på dom? Du har väl kanin nu och då kan väl hon få extra mkt kel istället?Glad Jag tycker det låter väldigt oseriöst Att ta en kull bara för att man vill tjäna pengar, få söta ungar att kela med, men det är jag det! Skulle aldrig köpa en unge av en sådan person.

Och varför har du så bråttom med att para din hona? Du kan väl vänta tills hon verkligen är mogen för ungar.. 10 månader verkar dom flesta tycka är lagom, eller? :-)

Dessutom, vart kommer din kanin ifrån? Har den stamtavla? Säker så att det inte finns ärftliga sjukdomar i släkten?

Vill du även riskera att din hona dör, bara för att du vill tjäna pengar för att få söta ungar? Visst, vet ju inte hur vanligt det är bland kaniner, men det finns väl alltid en chans att honan inte klarar sig? 

Vill inte låta elak i mitt inlägg.. gör jag det så förlåt. Men jag ville bara säga vad jag tycker. Efter det trådskaparen skrivit.

Timotej
0

Som de andra har sagt: Man tjänar INTE pengar på kelkaninsavel. Hoppas du har förstått det vid det här laget.

Börja jobba istället… städa hemma, klippa gräsmattan, tigg på stan… vad som helst men ta inte ungar på din kanin i tron om att du kommer få in pengar på det.

Om du vill ta hand om kaniner skulle jag föreslå att du tar hand om omplacerings- eller avlivningshotade kaniner odyl som i högsta grad behöver ett kärleksfullt hem.

ciss
0

_"Ta hand om, Käna pengar och klappa och va med dom"

_Om du vill ta hand om ungar - åk till en uppfödare i närheten och be om att få ta hand om dem en stund. Då kan du även klappa och "va med dom".

Du kommer inte att tjäna pengar på en kull. Det kostar mycket mer i foder, annonskostnader när de ska säljas, de tar mer tid än bara en kanin, mer hö, mer spån och så vidare. Man tjänar inte pengar på Att ta en kull kelkaniner.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

skanorskaniner
0

Om man har en anledning Att ta en kull och har köpare ínnan kullen är född så kan man ta en kull.Mina anledningar är att få fram fina utställningskaniner och få ner vikten på rasaen utan att göra de kantiga. Inte för att tjäna pengar. Om man har en väldigt fin hane och en fin hona kanske man kan få in lite pengar men på en kelkanins kull får man inte in så mycket pengar.Många uppfödare med fina kaniner kan ta mellan 600-800 per kanin men det verkar orlimligt för en kelkanin. Och tänk om du inte får sålt ungarna, vad gör du med dem då?

Jennie104
0

40# Behåller såklart .

ciss
0

#41: Då måste du skaffa fler burar, vattenflaskor/skålar, mer mat kommer att gå åt, hö, spån, och en hel del andra grejer. Har du råd med veterinärkostnader till alla? Vad händer om någon av dem måste t.ex opereras? Du skrev att du ville ta en kull för att tjäna pengar för att du hade så lite. Om du behåller dem så kommer det att kosta ÄNNU mer, vars ska du få dem pengarna ifrån?

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Jennie104
0

42# jag lånar av mamma .

skanorskaniner
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja men om du får 6 ungar och får sålt 1 unge. Tror du att dina föräldrar till låter dig att ha kvar 5 ungar då??

Jennie104
0

44¤# Jadå

KvirrZ
0

#45 din mamma ville ju inte ens ha 1 kanin till?

- Mvh Emma

senna
0

#46- ellerhur! :S

Moonstrike
0

#45 har du frågat dom eller förutsätter du bara det? För jag tror inte att dina föräldrar vill få kanske 8 vuxna kaniner extre som alla måste ha mat, bur, prylar, osv…

Jennie104
0

48# jag får säljt dom .

Frida-L
0

#49 Hur vet du det?

Jennie104
0

59# Jag bara vet -

-------------------------------------------------------------------------

Såhär tänkte jag lägga upp det:

Behålla 1 ninis                                                                      

Och min kompis var intresserad av 1                       

Sen säljer jag väll resten >.<

Ska iafall försöka. Får behålla om jag inte får sålt

MarHai
0

Hur gammal är du?

Solbackens kaniner

Julliz
0

Oj oj oj lilla vännen. Du har mkt kvar att lära vad det gäller kaniner, men det är lungt. Alla var vi nybörjare i början. Visst kan du ta en kull efter din kanin. Men då ska du helst veta dess stamtavla också, så att dem inte har några ärftliga fel, gör du det?  Sen skulle jag ABSOLUT inte ta ungar på hösten, för på hösten/vintern är det suuuuupersvårt att sälja kaniner. Läs gärna igenom alla inlägg, för det finns många kloka råd här i tråden.

Jag vill absolut inte klanka ner på dig, för ajg vet själ hur det är att vara nybörjare. Jag kan inte hindra dig från att göra något alls, men jag kan varna dig. Mitt råd är att du istället för att ta ungar för att få små sötnosar, ger din kaninhona riktigt mkt tid. Din kompis kan köpa av någon annan. Det finns många kaniner till salu, alltid!

Ha det bra!

Lippo
0

Innan du parar så kan du kanske fråga runt lite i släkten om någon skulle vara intresserad? Eller kanske någon av dina föräldrars jobbarkompisar. För det är nog inge roligt att stå där med 10 ungar och inte få någon såld >.< Men som många andra säger så råder jag dig att tänka igenom det minst 2 gånger innan du bestämmer dig.

myriis
0

Men gud.. Tänk om du får 10 kaninungar, ska du behålla dem då?

Jag tycker du verkar vara för omogen, vänta något år/ några år du fått en riktigt bra hona och ta en kull då!

KajsaM
0

#44 Pss, HUR söta som helst! *dreggel*

Ellen95
0

Borde du inte vänta några år innan du tar en kull? det är ju liksom inte bara att para kaninen. Man måste ju ha plats och tid för en kull med ungar.

Sotis
0

Tycker att du ska vänta nåra år. Eller varje fall ett tag.