Ang: Vildkanin
För snart ett år sedan vad det någon som dumpade av en kanin på gården misstänker vi. för ungefär 1 1/2 månad sedan rymde min avelshane ur buren eftersom han va i ladan så kommer han inte så långt. och nu har vi sett att vild kaninen har ungar på ca 2-4 veckor svårt att avgöra då vildkaninen är väldigt lite.
Skulle behöva lite tips? då jag behöver fånga in ungarna då jag har jakt hundar som vi inte vet hur dom reagera på kaninerna så vågar jag inte riskera att det händer något. Jag vill antingen fånga in dom och ha dom eller släppa dom p ett säkrare plats. eftersom dom bor under ladan så är det lite svart. dom äter så jag tror att dom är lite mer än 2 veckor. har bara sett två stycken än såg en i morse och den va viltgul. så nu skulle jag vilja ha lite tips? hur jag ska fånga in dom säkert.
tack i förhand :)
Jag skulle kontakta en viltvårdare för rådgivning, då de lär räknas som vilda djur (så du lagtekniskt inte råkar illa ut).
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Okej, det ska jag göra tack
Tycker att du borde låta dem vara, det är ju vilda kaniner. Håll dina hundar kopplade när de är ute tills ungarna blivit större och lämnat mamman. Det skulle jag gjort. :)
#3 Vilda kaniner sprider kaninpest och det är ju inte säkert att TS bor i ett område med en stam vildkaniner, så det kan vara väldigt bra att förhindra att de förökar sig.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag tycker du borde fånga in kaninungarna. Egentligen så är inte kaninungarna vildkaniner. Vildkaniner hör till familjen harar! När du har fångat in kaninungarna måste du först å främst ta bort pesten! Sen måste ju dom få hem så klart få kärlek och omtanke <3
Hej jag har kollat mamman och hon har ingen pest fångade in henne två månader innan men hon va för vild och blev så stressad så jag va tvungen att släppa ut henne efter ett par dagar. vill helst fånga ungarna i en tidig ålder.
#5 alla kaniner tillhör familjen hatar… TS jag måste nog vara den enda som inte förstod ditt inlägg. Vad har den dumpade kaninen med saken att göra? Bor du i Skåne finns ju risk för kaninpest men högre upp i landet är det mycket ovanligare. Säger också kontakta viltvårdare.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se