Någon med tan?
Hej, jag har varit inne och läst på denna sida ganska länge och blev nyligen medlem, jag har sett många olika kaninraser mest dvärgvädur kanske.
Jag undrar nu om den finns någon här som har en eller flera kaniner av rasen tan eller blandras med tan i sig. (Skickar med en bild på min tan Nicko)
Skulle vara kul att läsa om era tan kaniner då jag bara sett de hos uppfödaren när jag köpte min, det kanske är en lite ovanligare ras vad vet jag.
Det skulle vara kul om du svarade på dessa frågor.
Hur är din tan?
Har du den till utställning, hoppning eller bara kel?
Har du haft rasen tan förut?
Om din kanin är blandras med tan i sig Vilken ras? är det mer i den?
Hur gammal är din tan?
-Bjornberg
#1 Så sööt! har aldrig set en blå tan förr 😍vilka fler raser har den i sig?
Det här är min tjej Ronja. :) 1. Ronja är väldigt bestämd och allt ska ske på hennes villkor. I buren och i hagen är det hon som bestämmer, så där kan det bli lite problem… Utanför hennes revir är det inga problem. Då går hon med på att gosa en stund. Hon har varit aggressiv innanför hennes revir, sen hon flyttade till mig som unge. Vet inte om hon fick så mycket socialt umgänge hos uppfödaren… Men, men, älskar henne fast hon är en jobbig filur! ;) 2. Ronja har stamtavla, men jag har aldrig ställt ut henne. Funderar på att göra det. 3. Hon är min första och sista tan! När jag skaffade Ronja, frågade jag uppfödaren om rasen. Då sa hon att de var mycket snälla och sociala och att en tan säkert hade passat mig (jag var 12 år då). När jag fick hem Ronja så visste jag att hon kunde komma in i tonåren, så jag tänkte att hennes beteende skulle gå över med tiden. Men icke! Så jag läste lite om rasen och nästan på var enda sida stod det att tanar var bestämda kaniner och inte den bästa barnkaninen… Sen är ju såklart alla kaniner individer. Men efter min erfarenhet av Ronja, blir det nog inga fler tanar för min del! ;) Synd, eftersom de är så vackra! 4. Hon är renrasig. 5. Ronja föddes den 27 april 2011, så hon är 3 år.
#1 Vilken fin! Aldrig heller sett en blå tan, vad är det mer för raser i henne?
#3 Synd att hon är lite bossig, men väldigt vacker ändå. Min Nicko är helt underbar ska bara gosa hela tiden men det beror ju som du sa helt på individen.
#4 Ja, det är lite tråkigt att hon inte är så trevlig vissa stunder… Men hon glimrar till ibland i alla fall! ;)
#5 så otroligt söt! 😍
Putt (:
Ingen mer med tan?
Jag har haft en tan en kort period. Tyvärr inte en kanin jag behöll eftersom hon bet och tuggade på allt (inklusive mig) och verkade allmänt frustrerad och stressad. Vid den tidpunkten (14 år sedan) var jag inte beredd att lägga ner extra energi på en kanin med problem när jag kunde ha välanpassade individer.
Just nu är det närmsta jag har en belgisk hare med tan-färg :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#10 Låter lite som min Ronja. XD Då kanske beteendet finns i just rasen tan? Har i alla fall läst det (och upplevt det med min kanin).
#11 Det är möjligt :)
Å andra sidan har jag fått höra att harar är svåra, inte trivs i grupp, lättskrämda osv.. och de stämmer inte på mina.
Eller tja, Tannys mamma funkar inte i grupp när hon har kull, men hon är ju inte heller uppväxt i storfamilj även om hon haft burkompis förr. Både Loki och Peta var däremot väldigt trevliga och sociala.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#11 Alla är ju individer, men det kanske inte är så ovanligt att just tanar är lite svåra. :)
Putt.
Oh wow! De är verkligen vackra! Jag har ofrivilligt gått och kärat ner mig i harar… (Belgisk hare mest)haha. Synd att jag inte får skaffa fler kaniner……