Hyrkaniner
Jag har aldrig förstått denna grej. Man hyr ut sina kaniner till människor för att de ska veta först, innan de köper en kanin, ifall de verkligen vill ha ett litet husdjur. För det är inte sjysst att köpa för att sedan 7 månader senare sälja. Men det är ok att hyra för att sedan 7 månader senare inse att man inte vill ha kanin och då lämna tillbaka den.
Så vad är skillnaden? Varför är det bättre att hyra kanin först och se ifall man är intresserad? Visst, hyr man så vet man att djuret kommer tillbaka i rätta händer. Säljer man så kan kaninen hamna i ett liknande hem. Men vem har sagt att uthyraren inte kommer hyra ut samma kanin igen? Är det inte bättre att försöka att uppmuntra alla köpare till att verkligen läsa på och ta sig en rejäl funderare först?
Tanken bakom hyrkaniner verkar ju ändå vara bra, man vill inte att kaniner ska vara någonting man bara köper poff sådär. Men tanken blir ju inte, enligt mig, uppfylld i verkliga livet alla gånger. Somliga kör ju på sommarkaniner. Man hyr kaninen över sommaren för att sedan lämna tillbaka. Får kaninen nytt hem varje sommar då så vida inte någon av familjerna väljer att köpa? Är det sjysst mot kaninen? Somliga säger att kaniner inte bryr sig så mycket om var de befinner sig, kanske är det så. Men ger man en kanin något värde ifall man handlar så med dem?
Vad är era tankar om det hela?
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Tycker att det är väldigt svårt att ta ställning till detta. Tycker både att det är en bra idé och en dålig. Från kaninens sida så är det ju rätt taskigt att den ska behöva byta hem hela tiden, sen kan det ju vara lärorikt för personer att få prova och se hur det är att ha kanin. Så jag vet inte om jag är för eller emot, väldigt svårt…
Jag tycker det är bra, då det ger familjer som inte har tid med djur under vardagen att ha ett djur, men dom kan ge sina barn den lärdomen under sommaren. Eller folk som vill ha höns under semestern.
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att hyra ut, har lånat ut djur massor av gånger, som en familj utan någon som helst erfarenhet av katt lånade en av mig i två veckor, som efter det insåg att den arten inte passade dom.
Djur är otrogna jävlar, de tyr sig till den som ger dom god mat, har själv flera omplaceringar och de älskar mig lika mycket som om jag haft dom från bebisstadiet, och jag är fullt medveten om att de glömt mig på en vecka om jag skulle sälja dom.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#2 Haha, det lät så roligt . Men sant, kaniner är matvrak🙂
Jag håller med. Känner att vet man inte om det fungerar med kanin eller inte kanske man ska vänta med att skaffa tills man vet att man kan. Finns andra ställen där man kan umgås med djur.
Sen har jag faktiskt hyrt ut 2 kaniner själv, detta för ett LSS boende ville ha kaniner men inte vet hur det går i vinter men framförallt för att dom inte kan ta stora oförberedda vet kostnader. Så jag betalat vet och sånt om det skulle vara något. Detta kändes som en bra ide ändå för det är så enormt kul att se hur engagerade dom boende är och hur kul dom tycker det är. Ena kaninen har dessutom haft det svårt och har sina problem, men hon har blivit så mycket bättre sen hon flyttade och fick mycket mer och bättre uppmärksamhet.
http://cassisomplaceringar.weebly.com/
Dock så säljer ju inte vissa om dom tappar intresset. Utan dom låter deras kaniner sitta i en liten Trixie bur HELA dagarna och äta ica foder som slängs in i buren. Så jag ser det inte direkt som något neggativt!