Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1815 ggr
Cissiia
0

Tänka på efter kastrering

Hej! Jag ska kastrera min hane imorgon, men jag har dock några frågor. Vad ska man ha som underlag i transportburen? Veterinären sa bara, mat, vatten och nåt extra gott! En annan fråga, ska jag låta honom vara inne efter kastreringen eller kan han fortsätta vara ute som vanligt? Och sista frågan nu, vad ska man ha i buren? Vilket underlag? Ursäkta för många frågor, jag är bara lite orolig för honom!

[zendaimimon]
0

Jag hade filtar som underlag i transportburen och senare också i buren under två veckor.
Jag har ingen utekanin så du bör nog i första hand lyssna på de som har det men personligen skulle jag tagit in kaninen åtminstone några dagar för att ha koll på att den äter och dricker som den ska :)
Lycka till!

Mickis1994
0

- Ta tidning och ev handduk i transporten - Jag hade minnande utomhus som vanligt. De första fem dagarna (?) fick han enbart vara i buren. Hade tidningar och handdukar över det som underlag. Jag skulle inte ta in han då han är van att bo ute. Dumt att stressa. - Fråga efter smärtstillande! En kanin som hat ont äter inte. Jag fick smärtstillande till nin hane och hans aptit var i princip som vanligt på en gång. - Kolla såret varje dag, enklast om du håller han själv och blåser så ser man tydligt och bra - Ge han någonting energirikig som lite banan eller annat gott när han kommer hen. Har du möjlighet så plocka löv, kvistar mm som sätt det i höet så det känns lockande för Förnhan att äta, ( hö) - efter fem dagar (?) började jag ta ut min hane i hagen som vanligt fast kanske Max tre timmar :) Lycka till :D

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

[Frida Rydberg]
1

Jag kastrerade min i går och de sa att han skulle bo inne ett dygn i en bur med filtar. Det är tydligen risk att de blir nerkylda efter de har varit sövda. Sen skulle han ha vila i fyra dagar och därefter får han komma ut i Hage mm. Efter två veckor får han börja hoppa igen, men såklart ska sunt förnuft råda. Min har inga stygn som ska tas, vilket jag förstod som är det vanligaste. Så i buren ska jag ej ha spån tills det är läkt, istället ska jag ha tidningar och filt/handduk I transportburen hade jag tidningar, när jag fick hem honom satt han även på något som liknade typ en "blöja" som suger upp bättre. Troligen kommer din veterinär säga hur hen tycker att du ska ta hand om kaninen efter, annars fråga :) Lycka till! :)

Cissiia
1

Tack för råden! Han kom hem för en stund sen efter en lyckad operation och har redan börjat att äta och dricka som vanligt!