En massa frågor
Hej! Min kanin gör ett knarrande ljud när man antingen lyfter på henne eller klappar henne vad kan det bero på? Det påminner lite om en gris(?) eller en snarkning, hon har nästan alltid låtit så och jag är nyfiken! Hon är överviktig så jag ska sätta henne på " hödiet" men betyder det att jag inte kan ge dom blad och gräs och att dom inte får äta något annat än hö? Idag när jag städade mina kaniners bur såg jag att dom hade flyttat toaletten som vi satte fast med ståltråd och att det var LITE blod smetat på den. Sen såg jag att den äldre kaninen hade ett litet blodigt sår vid nosen kan det vara allvarligt? Ska jag ha mina kaniner ute oftare? Dom bor ute i en liten bur året om men på dagarna får dom komma ut i deras större bur som är tre-fyra gånger så stor som den lilla. Den står på marken och har nätgolv och det finns pinnar en sten och en liten koja som dom kan krypa in i. Dom får komma ut i sele en gång i veckan. Är det för lite?
1. en av våra kaniner lät ofta så förr när vi skulle ta henne ifrån ute buren till den mindre inneburen, gissar att hon var irriterad att bli flyttad från stora buren.
2. vet inte säkert, någon annan ka säkert svara.
3. kaniner kan kissa rött av bla maskrosblad. är såret bara litet är det nog ingen fara men du kan tvätta det med en blöt pappersbit.
4. 1 gång i veckan är nog för lite, 3 eller mer tror jag blir bra :)
Knarret kan nog vara protester mot att bli upplyft ev, en del honor
brummar oxå vid brunst ..
Grenar/blad o hö är en bra diet
om du vill banta dem lite
Ev kan de gjort sej illa av ståltråden i buren el kivats/bråkat, nog bra se över buren o hålla lite uppsikt över dem framöver, vid brunst kan de rida
o småbråka mera med varann ( antar att de två honor du har alt hona + kastrerad hane)? Se till såret på nosen lite o tvätta ev rent det med lite vtn/koksalt, är ju varmt nu o bakterier gillar värme..
Om du möblerar om lite i uteburen ibland, kanske en tunnel oxå så funkar det ju bra , flera gömställen/hus kan vara bra om de verkar kivas lite. De uppsattar säkert att komma ut lite oftare o sträcka ut o glädjehoppa men tycker det helt ok med 1 gg/v om de stor utebur ;)
Ok, tack
Min hane "brummar" av glädje så fort han ser en levande själ. Kan det vara så att hon är glad? Eller är den chansen omöjlig? :)