Kaninungar - Mat
Jag som planerar Att ta en kull av rasen dvärgvädur på min hona till nästa år undrar hur man ska tänka med maten när man har kaninungar? Eftersom när kaninungarna kryper ur boet vid 2-3 veckors ålder kommer dom ju att smaka på allt. När ska jag börja ge dom pellets och hur mycket? Dom diar ju tills dom är 6 veckor också. Vet inte riktigt hur jag ska utrycka mig men hoppas att någon förstår. Har googlat runt en massa om detta men hittar ingen fakta någonstans..
Jag har alltid låtit mina äta redan från när dem själva vill börja smaka. Och det har gått bra. Brukar ge lite extra i början då dem börjar äta och sen öka lite beroende på hur många ungar där är i kullen. :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
När min hona fått ungar har jag gett henne mer mat än tidigare, eftersom att hon ger di. När ungarna kommer ut ur boet ökar jag mängden pellets efter hur många de är i kullen. Man får hålla koll på allas hull, honans också, så alla håller sig i bra hull. :)
Tack för era svar, lär mig en massa. Skulle ni kunna ge något exempel på hur mycket en kaninunge behöver som minst och max? Förstår att det kan vara svårt att svara på hehe :)