Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 2032 ggr
SmillaM
8

Pruta på kanin...

''Hej jag heter … jag är intresserad av eran Madagaskar hona. Jag tycker att 400 kr är för dyrt skulle du kunna tänka dig gå med på typ 350 kr istället? MVH …''

Detta mejl fick jag för någon minut sedan. (Har en annons på blocket jag glömt ta bort efter att kaninerna blivit sålda.)

Jag vill veta era åsikter omkring detta. Jag tycker iaf att det är helt fel att pruta på kaniner eller något annat djur.

Aktiv på kanin.ifokus.se

farvendal
6

Att pruta på något som har ett fast pris är något jag har väldigt svårt för rent generellt. Säger jag att något kostar typ 500 kr så är det vad som gäller liksom. Så länge man inte känner köparen i fråga väl och kan gå med på någon specialdeal kanske. 

Och att pruta på levande djur.. ja jag finner inga ord. Kan de inte lägga ner 400 kr på en kanin så ska de nog inte ha någon heller.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[Forest]
1

Pruta på djur utan att träffa dom är lite fel själv har jag prutat på djur, men det har handlat om betydligt mer än 50 kr då det vart dyrare o större djur som hästar ;)

SmillaM
0

#1 Håller helt med dig. Om 400 kr är för dyrt för självaste kaninen så lär dem inte lägga ner pengar på en bra bur om 400 kr är för mycket.

Aktiv på kanin.ifokus.se

pernillaoscarsson
4

Prutar gör man på saker det finns defekter på. En byrå med repor kanske inte är värt 300 kronor enligt köparen då är det ok att pruta ner till ett pris både köpare och säljare kommer överens om.

Nu handlar detta om ett djur, djur prutar man aldrig på. Har du satt 400 kronor så är det 400 kronor som gäller. Du har satt priset för att du tycker att det är ett bra pris. T.ex. för att du anser att fler seriösa hör av sig då priset är högre än de flesta kaninerna som finns utannonserade. Vill inte köparen betala denna summan så har du ingen som helst skyldighet att sänka priset utan kan denne inte betala då får denne stå utan kanin. Ett djur är inte någonting man bara betalar en gång utan det har ett rullande pris. Sammanlagt kommer en kanin under dennes liv kosta x tusen kronor. Kan man inte betala inköpspriset så kan man antagligen inte betala eventuella veterinärkostnader, kan man inte detta så bör man inte köpa ett djur.

Nu var ju din kanin redan såld, men får du fler sådana förslag så neka. Antingen dissa direkt eller läxa upp dem! Jag hatar sådana människor. Fick förra året höra att det skulle bli för dyrt för köparen att köpa 2 kaniner som kostade 300kr/st så hon ville bara betala för en. Hon fick ingen kanin alls.

[neptunens]
5

Folk som prutar på djur…… alltså, finner inga ord hur irriterad jag blir över sånt.😡

Emsun
0

Håller med #5!!

My blog javascript:nicTemp();

// Emilia

fuzzie
3

Jag kan inte förstå över huvud taget hur man kan få för sig att pruta på ett djur? Djuret är väl ändå tänkt att vara en mysig familjemedlem i flera år framöver som man både skall skänka kärlek och få kärlek tillbaka av? Funderar Eller så är jag helt ute och cyklar?… Skämtar 

Priset är ju satt utefter vilken "kapacitet" djuret har. Sätter man höga priser på sina djur (rent generellt) så är ju det för att det är väldans fina avelsdjur, utställningsdjur, sällskapsdjur med väldigt bra typ, ovanlig teckning eller kanske en hoppkanin med väldigt fina linjer bakåt. 

Och jag tycker personligen att 400 kr för en liten mysig sällskapskanin är rent skamligt att pruta på. För har personen i fråga inte möjlighet att hosta upp den summan för själva individen så kan man ju verkligen ifrågasätta vilka förhållanden som kaninen kommer få leva under… Ledsen

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

Svado
0

Verkar ju helvrickat att försöka pruta med 50kr på ett pris som redan från början inte är jättehögt! Att man ens försöker är ju ofattbart… 

Kaaaaanske lite mer okej om de är som nån sa, en häst som kanske kostar 100.000:- då kan jag förstå om man försöker pruta lite, men 400 o så försöka pruta en 50ilapp? 

Nej du, den köparen var ju mer än lovligt oseriös.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

kanin och häst
0

Pruta på djur? Detta är levande varelser, de förtjänar ett hem där de inte ses som leksaker, där de inte glöms bort, där de får rätt vård och där de far till veterinären om nåt händer. Dessa personer har något allvarligt fel, har de inte råd att betala 50 kronor extra, har de inte råd med veterinär, burar, mat, osv. Dessa personer borde inte finnas, dessa djur är våra vänner, inte våra leksaker! Jag betalade ju 750 kronor för min ena, och nu har jag märkt att det var för lite, hon har ett perfekt temperament, myser, slickar, skuttar fram till en när man ropar på henne, hon har helt enkelt ett perfekt temperament! Skulle också kunna betala myyyycket mer för min hane som kostade 250 kronor, han är likadan, men var väldigt dåligt hanterad som ung, vilket jag inte gillar. Men har hon råd för att ha en bil, har hon råd att ha en kanin!

Ett liv utan djur är inte värt att leva

[mansolsson57]
1

Jag tycker det inte är fel med det. Och jag står för vad jag tycker

[Sockertoppens_kaniner]
0

#10 Varför tycker du det är okej?

[ZorroKanin]
0

#10 kan du förklara varför du tycker så? jag vill inte låta otrevlig, bara nyfiken😉

Svado
0

#10 Alltid kul med oliktänkande! Det ger nyansering och djup i debatter :) 

Du får hemskt gärna förklara lite runt ditt tänk o hur du resonerar.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Marsvinsmamman
2

Att försöka pruta ner en ynka femtilapp låter synnerligen snålt och dessutom meningslöst - jag menar femtio kronor… en sådan liten summa gör ju varken till eller från…

Däremot är jag nog inte säker på att jag rent generellt tycker att prisdiskussioner på djur är oetiska… Säljaren försöker ange djurets "värde" i ett visst pengabelopp. Varför får inte köparen göra detsamma? Det är ju egentligen samma sak. Det enda som skiljer är att den ena människan är säljare och den andra är köpare. Vad är det som gör att säljarens värdering är rätt och köparens fel?

Men när det gäller smådjur och mindre summor så tycker jag det är lite ohyfsat att som köpare inte acceptera begärt pris. Det är en annan sak när det handlar om tex hästar och fem- eller sexsiffriga belopp. Där tycker jag absolut att man kan ha en dialog om priset inför en eventuell affär.

[ZorroKanin]
1

Jag själv tycker inte man ska pruta på djur, om de inte är "onödigt" dyra. Men samtidigt kan man ju alltid fråga om man kan få den 50-100 billigare om man vill det, säljaren behöver ju bara säga nej om den inte går med på det :)

dahliaGT
0

det är inget fel med att pruta, varför har du ett så högt pris?personen kanske tänkte på att det kostar att åka fram och tillbaks för att hämta kaninen och sen om han/hon vill kastrera kaninen så kostar det en del. De kanske inte kan lägga så mycket pengar på en gång men vet att de kan ge djuret ett bra hem.  handlar kaninen bara om affärer för dig, det är en levande varelse och hon/han kanske skulle ha det bättre hos den här personen även om personen prutat med 50 kr. du verkar snål som inte kan gå ner 50 kr.

[neptunens]
17

#16, HÖGT PRIS? 400 kronor?  Åh jisses.

fuzzie
5

#16 Men om man inte har "råd" att betala de där 50 extra kronorna för att det var lite långt att åka eller att kastrering kostar så skall man nog inte ha en kanin just då eftersom man måste ha en budget till mer än bara en eventuell kastrering. Det är ju inte det mest optimala att skaffa på sig djur om man har det så knapert hemma att en 50 lapp är "för mycket" och att det skulle spräcka budgeten… 😐

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning

cissi_1993
1

jag tycker att det är okey att pruta det är ju bara vad köparen tycker att det är värt men 400kr är inte mycket för en kanin. och vill man ha en billig kanin så fins det många på blocket vill man ha en som är avlad på bra gener vilka dom en är då är 400 inte mycket.

[oroligkaninägare]
0

Nä skulle inte pruta på en kanin kollar runt och letar efter många olika kaniner som faller mej i smaken men aldrig pruta ner en kanin eller djur överhuvud taget . Brukar fixa fram pengar själv tex sälja sådant jag vet som jag inte har nytta av tex kamera.

[neptunens]
1

#15, bara för att jag är nyfiken, vad är "onödigt dyra"? :-)

jbson
0

Det finns människor till allt! Vissa prutar för prutandes skull och finner ett nöje i det! Kanske var det ett litet barn som sparat ihop sin veckopeng och inte hade hela summan och ändå ville betala kaninen själv! Det kan finnas många svar… 😄

cissi_1993
0

jag tycker det är helt fel att pruta för att man inte har råd är de problemet ska man inte ha djur  men är det för att man inte tycker djuret är värt de så okey men då ska säljaren begärt för mycket för djuret och det är inte 400. jag betala 400 för min hona och hon är värd varenda krona och mycket mer.

Missgrey
0

Att pruta på ett djur, i synnerhet ett djur som redan kostar så lite som 400kr är inte ok tycker jag. Jag instämmer med flera andra här i tråden och tänker att om man inte har råd med 400kr, hur ska man då kunna ge kaninen ett bra liv med alla kostnader som tillkommer? Har man inte råd med köparens satta pris får man vara utan.

[mansolsson57]
0

För om bensinen kostar femtio kronor så hade jag och så prutar. Sen är det för säljaren och säga nä om den inte tycker det.

[Forest]
2

Ni som säger nej inte pruta 1 kr på kanin/djur. Får jag nyfiket fråga följer ni upp o ser hur kaninen kommer få det? Vet ni hur buren är som den kommer spendera många timmar i ser ut? Vet ni hur bra på lästa dom är på just kanin?

Northernlights KU
2

Jag tycker det känns rätt löjligt att pruta 50 kronor på en kanin som bara kostar 400 kronor. Kaninen kommer att kosta så otroligt mycket mer i foder-, tillbehör- och ev. veterinärskostander t.ex. Jag tycker att det är allmänt löjligt att pruta på en kanin överhuvudtaget med tanke på vad kaniner kostar överlag. Känns inte helt seriöst, och jag själv hade inte sålt kanin/er till någon som försökt pruta.

Hade det gällt t.ex. en äldre kanin eller en kanin med någon "defekt" som skulle säljas till en person jag är nära vän med och där jag visste att kaninen verkligen skulle få all den omvårdnad den behöver, hade jag själv på eget initiativ kunnat sänka priset lite. 

Gäller det tävlingshästar i 500 000 kronorsklassen däremot kan jag känna att det kan vara okej att diskutera priset. Men pruta på en kanin (eller annat smådjur) - som oftast bara kostar hundralappar - känns inte seriöst i mina ögon.

Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
                     ~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Hjärta Bunnies are like potatochips - you can't have just one Hjärta

Fridaaaa
1

#25 Vill man köpa en kanin som finns längre bort får man ju stå för dem kostnaderna, ska ju inte säljaren stå för.

Jag personligen tycker det är fel att pruta på djur. Vill man ha djuret får man betala för det eller låta bli anser jag.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fuzzie
1

#28 Du menar säljaren va? Att inte säljaren skall stå för tex. bensinkostnaderna? 🙂

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning

Fridaaaa
2

#29 Ändrat 😉 Tack för att du såg det.

[happybunny]
0

Nu är det jag som blev förvånad! Fick ett mejl nu från en uppfödare för några minuter sen: Hej jag är uppfödare i Norge och vill köpa din dvärgvädurs kanin hona för 250,- 

I annonsen skrives  att det är en renrasig hona med stamtavla som dessutom är öronmärkt. Annonserat för 400,- Av bilden i annonsen ser man att det är en mycket fin hona.. Alla uppfödare jag känner säljer renrasiga kaniner för 400,- 

Här är frågan till er: Vad tycker ni om en uppfödare som inte har råd med att betala 400,- för en ny kanin till sitt kaninstall?

Fridaaaa
0

#31 Jag anser att man får betala den summan som är satt oavsett om man är uppfödare eller inte.

Friggeshoppkaniner
1

# 31 Kostar dessuom veterinärbesiktning, karantän osv för att de ska få flytta till norge.

missan´s
3

För mig handlar det om själva hemmet, inte priset. Och har inte den intresserade köparen råd att betala inköpspriset, hur skulle den då kunna betala ev. veterinärskostnader, bur, mat osv. Det är så oseriöst!

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

[hattifnatten]
2

Jag tycker inte det är ok, och jag skulle fått ett dåligt intryck av en person som prutar på priset på kaninen det första den gör.  Särskilt ett pris som inte ens är högt. 

#26  Svarar ja på den frågan.   Jag har sålt fyra kaniner, och har själv åkt och lämnat dem, kollat buren och hur de kommer ha det i sitt nya hem.   Samtliga jag sålt kaniner till hade redan kanin sen många år, så pålästa var de.    Följer också gärna upp hur det går med kaninen efter att den är såld.      Vet att det inte är någon hundraprocentig garanti för att kaninen har det bra, men jag gör det jag kan….    Och i tre fall av fyra så är jag övertygad om att kaninen har det bra idag.

VildaVittra
0

Jag tar prutning med lugn, då vi lever i ett samhälle med många olika nationaliteter och det i många länder är kutym att pruta. Dock tackar jag för mig när de vill ha djur som är märkta, vaccinerade och utställda för den lilla summan jag begär, de saknar nämligen verklighetsförankring då det kostar många gånger mer än det jag begär.

Jag anser nämligen inte att djur ska kosta mer än vad det kostar att ta fram dom, då det skulle sporra folk att föda upp djur enbart för att tjäna pengar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[happybunny]
1

#31 Ja det är ungef. 700,- för veterinärbesiktningen och papperna men i dette fallet har jag redan papper från en dam som ändrade sig och inte tog kaninen: Dvs att hon bara skall betala 400,- och det vet hon.

#34 & 35: Ja just precis! Man måste fråga sig själv om man har råd med veterinär etc. 

#26: Jag svarar också JA på den frågan. Pratar mycket med dom som tingat kaninen innan kaninen hämtas, rekommenderar böcker, burstorlek och tips? på tillbehör jag tycker är bra. Efter köpet pratar vi 1 -2 gångar i veckan i början och sen från varannan månad till en gång i året.