Vitaminer och saltsten ?
Bör man ge kaninerna något extra vitamintillskott ? Saltsten , är det något de behöver?
Saltsten är inte bra för kaniner. Behövs ej.
Vitamintillskott behövs inte om man har bra balanserad kost till sin kanin.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ok :-) Tack!
Är bra att ha så kan dom ta om de behöver. Mineralsten går också bra. Fast får dom frukt å grönt så ger ju de vitaminer. :)
||My Love For Animals Is Immortal||
#3 Mineralsten är bara onödig extrakostnad.
Nej det är inte bra att ha i buren för en kanin kan lätt slicka i sig för mycket och kan orsaka urinsten och njurproblem. De får i sig de salter de behöver genom rätt kost.
#4 om dom slickar maniskt på den så ska dom inte ha, men inte alla som gör det å då mena jag att de kan ta om dom vill. Mineralsten är inte speciellt dyrt.
#5 Det är svårt att hålla koll om de gör det eller inte. Men bara onödigt att ha det när det inte behövs och kan orsaka problem.
Skrev inte att det var dyrt heller skrev bara att det var onödig kostnad när det inte är nödvändigt att ha i buren. Bättre att satsa på bra kost: Bra hö & bra pellets om man ska ge det och grönfoder.
Självklart är det bättre med rätt kost. Håller jag med om. Jag skrev att om dom får grönt å frukt så blir de vitaminer där. Men jag tycker man kan ha mineralsten om man vill. Det finns ju tillgängligt av en anledning. Alla tycker vi olika.
#7 Fast onödigt när det inte behövs 😉 Ja alla gör som dem vill, men bra att ge rätt info och diskutera kring det, det kan man få ut mycket av 
Mycket som finns på marknaden som inte kaniner behöver, som ändå säljs för kaniner. T.ex dessa gnagarblandningar som finns som även säljs till kaniner, även då saltsten och så.
Men ts har fått svar på sin fråga i alla fall
Ger man inte pellets kan saltsten behövas (och då vara bra för kaninen) och jag har även hört att diande kaninmammor kan behöva saltsten även om dom äter pellets (är ej helt hundra på det senare däremot).
Vi ger våra saltsten då och då (dvs inte konstant tillgång) eftersom våra inte äter pellets.
Det är bättre att kaninen äter en bra kost än vitamintillskott däremot(samma som för människor alltså)
l'm back
#9 Nja det får man ju se till behovet. Jag hade en kanin som bara fick pellets knappt 1 gång/vecka och den behövde inte saltsten :)
Kaniner får ju inte i sig såna salter i naturen utan just i kosten, så går ju att reglera bra egentligen i fångenskap med?
Ja digivande mammor kan behöva det, jag har dock aldrig behövt ha det.
#10 Våra kaniner får aldrig pellets, så den mängd salt dom får via saltsten borde vara samma som din kanin som fick pellets men lite (eftersom vi inte ger konstant tillgång).
Kaniner (och andra djur) får såna salter i naturen genom att slicka i sig viss slags jord (rovdjur får ju via blod istället) och att äta vissa saltrika växter. Jag säger inte att det behövs mycket men salt behövs visst i kosten.
l'm back
#11 Nja är inte så mycket salt. Då skulle ju kaniner får i sig för mycket salt om de får pellets dagligen och påsåvis skapa problem.
Jo det vet jag 🙂
Men menade bara att man bör vara uppmärksam och veta vilka risker som det är med att ha saltsten i bur när det absolut inte behövs, 🙂
#12 Som sagt våra kaniner har inte konstant tillgång till saltsten så jag gissar det skulle vara ungefär samma mängd (hade vi gett saltsten oftare skulle vi däremot kanske kommit upp till samma mängd som dom som ger pellets dagligen och skulle vi ge ännu mer skulle det kanske vara ännu mer än som folk som ger pellets dagligen)
l'm back
Alla djur behöver salt, innehåller verkligen pellets salt då? Om så är fallet behövs ju inte saltsten.
Men ja, alla djur o människor behöver visst saltintag. Det där med att salt är farligt är lika gammalt och mossigt som det är osant.
Forskare idag menar på att salt är långt ifrån så dåligt o farligt som vi blivit itutade genom åren.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
#14 Pellets ska innehålla salt och vissa mineraler (Jag har inte pellets själv så jag kan inte dubbelkolla däremot) Så för de flesta kaniner blir pellets + saltsten onödigt mycket (det finns ju däremot undantag tex digivande mammor kan behöva extra salt osv men för det mesta stämmer det).
l'm back
#14 Visst behöver alla salt men kaniner svettas ju inte som vi människor gör så de gör inte av med samma mängd salt förhållande till kroppen som vi gör. Saltsten kan orsaka njurproblem och urinsten hos kanin om de slickar mycket på den.
Salt är farligt i större mängder, precis som för oss människor. Det är ingen myt eller liknande. Inte heller vad det kan orsaka t.ex en kanin vid överkonsumtion vilket är risk att kaninen gör.
Mina har aldrig haft saltsten, och de har klarat sig prima ändå 🙂
#16 Men du ger ju också pellets (= salt) om än i varierande mängd.
l'm back
Jag ger heller aldrig min kanin kanin saltsten och han mår också prima!:)
Du kallar det djur, vi kallar det livet!
#17 Jo det gör jag men som sagt även haft kanin som inte fått det mer än knappt 1 gång/vecka och pellets innehåller direkt inte mycket salt, så tror inte det går att jämföra heller riktigt 🙂
#19 Kaninen i fråga har fått i sig salt. Hur mycket salt som olika djur behöver är väldigt varierat vissa kaniner kanske inte skulle klarat sig på så lite salt och andra klarar sig utmärkt. Men salt behöver de hursomhaver.
Ger man aldrig pellets (som tex jag gör en kanin som äter pellets 1 gång/veckan hör inte till den kategorin) får man helt enkelt se till att dom får salt på annat sätt än pellets (vanligast är då saltsten men jag vet att vissa ger hårdbröd nån gång ibland istället).
l'm back
#20 Ja det har den fått, det vet jag, men som jag skrev så innehåller inte pellets så mycket salt, så tror helt klart en kanin som slickar på saltsten får i sig mer, även fast den inte har fri tillgång till den.
Ja det vet jag, inte sagt att de inte behöer det 🙂
#21 Just våra kaniner får saltsten för sällan eftersom vi glömmer bort det (dom brukar leka leken gömma saltstenen så vi brukar inte vilja ha i saltstenen för ofta) så dom har saltsten mer sällan än en gång/månaden så jag tror faktiskt dom får i sig mindre salt en en kanin som får pellets regelbundet.
l'm back
#22 Ja så sällan ja, men jag syftar på regelbundet ofta inte bara någon gång per månad 🙂 Framgår inte i #9 som jag utgick ifrån att ni hade det så sällan.
Använder inte saltsten eller mineralgrejer till mina kaniner. Får de bara en balanserad och varierad kost så klarar de sig utmärkt! :)