Räcker det med hus?
Hej! Två av mina kaniner bor i en stor utebur på 3x2x1meter (längd x bredd x höjd). Det finns nät i botten men det är täckt med ett ganska tjockt lager spån. Hela buren är täckt med en presenning så den är helt skyddad från regn. På vintern kommer en del av buren att vara täckt med halm. Min tanke var från början att bygga en vinterbur på ben och ställa i buren. Men det skulle innebära att jag blir tvungen att ta bort ett bord som kaninerna älskar. Nu till min fråga, skulle det räcka att bygga ett rejält hus med måtten 60x60 cm (ca) som kan stå på bordet? Om man bygger det riktigt tätt och lägger ett tjock lager halm i så borde det ju ge lika mycket (om inte mer?) värme som en bur? Känner jag kaninerna rätt så kommer de ändå inte använda en bur mer än om det skulle bli riktigt kallt, men då räcker väl ett ordentligt hus? Hoppas ni förstår hur jag menar och kan svara på min fråga! Jag bifogar en bild på buren (är inte lika mörk i verkligheten). Mvh, Ninni :-)
Hälsningar,
Ninni :-)
Det beror på om bordet är minst minimåttet för en bur för två kaniner i den storleken eller inte, då kan bord + bolåda vara "buren" och resten behövs inte räknas lagmässigt.
Kaniner själva är inte så krävande, våra är aldrig i bodelen om det är 30 minus eller så men dom gillar bolådan att gömma sig i.
l'm back
#1 Nej det är ca 60x60..
Hälsningar,
Som #1 säger måste upphöjda delen var godkända mått för två kaniner.
Vad mysigt det ser ut!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Gör som du känner för. Regler är bra o följa för den glada amatören som inte vet bättre ibland o för att idioter ska kunna sättas dit som verkligen missköter sina djur.
Jag skulle inte lägga ner energi o kraft på att bygga något som jag vet att mina kaniner inte kommer nyttja BARA FÖR ATT det ska finnas. Då är de bättre de får något som dom kommer använda istället.
Om du tror att ett hus i det mått du menar skulle användas o brukas av kaninerna så bygg det o skit i det andra. Så länge du har bra djurskötsel o friska djur kommer iallafall inte någon länsstyrelse att åka hem till dig o göra hembesök.
Nej, regler i all ära men man måste kunna göra det som passar ens egna djur bäst o det är inte alltid det som står i regelboken, enligt mig :)
Finns 2 alternativ för dig som jag förstår det.
1. Du bygger en stor jättebur de ej kommer nyttja på den plats där deras älskade bord står som de nyttjar ofta.
2. Du bygger ett mindre bo som dina kaniner förmodligen iallafall inte kommer nyttja, men som inte står där deras bord står, så de kan behålla sin sittplats.
Vad väljer man? :) Solklar 2a för mig iallafall :)
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
#4 Fast blir ju inget "jättebygge" eftersom det räcker med 0,5 kvm så man kan ju förlänga ena huset kanske som är 60x60 om det går? Så blir det ju tillräckligt stort 🙂
Hur stort är huset som står där? Man kan inte höja upp det under tegelstenar eller annat och ha det så att det räknas som "bur"?
#4 Huset på bilden är bara ca 40x30cm. Det som gör att det ser stort ut är att det är en grävlådan bakom. Om jag skulle bygga en bur med godkända mått så skulle den behöva vara 0,7m2, enligt de nya reglerna, eftersom att de väger över två kilo. Då skulle jag behöva ta bort bordet. De använder inte bordet som hylla utan sitter jämt under det. Men eftersom att en bur skulle behöva vara minst 60cm hög plus lite lutning på taket så skulle det inte bli mer än 30 cm högt där under. Och då är ju risken att de inte uppskattar det längre. Men jag är sådan, jag tycker att regler är till för att följas och finns av en anledning, så jag får hitta på något sätt att kunna ordna det som kaninerna vill ändå. :-)
Hälsningar,
Med 30cm höjd så kommer de nog kunna trivas under buren ändå :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#6 Aha trodde dem var under 2 kg.
Ja den ser större ut hehe. Tänk vad det kan luras ibland :P
Jag tror som #7, de trivs nog under 30 cm höjd också :)
#7 Ja jag hoppas det! Annars får jag väl försöka hitta nåt annat ställe och ha kvar bordet. :-) #8 Ja det har lurat många det huset, haha! :P
Hälsningar,