Frågor om kastrering.
~Vet inte om detta är rätt grupp~
Hej, jag funderar på att kastrera min hane och skaffa en flickvän till honom men jag har några frågor som jag behöver få svar på.
1: Min kanin fyllde fem år nu i sommar, är det för sent att kastrera honom?
2: Är det större risker att kastrera vid hans ålder? Han är frisk, bra i hullet och allt sådant.
3: Blir det stora förändringar i temperamentet?
4: Vad brukar en kastrering kosta ungefär?
5: tips? på bra ställen att kastrera på? (Bor i Skellefteå).
6: Han har alltid varit ensam kanin, kommer han ha svårt att acceptera en ny hona?
Skickar med en bild på min älskling.

Putt
1. Kastrerade en av mina hanar samma sommar som han fyllde 5, det gick bra så det är inte försent:)
2. Min veterinär säger att sålänge kaniner är
i bra kondition och hälsa så spelar åldern ingen roll (Min är en hoppkanin)
3. Inte vad jag har upplevt med mina
två, de skvätter inte längre och revir markerar inte lika mycket, men inte mer :)
4. Hos min vet: 940:- , men då ör hon väldigt duktig på kaniner och kaninen är där under en hel dag för de ska se till att allt går bra även efteråt! Men priser
och sånt är väl olika överallt gissar jag..
5. Bor i dalarna så har
ingen aning
6. det beror väl helt på, men et var samma med min kanin som jag har nämt, hade bott ensam hela livet tills han blev kastrerad vid 5 års ålder. Och nu lever han livet i ett hägn med 3 honor och en till kastrerad hane! Så i mitt fall funkade det, men som sagt, beror helt på kaninen!
/ Angelica
#2 Tack för svaren, han har aldrig skvätt men det är nog bara tur haha.
Jag har en till liten fråga som jag glömde skriva i första inlägget, när man kastrerat och väntat och kollat så att allt läkt korrekt vilken ålder ska man köpa på honan unge eller vuxen?
#3 De honor jag hade var 6 månader och 1,5 år, men jag tror att en unge nog går lika bra!🙂
/ Angelica
#4 Okej tack (:
jag kastrerade min hane när han var 3 och det gick super! Nu bor han ihop med en hona och dom är bästisar. 🙂
honan är dock på kastrering just nu 😢 eftersom hon är lite aggressiv emot människor… jag hoppas verkligen på det bästa 💔
Någon mer som vill dela sina erfarenheter?
5. Smådjurskliniken i Skellefteå:http://www.gbdjurklinik.se/?fullweb=1