göra sommarbur till vinterbur?
Jo. Det är så att jag har burbrist och 4 kaniner. Jag har 2 burar på ben och 3 "sommarhagar", alltså nätinklädda ca 2x1 m med hus som är upphöjt några cm. Frågan är om kaninerna kan vara i dom på vintern också? Dom är ju liiiite upphöjda och fyllda med halm.. jag har även inneburar men jag är allergisk så jag vill helst undvika att ha dom i sovrummet :). Eller om jag ska ha två i dom på ben och två i hagarna. Alternativt att jag offrar mig och har min "gamling" inne eftersom han fick problem med ögonen i vintras.. men åter till frågan. Tror ni det funkar? Jag har inte sett något om HUR högt huset måste vara från marken.
Den upphöjda ytan måste vara minst som minimimåttet för dina kaniner, ett sätt är att hitta några transportpallar och ställa hagarna på dom.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Husen är godkända i mått, det är dom. Men menar du att huset måste upp då 50 cm? Har ingen möjlighet att ställa upp dom för tillfället då dom växt fast i marken från att ha stått på mark i våras utan att lyftas och har ingen tillgång till hjälp för tillfället 🤔.
Nej, det räcker att de är några millimeter över marken. Det handlar mest om att det inte ska komma in fukt och vatten underifrån som kyler ner.
Pallar är en bra ide oavsett, och du har ju lite tid på dig att lösa det. :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Då borde det funka, tänkte att man kan lägga tak över så dom kommer undan snön lite. Husen är upphöjda kanske 5-10-15 cm (olika), dessutom ligger det matta på botten ( en av kaninerna gillar inte halmen antagligen av värmen och han hade fått.. vad heter det.. trycksår? På ena baktassen från bur på ben så la in matta i alla för att det skulle bli mjukare (dom hade isflaskor i husen att svalka sig med). Tänkte då spån och halm på det. Men med min "gamling" också. Hans ögon nu. Vad tycker ni jag ska göra med honom? Kan han vara ute ändå? På ben då? hans ögon rann väldigt mycket i vintras, det var ganska jobbigt att hålla det torrt runt om, pälsen blev ju fuktig och frös under natten när jag inte kunde torka bort det. Bara på ena ögat. Eller ska jag hitta på något slags vindskydd som skyddar mot att det blåser i ögonen? Han är inte smart och sitter gärna ute när det blåser/spöregnar/snöar :). Jag får klura lite, vill ju att dom ska ha det så bra det bara går :)
Svårt med gamlingen, det bör ju vara friskare luft ute. Se till att han är dragfri och har dammfritt strö är nog mitt bästa råd..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Klurat lite, och tänker att gamlingen och en till ska få vara i dom på ben, så får jag se till att dom står dragfritt så att hans öga inte rinner.
Sen dom "sommarburarna", dom är ju ca 5-10/15 cm upphöjda, och det räcker tydligen. Men funderade på om man skulle sätta plasttak, dels på taket, eller delar av taket, så dom undviker det värsta snöfallet, sen funderar jag på om man ska sätta sånt plasttak på delar av sidorna också, så det blir som en skyddad del, ute. utöver huset alltså. Som man kan lägga lite halm osv. Sen så ska jag göra lite lådor och hyllor som dom kan krypa in i, dom har bara en hylla var nu löst i burarna.
Låter det okej?
Jag har plasttak över hela mina hagar som är 200x100x100, funkar extra bra för knäppa kaniner som annars står ute i regn och snö och blir sjuka 😉
Men är de upphöjda husen 100x50x50 eller större? För de måste ju vara de för att vara lagligt 🙂
Ja, upphöjda husen har godkända mått, väldigt noga med det! Kommer inte ihåg exakta måtten, men det är dom :).