Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2580 ggr
healing-mammut
0

Getingstick??

Min franska vädur har ont i vä framtass. Svårt att se nånting pga pälsen, men han reagerar när jag tar i tassen och drar bort den från mig. Vad kan jag göra? Det har ju varit mycket getingar i år. Eller bin - ser ingen skillnad. Kanske han blivit stungen? Han är svullen och stödjer ogärna men äter dricker,kommer fram o gosar och han försöker tvätta sig men är obalanserad.

tlover
0

Om det är ett stick av något slag är det nog geting, det ska ju vara getingår i år (vi har inte haft många getingar däremot) och bin och humlor blir ju färre och färre 😕(och bin är avlade för att vara snälla)

Getingar lämnar (oftast) inte gadden men kolla om den är kvar, skulle det vara en gadd där så fortsätter den ju att pumpa in gift ett tag.

Håll koll så att kaninen inte får någon allergisk reaktion, det är det som är farligt för annars gör själva sticket "bara" ont.

fortsätter det att vara svullet och kaninen inte stödjer sig på benet för länge får du kontakta veterinär och se om dom tycker att du ska fara in.

l'm back

healing-mammut
0

Ja det var väl lite så jag tänkte. Det är omöjligt att se om gaddden sitter kvar pga all päls (hans päls är viltgrå också…) så jag får bara hoppas att det är ett getingstick och att det blir bättre. Han äter och dricker fortfarande och tvättar både sig själv och sin kompis. Du vet inte om det finns någon ört eller liknande som jag kan ge honom för att "dra ut" giftet fortare? Eller lindra smärtan?

tlover
1

#2 Kådsalva tex drar ju ut gifter m.m och funkar på människor men jag har ingen aning om det funkar på kaniner. (och dom slickar säkert i sig det så jag skulle nog inte våga testa kådsalva)

Du skulle ju kunna testa att lägga groblad på, det värsta som händer då är väl att kaninen äter upp det för att det är så gott.

För att använda groblad tvättar du först bladet det krossar du det lite så att växtsaften kommer fram och lägger det på såret/sticket/vad det nu är. byt 2-3 ggr/dag.

Nått mer avancerat skulle jag nog inte våga mig på eftersom det finns en risk att kaninen eller dess kompis får i sig div salvor el liknande men groblad är ätbara för kaniner.

l'm back

fossingen
0

#0 Getingstick kan svullna rejält. Jag vart stucken/biten av någonting i somras mest troligt geting. Svullnade upp som sjutton och värkte och gjorde ont i armen i över en vecka sen började svullnaden gå ner, har fått ett snitsigt ärr. 
Så jag förstår om han är öm i tassen då det blir extra tryck av belastningen.
Finns väl inte så supermycket man kan göra om det är getingstick om det inte blir infekterat förstås.

Hur som helst är det svårt att säga om han har blitt biten/stucken av någonting eller om det handlar om en skada. Har du kollat hans klor?

healing-mammut
0

Först: tack för era svar! Det kluriga är ju att det är svårt att se vad som hänt. Jag kan inte se något "bett" eller något annat utan att i såfall raka tassen. Sen har jag ju ingen aning om var någonstans det är. Vet bara att han buffar på mig om jag tar i tassen. Jag är bara orolig om det skulle vara något annat, leden tex. Tänk om han har brutit något? Klorna ser ok ut.  Han visar när han vill vara i fred, men så länge jag inte rör tassen så får jag klappa och gosa på honom.  Annars får jag mig en buff.