Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 489 ggr
moamedkaniner
0

Synpunkter på hull/ vikt (bild)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Äntligen hittat en våg! Så nu har jag vägt mina kaniner och undrar nu om vikten är normal, bra eller om något i kosten bör ändras? De är blandraser båda två så vet inte vad jag ska gå efter riktigt. Väger kaniner olika beroende på årstid? Lägger upp första bilden… Han är kasterad hane och blandning mellan belgisk jätte / dvärgvädur / löwen Och hoppas de är okej att jag lägger till en till efter det utan att de ses som jag puttar min tråd.

Allt gott!
/ Moa

[[Rabbitsforlife]]
2

Det bästa sättet att veta om vikten är bra är att känna på kaninen. Känns revben, ryggrad och höfben väldigt tydligt, ja då behöver man öka på fodergivan för då är kaninen för mager. Känner du däremot knappt varken revben eller ryggrad alls eller måste anstränga sig mycket att känna så är kaninen för stor och behöver få minskad fodergiva eller eventuellt bara hö. Man känner på kaninen när den är i rätt hull, det är jättesvårt att säga utifrån en bild ifall det inte är extremt åt ena eller andra hållet, alltså att kaninen är väldigt underviktig eller väldigt överviktig. Och även svårt att säga på vikten eftersom du har blandraser och där finns det ju ingen standardvikt att gå efter. Är du osäker på om dom är i bra hull så kan du se om du har någon kaninkunnig i din närhet som kan hjälpa dig. :)

moamedkaniner
0

1# försöker klämma och känna men tycker det är svårt. Tror ju båda isåfall är lite tunna istället för de motsatta. Jag har reagerat på att huden går "ner" mellan skulderbladen och undrar om de är bra / dåligt, vad de beror på? Sedan syns höfterna ju. Om man tittar uppifrån så ser de lite kantigt ut. Men har hört att vissa kaniner är lite kantiga så de kanske inte är någon fara?

Allt gott!
/ Moa

[[Rabbitsforlife]]
0

Ja, det är jättesvårt när man inte vet hur det ska ska kännas. Att det går ner lite mellan skulderbladen är ingen fara, det gör det på mina kaniner med och det är så deras anatomi ser ut. :) Känner du på bakbenen på kaninen och upp på rumpan så ska kaninen kännas muskulös och fin, känns det väldigt benigt och kantigt så är nog kaninen lite tunn och skulle behöva få lite ökad pelletsgiva. Oftast som jag förstått det så är det kaniner som är korsade med någon hare ras eller renrasig hare som kan vara lite kantiga. Med både dvv, lejon och bj brukar vara ganska runda och fina i kroppen. Men eftersom din kanin fortfarande är ung och växer så kan det vara därför den är lite kantig. :)