Vad har hänt?
Min farmor och farfars kanin var hemma ensam igår när dom var hos vänner. Sen så hade dom saft framme som dom glömmde plocka in och då tror vi att en vispa har stuckit kaninen under ögat. Det är svullet och rött så min farmor tvättade det med ljummet vatten. Vi vet inte om det är en vispa vi tror bara det, ska man åka in till veterinären eller lägger det ner sig? hon upptäckte detta imorse.
Ser väldigt irriterat ut. Rådfråga veterinär.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Tack
Vad är en vispa?
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Du behöver inte åka in till en vet. pga detta, tvätta med ljummet vatten eventuellt koksaltlösning i ett par dagar.
Finns ingen anledning att fara in till veterinär ifall inte ögat är inflammerat/infekterat och det kan till o med jag som inte är veterinär säga att det inte är just nu.
Det är lite svullet pga ett troligt bett men ej infekterat. Låt det gå ett par dagar o blir det infektion då åker man in. En veterinär kan inte göra annat än att ta betalt av dig o säga det som jag sagt nu i stort sett.
Linnea Adler
#4 Däremot behöver hon rådfråga veterinär, som jag skrev. För ingen här inne kan göra en rättvis bedömning av kaninen (om inte någon är utbildad veterinär dvs). Man ser tydligt att något är fel & jag skulle verkligen ta det säkra före det osäkra att rådfråga en kunnig smådjursveterinär.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Ja man kan gott ringa o fråga en veterinär.
Linnea Adler
En vispa är en geting. :)
Tycker att du ska rådfråga en veterinär.