(x) bästa köttkaninen?
Ska snart börja föda upp kaniner för slakt.
Har dock bara erfarenhet av sällskapskaniner.
Vilken ras? är enligt er det bästa produktionsdjuret?
Jag ska ta vara på både kött & skinn/päls från kaninen.
Är inte intresserad av angora. Söker en ras som växer relativt fort.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Till kommersiell slakt eller självhushåll?
Stora Silver växer rätt bra, har vackra skinn. Annars är New Zeeland vanlig köttras.
Själv blandar jag mellan Svensk Päls, Stora Silver, Tysk jättescheck och belgisk hare. Och lejonhuvad korsning, vill ta fram lite fluffiga kaniner med mer massa, för det är alltid kul att ha ett mål. Just nu ligger mina bästa vikter på 2.5kg vid 12 veckor. Tycker att det är rätt lagom, även om jag vet folk i staterna som når 3kg på 8 veckor.. men jag låter dem gärna få en månad eller två mer att leva.
Många kör på blandraser.Tex fransk vädur och NZ. Lättast är väl att leta upp någon i din närhet som avlar på kött.
För bra skinn ska de helst vara lite äldre än vad man brukar slakta de mest snabbväxande. 6-8 månader brukar rekommenderas för skinn.
Vill du att de ska vara billigare att föda upp och får växa lite mer naturligt i takten så finns Gotlandskaninen. Kommer även i många färger.
Fundera gärna lite på hur du vill hålla dem också, personligen rekommenderar jag grupphållning på lite större ytor. Ville bara öppna tanken för något annat än de traditionella fackburarna, köttkaniner brukar ju inte plockas ut så mycket och få stimulans och Motion av människor. Grupphållning är ett relativt lättskött alternativ är man fått ihop en bra grupp, och kaninerna får samtidigt social stimulans och lite mer rörelsefrihet. Framförallt ungdjur brukar funka bra och lätt i grupp, men jag har även honor. Endast avelshanarna bor själva.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Tack för svar! Jag ska ha dem till självhushåll.
Har inte tänkt mycket på hur jag ska ha dem, men uteburar med rymlig tillhörande rasthage, i par eller i grupp (med undantag för könsmogna hanar, avelshanarna som du skrev.).
Mitt mål kommer väl vara att hålla dem så etiskt & bra som det går.
Ska kolla in raserna du nämnde :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Låter som ett trevligt kaninliv med rasthage och kompis :)
Inte alla honor funkar i grupp, framförallt när de börjar bli könsmogna eller är dräktiga kan de vara lite tjuriga, fast det i sig är inget stort problem. Oftast lugnar det sig och det är tydligt att de trots lite jakt ibland har mer glädje än sorg över varandra. Men sen finns det vissa som helt enkelt inte funkar alls och aldrig verkar trivas riktigt ihop med andra, alltid är på sin vakt. Jag har en sådan hona, har haft ett par som antingen omplacerats eller… tja. Du kan nog räkna ut alternativen.
Om du har facebook så finns en grupp ''rabbits in colonies'' med folk som har kaninerna i grupp (min grupp faktiskt). Lite inspiration och så får man se både positivt och mindre positiva sidor av det. Och Köttkaniner för de som föder upp för kött, där kan du nog hitta lämpliga avelsdjur också.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#3 Tack för informerande svar! Ska kolla upp grupperna du rekommenderat :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund