Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 682 ggr
[SisselaJ]
1

Bajsig rumpa

Vad är det egentligen som gör att en kanin får bajssamlingar i rumpan? Alltså sådana man får hjälpa till att tvätta/klippa bort. Är det foder eller kan det vara medfödda fel på kaninen? övervikt? Hur kan man lösa det?

Detta är ingenting som jag/min kanin har problem med, vill bara veta.

[AnimeV4]
0

1. Det kan exempelvis vara på grund av diarré, vilket kan uppstå om kaninen får för fiberfattigt foder eller vid stress.

2. Sedan kan jag tänka mig att en långhårig kanin med päls som ett släp baktill kommer att få både smuts, avföring och urin i pälsen.

3. Det kan även bli så om kaninen går i en smutsig bur, särskilt under en längre tid.  Då bör dock en större del av pälsen vara smutsig.

Är det foderrelaterade problem får man se till att kaninen får i sig tillräckligt med hö eller ta till exempelvis Critical Care för att snabbare få rätt balans i magen igen. Det finns säkert mycket annat man kan ge och det finns säkert någonting att få från veterinären om problemet inte vill ge sig. Eftersom kaninen förlorar mycket vätska då maten passerar för snabbt för att vätskan ska hinna sugas upp är det även viktigt med vatten, vill kaninen inte gärna dricka kan man ge någonting riktigt mumsigt. Gurka eller melon i lagom mängd är att rekommendera.

Vid stress är det dags att börja ta reda på vad som orsakar stressen och sedan lösa problemet så gott man kan när man får reda på vad det handlar om.

Om kaninen har väldigt lång päls för rasens skull tycker jag att det är snällast att klippa ner den om man inte ska använda den i utställning, om man inte är beredd på att vara väldigt noggrann med pälsvård och bad vid behov.

Smutsig bur? Städa och håll rent framöver!

[SisselaJ]
0

#1 Tack för ett superbra svar! 😃

[AnimeV4]
0

#2 Tur att det funkade! Fråga gärna om du undrar något mer! 😃

Agda
0

För mycket protein i fodret kan ge för mycket och för lösa nattbajsar (också kallat blindtarmsbajs), vilka då fastnar i rumpan och blir som en klump där.

[SisselaJ]
0

#4 tack! Bra att veta! :)

taxidriver142
0

Min nuvarande kanin har liknande problem. Han verkar ha svårt att tvätta sig i baken eftersom han väger lite för mycket. Har satt honom på bantning men nu får  jag doppa ner hans bakdel i tvättstället för rengöring. Endast ljummet vatten och torkning med handduk och hårtork efteråt.