Äter inte hö
Min kanin Tarzan vill inte äta hö. Han vill äta allt annat, men bara inte hö. Så jag stängde in han i buren så han inte kunde springa runt i mitt rum, och gav honom bara hö att äta.
Har ju vart borta i några veckor och kommit hem emellanåt, och nu har jag bara vart borta i några dagar och när han fick komma hem igen för några dagar sedan var hans bajs mjukt, svart och luktade jätteäckligt så därför har han bara fått äta hö.
Nu är hans bajs runt och ser mer normalare ut men känner att han är rätt smal över ryggen.
Men jag vill ju inte ge honom någonting annat än hö för måste få ordning på magen och bajset igen? Jag kollade hans framtänder o de ser bra ut. Han dricker vatten o skuttar och slickar på allt som vanligt, så frågan är hur jag ska få honom att äta mer hö? Han äter hö men inte så mycket som jag skulle vilja.
Sen så luktar han ju ganska äckligt eftersom när hans bajs var så dåligt satt han i det, så när allting är bra igen tänkte jag att jag skulle försöka tvätta hans tassar lite, tips? på det?
finns det något man kan ge som är ungefär lika fiberrikt som hö? Eller som innehåller mycket fibrer? För han bajsar mycket fortfarande bara att det inte ser så bra ut
Boka tid omgående hos vet och be dem kolla kindtänderna + gå igenom honom ordentligt, han mår uppenbarligen inte bra.
Hur ser insecivierna & stödtänderna ut?
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Hur kollar man insecivierna och stödtänderna?
Jag tror inte det e något fel på hans tänder utan bara att han hellre vill äta pellets än hö, eftersom jag hör honom äta hö ganska långa stunder då och då men inte så mycket som förut. Menar att han blivit bortskämd när jag vart borta och fått mer pellets.
Vill inte låta sån att jag inte tar honom till vet utan det kommer jag göra om han inte börjar äta mer inom de närmaste dagarna
Nu sitter han o äter hö. Kan man göra hö godare på nåt sätt? Kan man riva ner morötter eller någonting?
Smula i torkade växter, typ hallon, smultron, björk osv. Löven då menar jag.
Men snälla rara, du kan väll kolla framtänderna själv?😐
Din kanin bajsar "konstiga" 'pluttar', han är smal & vill inte äta höet = Något är fel. Är inte det uppenbart?
Äter kaninen inte höet trots att den inte får något annat så ska veterinär tillkallas omedelbart. Höet ska inte ersättas med något annat, då tappar det ju hela funktionen…
#4 Tack för tips
#4 Jag skrev i #0 att jag kollat framtänderna ;) Vet inte hur kaninmunnen ser ut utantill så Kanske inte så konstigt att jag inte vet vad du menar.
Jag skrev att han bajsar runda pluttar men mer åt det mörkare hållet, han är inte smal utan han är "mindre tjock" och jag skrev faktiskt att han äter hö bara att han inte äter lika mycket.
Så läs liite nogrannare
Vad har du för hö? luktar det gott och ser bra ut? :)
#7 Där skulle jag börja också, fjolårshöet är inte skoj så här års, så försök att få tag på årets direkt ifrån bonden.
Men annars går det att ge annan grovföda som grenar med löv.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#6 Mig behöver du inte vara wise guy mot, så en lite trevligare ton från ditt håll vore inte fel.
Du frågade ju hur man kollar insecivierna, och ifall du inte vet hur kaninens tänder ska se ut "utantill" tycker jag att det är på tiden att lära sig det.
#7 och #7 Jag har hö som kommer från stallet som kommer från en bonde o det luktar gott och fräscht och är grönt gult. :)
Funkar äppelgrenar bra?
#9 Tycker inte jag hade en tråkig ton, hade t.o.m en smiley.
Vad är insecivierna då?
Äppelgrenar går utmärkt, lönn brukar vara poppis det med.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#11 Okej tack :D
Pellets för hästar med minst 18% fibrer såsom Groov 90. Havregryn med fibrer (vet inte fiberhalt), knäckebröd med 20% kanske kan vara något?
Det verkar ha blivit ett missförstånd mellan TS och RebeccaG. Incisiver är framtänder med ett finare ord och stödtänderna är de två små tänderna bakom överkäkens framtänder. Alltså undrar Rebecca i #1 hur framtänderna ser ut.
Jag tycker du ska se dig om efter ett godare hö så som #7 och #8 pratar om och om det inte hjälper eller han magrar av mer så borde en veterinär titta på kindtänderna. (Premolarer och molarer på finare språk)
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se

Är det inget fel på kaninen, sjukdom eller tänder osv och ett bra hö så äter han när han blir hungrig! Håller du på å blandar å erbjuder godare saker så äter han inte mer hö för det.