Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 934 ggr
sterrelovenatta
0

Avelsavtal ?

Hej jag undrar om någon har ett avels avtal att låna ut då min data raderade alla mina avtal, skulle behöva ett innan torsdagen. Helst ett avtal där det står kaninernas namn osv som både jag och ägaren till den utvalda kaninen skriver på.

Tack i för hand

RebeccaG
0

Bara jag som aldrig använt mig av avelsavtal?

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[neptunens]
3

#1, Nope 😉
Avelsavtal känns som att det bara skulle kunna komma till användning om man lånar ut hanarna till någon man inte känner/litar på, varför man nu skulle låna ut dem till såna är ju en annan sak..

[Sockertoppens_kaniner]
0

Jag har skrivit ett köpeavtal som både köparen och jag måste skriva på vid försäljning. Vet inte om det var ett sånt TS menade? :)

RebeccaG
0

#2 Kände lite så också😂

| Youtube

VildaVittra
2

#1 Nu är det ju väldigt dumt för alla parter att inte skriva avtal, det är ju så lätt hänt med missförstånd och då är det ju bra att det finns svart på vitt på kontraktet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

RebeccaG
0

#5 Fast sådanna kontrakt är väll knappast juridiskt bindande? 
Dessutom så är inte jag typen som varken lånar in hanar eller låar ut till personer som inte står mig nära, så ett avelskontrakt verkar väldigt onödigt i mina ögon. 

Jag förstår inte riktigt heller vad ett sådant 'kontrakt' skulle innehålla🤔

| Youtube

VildaVittra
0

#6 Ett avelskontrakt kan innehålla hur kaninhanesägaren ska få sin ersättning i händelsen av om det tog. Ex med 20 procent av intäkterna från de överlevande ungarna eller en unge. 

Nog är det bindande, det används ju jätteofta inom hundaveln vilket möjliggör att använda andra hanar än de som ens vänner har.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

RebeccaG
0

#7 Jo, men sådant tycker jag då inte att det ska krävas ett kontrakt för, utan det brukar jag ta muntligt med den som lånar hane av mig/ifall jag skulle låna hane. Därav tycker jag det verkar skumt att man skulle vilja låna av/ut till en främmande människa. Jag tycker inte det ska behövas helt enkelt.  

Men inom kaninaveln så skriver många hoppuppfödare på köpekontrakt mm. Tas detta till domstol är det inte bindande, så hur tänker du nu?

| Youtube

VildaVittra
0

#8 Köpekontrakt är bindande, var har du fått det ifrån? 

Jag tycker det är mer skumt att välja hane efter vilka ens kompisar har än att välja hane efter vilken som bäst lämpar sig för PARNING

Ett avelskontrakt är bindande, hur tror du annars att bönderna mer tjurar får betalt om det inte är det? Man köper ju en tjänst (sperma), det är ungefär som du inte skulle betala snickaren.

RebeccaG
0

#9 Jag tror du missuppfattar vad jag skriver…

| Youtube

VildaVittra
2

Vad har jag missuppfattat? Att du föredrar dina kompisars ord framför avtal?