Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 2111 ggr
MagicMuggle
0

Flaskmata nyfödda bäbisar

Några av våra hermelin honor fick en varsin kull igår och tre av ungarna är pytte små men endå väldigt pigga, problemet är att dom inte får någon mat av sina mammor så dom börjar bli lite slöa. Har vänta mammorna upp och ned men dom letar bara runt efter en spene men greppar aldrig tag så dom får inte i sig något, har nu tagit hem dom och hade tänkt mata dom med kattersättning. Har hört att man ska ge högst 5 ml per unge 2-3 gånger om dagen sen öka till 15 ml vecka 2 och så vidare, stämmer det? Och sen undrar jag hur många gånger om dagen man ska göra rent könet så att dom kan göra sina behov? Vill verkligen ge dom en chans

MagicMuggle
0

En av ungarna finns tyvärr inte längre :( hoppas nån har något tips? så dom andra överlever.. Dom flesta tycker säkert att jag ska ta bort dom bara för att dom är små och svaga men jag vill ge dom en chans så snälla hjälp om ni har råd!

[zendaimimon]
0

Jag tror det finns något inlägg om det på kaninmagazinet, sök efter det :) Sen kan du nog få mycket information från andra sidor med om du googlar.

Linda1977
5

Hur vet du att dem inte fått di? Honor diar sina ungar 1-2 gånger/dygn och oftast när de får vara ifred. Tycker att det är dumt att ta de nyfödda ifrån honorna och försöka nappa upp dem, brukar vara väldigt svårt att klara så små ungar. Hur tråkigt det än känns är det bättre att låta naturen ha sin gång, tror att de har större chans att klara sig om de får vara hos sina mammor. //Linda

BamsePower
3

Jag hade en extremt liten i min senaste kull. Jag gav mamman alfalfa groddar och lät ungarna dia själva från mamman. Det kan vara så att eftersom de släpper spenen så är det ingen mjölk i den. Därför ska groddarna vara bra. Bästa du kan göra är att ge dem lite extra tid att dia. Sedan kommer de nog bli starka nog att brottas med sina syskon för att dia. En hona diar sina ungar 1-2 gånger/dygnet och bara för att du inte ser henne dia så betyder det inte att hon inte gör det. Min minsting var extremt slö jämnfört med sina syskon, men att jag gjorde så gav den lilla en extra chans. Nu är den snart 6 veckor och skuttar runt med sina syskon. Hoppas detta hjälpte lite & lycka till med dina små!

MagicMuggle
0

Honan flyttade undan bäbisarna och la dom en bit bredvid dom större så dom fick aldrig någon mat, vi har gett mammorna hallonblad som ska va bra för mjölktillförseln då den ena knappt har nån mjölk alls. Bäbisarna var alltid jätte smala medans dom lite större hade en rejäl kulmage så därför tog vi hem dom. Vi har försökt mata dom men nu finns det bara en bäbis kvar. Dom andra två ville värkligen inte äta och en dog tidigare idag i min hand

MagicMuggle
3

Vi ska ta med ungen som är kvar till stallet (där mamman är) och försöka få den att äta själv. Den är fortfarande pigg och det är den enda som velat äta av mjölken vi gett den. Förhoppningsvis har den blivit lite starkare av mjölken den fått av oss så den kan klara sig med sin mamma och syskon igen

BamsePower
0

#6 då är det viktigt att ni håller koll! Kolla ungen varje dag och se så den får maten den behöver. Vore hemskt sorgligt om den lilla med dog

Linda1977
0

Kan vara så att det är något fel på de ungar mamman tar undan. Hoppas det ordnar sig. //Linda

MagicMuggle
0

ingen av ungarna klarade sig tyvärr :( efter vi satt tillbaka den minsta sista så accepterade mamman den men dagen efter när vi kom tillbaka var den inte i buren så hon har troligtvis ätit upp den lille stackaren :( Men deras syskon lever som tur är och är friska och har precis börjat öppnat ögonen :)