Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 438 ggr
Idlil
0

Hösilage

Vi har fått hem hösliage till stallet nu och de får även mina kaniner nu då jag inte har tillgång till vanlgit hö. 
Jag har läst att hösilage är ungefär samma som hö dock lite blötare men inte farligt för kaninerna. 
Vad ger ni till era? Hö eller hösilage? :) 

inga dumma/negativa kommentarer skulle vara uppskattat.. :) 

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

ljungensjenka
0

Hösilage innehåller väl mer bakterier av något slag? som är bra för höstar men vet inte om det är bra för kaniner… ;)

Fridaaaa
0

Hösilage går bra att ge kaniner, om man vänjer dem vid det. 
Men jag hade enbart gett det om det är mer åt höhållet än ensilagehållet om du förstår vad jag menar 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Idlil
0

#2 Japp, jag förstår. Vårat är inte alls så himla blött men ändå lite blött på vissa ställen. :)

tlover
0

Det funkar att ge (våra älskar det) men tänk på att ensilage blir sämre snabbare än hö så håll koll på det så det inte hinner bli dåligt.

l'm back

ljungensjenka
0

#4 ensilage och hösilage är inte samma sak ;) ensilage är det man ger till kor, mycket blött. Hösilage är mellanblött och vanligt till bland annat hästar.

tlover
0

#5 Här kallas det samma, man bara säger om det är blötare el torrare 🙂

Däremot allt med "silage" blir dåligt snabbare än hö varesig det är torrare el blötare.

l'm back

Idlil
0

okej, vad bra. hur håller du det fräscht tlover? :)

tlover
0

#7 Vi ger bara ensilage el höensilage på vintern då det är ca 20 minus, då är det i princip fryst och håller längre men jag gissar att ni har hästar som äter av ensilaget så det går nog åt snabbare (vi har inte det , men vi får en bal gratis varje vinter så vi slänger det som hinner bli dåligt), Men äts en bal upp på 3-4 dagar i sommarvärmen el ca 1 vecka då det blir svalare så brukar det vara ok. Ensilage (av alla de slag) ska lukta syrligt och fräscht och man märker ganska snabbt om det luktar konstigt tycker jag.

l'm back

Idlil
0

Ja, här hemma ger vi ju hästarna höet under de varmaste simmardagarna när de kommer in så de går ju åt snabbare.

Okej, ja. De ska inte lukta surt o äckligt..