Gnissla/hacka tänder?
Har en liten lejonhuvad hane på ca. 2 år som har börjat gnissla/hacka tänder…. Han gör det enbart det i "stressiga situationer". Vad betyder det, är det farligt?? Han har bra bett…
Ingen som vet?
Min hane gör det när han sitter i knät och klappar han.
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html
TS sa ju dock att han bara Gnisslar tänder i stressiga situationer.
Har du kollat igenom och är säker på att han inte har ont någonstans?
/Christel & kaninerna! 
#3 som #2 säger t.ex. När han sitter i knät, han är ca. 3 månader och därför ganska ny… Så det mesta är stressande för honom ;)
Min kaniner låter så när de blir klappade.
Kaniner gör så när den njuter och har skönt 😊
De gör även så när de har rejält ont, till exempel när de håller på att dö. har haft kaninungar som inte klarat avvänjning (blev uppstressade för att råttor kom in i kolonin och jagade dem, det tog några veckor innan mina försök att täta, mura om och näta in räckte, råttorna åt sig igenom betongen) och det har hänt när kaniner har lyckats bryta ett ben osv.
Tandgnissel är ofta ett sätt att hantera stress och/eller smärta. Ungefär som människor kan gnida händerna mot varandra eller klia sig på armarna när de blir stressade/får ångestkänslor.
TS: två år eller tre månader?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Du skrev först att han är 2 år och sen 3 månader?!
Oj sorry, tog fel på dem han är 2 år :D
Min ena hane Gnisslar tänder när han sitter brevid banan innan start. Han är då lite nervös och stressad. Kaninen tuggar när den tycker det är skönt. När man tex klappar den osv… Alltså gnissla & tugga: inte samma sak. Gnissla: inte bra. Tugga: bra. Hur märker man då när en kanin gnisslar eller tuggar då? Jo det är enkelt. Om kaninen inte blir klappad och har en spänd blick (stora ögon) så gnisslar den tänder = stressad och nervös kanin. Om kaninen blir klappad med slutna ögon och tuggar mår den bra och känner sig trygg. :)
Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.
#10 Han hackar/tuggar nog mer… Somsagt gör han det t.ex. När man klappar honom, Men däremot när det är mycket folk som vill klappa så gnisslar han nog lite 😊