Sår på hälarna?
Hej, min lillebrors kanin har typ som sårskorpor på båda hälarna? Kaninen som hon går tillsammans med har inga skorpor. Är det något jag bör vara orolig för? Hon är en lejonhuvad tös på 2 år om det skulle hjälpa… ;) Är orolig om det skulle vara något farligt… Fick ingen bra bild (telefon) men säg till om det skulle behövas!
MVH Wilma
Hur är underlaget i buren? Jag har inte sett det själv men det låter som om det skulle kunna vara trycksår.
Är det trycksår ska du se till att kaninen har mjukt torrt och rent underlag.
l'm back
Det är hårt på ett ställe där dom skrapar bort allt spån… Och där sitter hon nästan hela tiden… Dom bor i en bur på ben på natten och på morgonen öppnar jag luckanså att dom kan hoppa ut i en Hage. Och i buren har jag spån och hö. Ska tästa att lägga spån och sedan halm om det skulle hjälpa…
MVH Wilma
Jag har ju som sagt ingen egen erfarenhet men när jag googlade verkade det likt i alla fall.
När våra höns låg sönder äggen dom skulle ruva la vi in en tjock matta i botten av redet under höet, kanske man kan göra det på "gräva fram botten ställena".
Är det väldigt varmt i buren förresten? Våra kaniner kan gräva fram burbotten om det är varmt (den är svalare) isåfall kan det vara värt att tex lägga in frysta vattenflaskor (i handdukar) som dom kan kyla sig mot.
En annan sak att kolla är att kolla så att klorna inte är för lång. långa klor ska visst också kunna ge trycksår.
l'm back
Ok tack! :) Det är en träbur och den blir ganska varm, så ska lägga in kylklampar med handuk runt. Tänkte typ lägga en playwood platta där dom gräver fram botten och typ sätta fast 2-3 handdukar där och sedan lägga över tidningar och sedan lägga spån/ hö över… Vet inte riktigt…. Men får luska lite :)
MVH Wilma
Sådär har min kanin hona också men hon verkar inte vara besvärad. Så hade mamman också, och hennes ena syster. Men det min har är rött. Men har inte ont.
Okej, men ska ändå lägga igen dom kala fläckarna i buren i fall det kan vara det… Lina verkar inte hellr ha ont. Va orolig i början att det va något som va jätte allvarligt, men va skönt att höra! :)
MVH Wilma
Min ena hane hade så, la in ett tjockare lager med spån och det försvann efter nån vecka. Har märkt att han har känsligare tassar än de andra kaninerna jag hade då, så han behöver mer underlag för att det inte ska bli sår. Testa det, men om hon gräver bort det så gör det ju ingen skillnad ;) Hoppas det blir bättre! :)
Okej, tack så mycket!
MVH Wilma
#6 Att de inte verkar ha ont betyder inte att de inte har ont. Har jag skrapsår på mina ben så har jag ont, men jag går ju inte och visar att jag har ont. Skulle jag dock sätta mig på huk med knäna ner mot marken så skulle jag reagera, kanske inte skrika och springa runt som en galning, men bekvämt skulle det inte vara. Så bara för att kaninen inte verkar bry sig så ska du inte dissa det hela med att den faktiskt har sår på hälarna. Försök lista ut vad det är som gör att såren uppstår och hitta en lösning åt det. :)
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Det är tryck sår! Min hade det förut. Jag la i ett rikligt lager spån och tjockt lager hö. Du kan även smörja på aloevera!
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html
Okej, ska be mamma köpa det tills i morgon! Och ska städa ur buren i morgon/ i övermorgon då vi inte har spån och det är antagligen stängt i morgon…
MVH Wilma
#10 Jag dissar det inte. Min släkting sa att det kunde vara av fukt eller tryck sår. Men det är inte så värst mycket men ska pröva att smörja lite. :)
Vi har en Rex och de har känsliga tassar så vi har sytt "kuddar" med skumplast och galontyg runt.. Sedan ett tjock lager halm över… Vi har även sytt en sådan kudde till sitthyllan där han ofta sitter :) som jag har förstått det är det viktigt med mjukt underlag vid trycksår. Hoppas det blir bättre! :)
Min rex har haft små kala fläckar på hälar sedan jag hämtade henne, dock inga sår. Men genom bra och tillräckligt underlag (mjukt spån, halm, tjock mjuk matta osv), så har det blivit bättre. Samt att hålla bottenmaterialet torrt, delvis inget kiss om kan fräta.
Lycka till och hoppas det blir bättre med tipsen som finns i tråden. :)
Trycksår och de GÖR ont. Är det sår som på bilden är det dessutom stor risk att det blir värre och värre. De har uppkommit av för mycket tryck på en känslig punkt, du kan se det som inflammerade blåmärken - och kaninen har hela sin vikt på dessa blåmärken relativt ofta, det är därför de uppkommit.
Klipp klorna. Tvätta med jodopax- det dödar ev. Svamp? samt bakterier. Ni kan smörja tunnt med helosan efteråt.
Ha torrt och rent i buren. Se till att ha bra underlag. Låt kaninen få så mycket Motion som möjligt på lämpligt underlag; Motion = blodcirkulation=läkande.
Det går att göra omslag med självhäftande bandage och mjuk päls mot trycksåren, men testa ovanstående först.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Har samma problem. Behandlar med rent och torrt i låda, riktigt med strö, smörja hälarna m.m.
Som många innan har konstaterat så är det definitivt trycksår.
Våran hermelinhona var påväg att få det tidigare men vi behandlade det i tid så det hann inte bli något riktigt sår av det!
Det där däremot ser ut som att det varit har varit där ett tag redan, och ni bör åka in till veterinär med henne. Trycksår ska man aldrig ta lätt på vad gäller kaniner, i och med att kaniner inte har något fett på hälarna så innebär det att om trycksåret går för långt så kan det blir ett problem som påverkar kaninens ben. Vilket i sin tur kan innebära att man får avliva henne.
Här är en lista på saker man kan göra för att förbättra såret och även undvika dem i framtiden:
* Smörj in hälarna på henne varje kväll (och morgon vid behov).
Du kan smörja in med lite olika varianter, exempelvis aloevera
salva, vattenbaserat vaselin, eller som våran veterinär rekommenderade
bivaxsalva (hittar du på apoteket).
* Förbättra bottenmaterialet med mjukare alternativ. Samt vaddera alla hårda
ytor i både bur och Hage tills du märker att trycksåren har läkt helt.
Det vi gjorde här var att vi la in halm i hela buren för att undvika att våran
kanin kunde riva bort allt bottenmaterial, skaffade ett mjukt fluffigt
tyg som vi klädde in hennes hyllor med. Samt i hennes inomhushage så köpte vi
en billigare bäddmadrass som vi klädde med vaxduk och lakan (tror en matta
räcker här men i vårat fall var bäddmadrass billigare).
* Töm lådan på kiss eller töm toaletten varje kväll. Deras kiss är som bekant
frätande och kan orsaka infektioner i trycksåren om dem sitter för länge i det.
* Se till att hon inte sitter still för mycket i taget, enkelt att åtgärda; Lek mer!
Detta förbättrar även blodcirculationen och läkningsprocessen.
Sedan ett sista tips? är som #16 redan nämnt att linda in ett väldigt mjukt förband runt hälarna. Men gör detta under uppsyn och håll koll på kaninen när du precis släppt ner henne efter omlindningen, så att hin inte börjar bita bort förbandet.
Risken kan då finnas att han 1) råkar bita i såret 2) slickar på såret.
Lycka till, och hoppas att han blir bättre snart!
Tack så mycket för alla svar! #18 Hon är en blyg tjej och vill inte gärna leka, hur ska jag kunna aktivera henne? För hon har inget större förtroende för mig eller min lillebror… Varje gång jag kommer in i hagen så springer hon runt och stampar… Och när jag är ute och går med henne så sitter hon bara på samma punkt hela tiden… Är VÄLDIGT skygg och vet inte hur hon ska lita på mig… :/
MVH Wilma
Det känner jag absolut igen! Just nu är våran hermelinhona helt likadan mot både mig och min sambo efter en bråkig tid efter kastrering.
Det bästa egentligen är att helt enkelt inte ge upp. Förtroendet växer upp allt eftersom hon lär sig att du inte är så farlig som hon tror att du är!
Jag är själv ingen kanin-expert, långt ifrån. Men jag vet vad som fungerar för oss,
och det har visat sig vara helt kört att försöka umgås med våran kanin i hennes Hage, då det är hennes revir. Hon verkar bara känna sig trängd och rädd där att vi ska plocka upp henne (vilket hon avskyr).
Har du möjlighet så skulle jag rekommendera att låta henne få komma ut ur hagen lite och försöka möta henne där istället, men låt då henne komma till dig istället.
Fungerar inte det heller så kan du kanske låta henne få komma ut ur hagen och få utforska lite på egen hand under uppsyn, det verkar de flesta kaniner gilla i alla fall!
Sedan finns det ju många saker hon kanske kan sysselsätta sig med själv. Aktiveringsbollar finns exempelvis, fast det verkar vara långt från alla kaniner som tycker om dem.
Tycker hon mycket om att gnaga och riva så kan man lägga något kaningodis i en toapappsrulle och knyckla ihop, så får hon själva öppna paketet! Men var försiktig så hon inte äter upp toarullen med. Lite kartong går bra, men för mycket kan skapa problem i tarmarna för dem.
Jag upptäckte precis nyss att våran dvärgvädur älskar att springa runt efter en handuk som man går runt med strax ovanför huvudhöjd! Kaninens huvudhöjd då såklart, inte ditt.
Jag vill putta på att tvätta med jodopax, om inte varje dag så iaf någon gång var och var tredje dag.
När min avelshane fick trycksår provade jag allt, smörja, strö, klippa klor (långa klor gör att de lägger bak vikten på hälarna) osv. Inget hjälpte förräns jag tvättade med jodopax. Joden tar svampinfektioner också, samt bakterier. Det syns inte alltid om det finns Svamp? eller ej.
Så ort jag tvättat med jodopax började det läka sakta men säkert. Och då hade han inte ens öppna sår, utan bara kala fläckar.
Helosan och bivaxsalva i all ära, men ibland krävs det lite starkare medel.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.