frasse eller dvv
Sitter å velar mellan en dvv eller en fransk dvärgvädur. Vilken ras? tycker ni passar till kel och familje kanin, där vi har hundar. Sen en liten fundering, hur mycket äter ungefär en frasse.
Fransk vädur* Det skiljer ju mycket i storlek för det första. Dvärgvädur är betydligt mindre än en fransk vädur. Tänk på att en frasse behöver mer utrymme. Om det ska vara en lagom ras för barn, rekommenderar jag dvv. De är ju lättare att hantera för barnen och de brukar bli väldigt snälla och goa. :)
Jag har en egen stuga på tomten. Så plats finns det., för tänkte ha den som frigående när jag är hemma. Är det bara storleken som skiljer mellan dom?
Finns det någon med en gjämförelse bild med båda rasens?
Hej du! 🙂
Jag har haft bägge. Så anser att min input kan vara värld att ta till sig :)
Dvärgvädurar är alltså små kaniner, de väger sällan över 2 kilo. De har ett generellt lugnt temperament MEN är fortfarande "småkaniner" med allt negativt som det innebär, exempelvis är risken förhållandevis stor om man jämför med större raser att du får tag i någon harig/rädd/stirrig kanin som inte alls är som utlovat. Små kaninraser tycker jag personligen tenderar till att vara mer tråkiga i personligheten än större raser, och med tråkiga menar jag att de riskerar vara stirriga, rädda av sig, otama osv osv. Men det är förstås individuellt och besöker du en seriös uppfödare som kan sin ras o där du har möjlighet att träffa föräldrar o andra släktingar så är ju chansen jättemycket större att du hittar en snäll o go dvärgvädur.
De flesta kommer däremot tycka att "ja men dvärgvädurar är ju såååååå mysiga" bara för att helt krasst, dvärgvädurar är jättevanliga och de finns nästan överallt så det är ju självklart så att fler dvärgvädursägare på denna sida kan göra reklam för sina kaniner än vad fransk vädursägare kan göra :)
Fransk vädur är en jätteras, den kommer väga minst 5 kilo, äta massor och vara stora och ganska otympliga i kropparna. De är INGA bra barnkaniner (trots vad en del oseriösa blocket försäljare vill påskina) varför kanske du undrar, jo för att de blir så pass stora och tunga.
De kräver en stark hand som kan hålla emot när de sprattlar, de kräver någon som vet hur man ska hålla i dem, för håller du i en stor tung kanin på 6-7 kilo på fel vis, ja då kan du faktiskt bryta revbenen på kaninen. Tappar ett litet barn en så stor kanin kan konsekvenserna bli ödesdigra, jämförelsevis om du tappar en liten nätt kanin på 1.5 kilo, risken för benbrott är betydligt mindre då.
Däremot är nästan alla franska vädurar (som jag dels träffat, läst om, hört om, osv osv) ungefär som kallblod inom hästvärlden, stora o lugna, trygga och orädda för det mesta. De har helt enkelt ett "kallblods" mentalitet.
De blir tama och orädda för människor på ett sätt som jag inte sett så ofta på mindre raser. Mer hundlika i sitt beteende än kaninlika.
Att ha dina kaniner lösgående inomhus tillsammans med hundar är ingen bra ide. Kaniner är bytesdjur och hundar är rovdjur. Man vet ALDRIG någonsin när någonting kan gå galet och hundens jaktinstinkt kickar in. Då har kaninen inte en chans att försvara sig. Även om det är små hundar.
I min värld är det ytterst oansvarigt att lämna bytesdjur och rovdjur tillsammans i samma rum som tyvärr många gör. De menar på att "ja men min hund är sååååå snäll o skulle aaaaaldrig…" men pang bom rätt som det är så händer det.
Detta är min input, mina åsikter och mina erfarenheter av bägge raser.
Lycka till med ditt kaninköp!
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Tack för biblen, den va helt klart värt att läsa igenom och nu fick jag något att tänka igen. Men skulle nog helst velat ha en frasse, för det lät något för mig. ( har inga små syskon är yngst snart 17 år men har halv stora barn i släkten. ) och att ha en lugn mysig hundaktig kanin är väll en dröm. Det jag menade med min stuga så menade jag att ha buren då med komposgaller, för att ha lite mer yta för den. Och när jag är där utan hundar och jag har uppsikt att ha den lös.