Kastrering och ihopsläpp
Har ett gäng med kaniner. Några honor bor tillsammans i en stor bur och två 14 veckors syskonhanar i en annan bur. Försöker sälja den ena hanen (Lilleskutt), för att det blir för många kaniner och känns enklast att bara behålla en hane. Tänkte behålla den andra (Alfons) och kastrera honom så han förhoppningsvis kan bo ihop med honorna. Hur länge har ni låtit syskonhanar bo tillsammans? Tänker på att jag inte vill riskera att dom börjar bråka? När brukar ni kastrera kaninhanar? Har läst att de bör vara 4-6 månader och sedan ytterligare läkningstid efter ingreppet? När Lilleskutt blir såld får ju Alfons bo helt ensam tills kastreringen är klar, tror ni att det kan gå bra att släppa ihop honom med honorna sedan? (Varav ett par är hans mamma o syster). Nu bor alla kaninerna bredvid varann i två stora sommarburar, men sedan måste tjejerna flytta in i vinterhuset och då kommer inte Alfons att kunna se dom på samma sätt som nu. Frågan är då om jag ska skaffa en annan vinterbur till honom eller om han ska få flytta in till oss och då kanske öka chansen för att få honom riktigt tam (han är lite skygg ännu).
1. Hade inte låtit dem vara ihop längre än till 10-12 veckors ålder.
2. Från 4 månader.
3. Ja borde inte vara omöjligt 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Mina hanar fick flytta till varsin bur när de var 10 veckor.
Har bara låtit kastrera en hane, och då var han 3,5 år. Var inga problem att släppa ihop honom med honor sen.