Orolig över min "gamling"
Känner att jag behöver skriva av mig och få höra era tankar om saken.
Jag börjar bli orolig över min "gamling" Rocky. Han är fem år, fyllde fem den fjortonde juni.
Jag köpte honom i samband med landsutställningen i Södertälje som var i februari. Då var han en väldigt pigg herre, full av bus och gjorde mängder med glädjeskutt i hagen och skulle undersöka allt möjligt.
Men nu har han blivit väldigt loj, orkar inte göra särskilt mycket och tar det mest lugnt. I hagen så ser han sig bara omkring, gräver lite och lägger sig sedan ner och tar det lugnt. Jag vet att det inte beror på att det är "varmt". Vi har haft det väldigt svalt här på Gotland den senaste tiden och kaninerna får bara komma ut i hagarna på eftermiddagar och kvällar när det är skugga i hela hagarna och då är det väldigt svalt.
Han äter fortfarande som han brukar, dricker normalt, har normal avföring, inget tandfel eller yttre fel som jag kan se.
Det här började i början på Juli och jag tycker att slöheten blir värre, han orkar ju fortfarande äta, komma fram och hälsa, dricka, tvätta sig och göra sådant som är viktigt. Men hon är fortfarande väldigt loj och jag tycker att han inte längre har den här gnistan i ögonen.
Kan det vara så att åldern redan börjar spöka?
Jag anser att det inte är nödvändigt att kontakta veterinär eftersom det inte finns något synligt fel på honom förutom att han inte är lika pigg och energisk som han brukade vara.
Jag ska i alla fall försöka övertala mormor till att låta honom få flytta in i min största bur, en innebur på 150x80. Då kan jag ha mer uppsikt över honom.
Finaste Rocky <3
Hälsningar Amanda och kaninerna
Svårt att säga, har själv en kanin som blir fem i år, och visserligen är han äldst av mina kaniner, men han är fortfarande lika pigg som de andra.
Jag ser honom inte som gammal än, tror han kommer leva flera år till, men det kanske bara är jag som är naiv :-)
Minns när jag skaffade marsvin, och hade läst att de kunde bli upp till 15 år gamla. Blev väldigt snopen när de dog fem år gamla…
Hur som helst, det låter inte akut om han äter och dricker som han ska, och verkar må bra.
Du kan ju ringa och rådfråga veterinären om du är orolig!
Haha skratta lite när din kanin bara är 5 år:) min fyller 8 år i sep ! Hon har varit lite slö på senaste tiden men nu är hon lika pigg och glad som vanligt:) tror alla kaniner särskilt dem äldre har perioder då dem är slöare . De är nog helt normalt:)
Min kanin blir 6 år i år. Han är ju inte lika pigg som då han var ung. Men han och jag är ute och joggar tillsammans nere på grusvägen och hoppar hinder. Så orken har han kvar. Men orkar ju inte lika mycket. Jag tror det är åldern som börjar "spöka" hos din kanin för det började i den åldern hos min med. Har 2 stycken blandras frassar som är latare och slöare än min gamling 😂 Men dom är pigga när dom vill dom.
2# Skratta? Jag tycker att det var väldigt okänsligt formulerat och om du läser i min text så skriver jag att han bara är fem år och att jag är osäker på om åldern redan kan börjar spöka eftersom han inte är så gammal. Tänk lite på hur du formulerar dig, särskilt när det gäller ämne som för mig som trådskapare är känsligt och att jag uppenbarligen orolig över min kanin som inte är sig själv.
#2 Det var inte särskilt snällt, hon är ju orolig över sin kanin. #0 Han kanske har förändrats? Han kanske tycker om att ta det lugnt på sommaren? :-) Men han kanske blir piggare igen med tiden för sommaren är ju ändå varmare än vintern.
Jag mena inget illa!
#2 man får tänka sig för. I med att det är svårt för oss som läser ditt inlägg att förstå om du menade illa eller inte så får man skriva ordentligt och tänka efter. Du kanske inte menade något dåligt mot TS. Men det låter som ett nonchalant svar och ganska otrevligt. Till sig TS. Vänta och se. Det kan vara att han är så bara nu. Eftersom att han äter som det ska och du ser inga tecken på sjukdom är det nog inte det heller. Det kan vara åldern. Avvakta och se. Jag håller tummarna. Kram
Hur pass svalt är svalt då menar du?
För allting över typ 20 grader kommer en kanin att bli besvärad av o tycka är varmt.
Jag skulle inte tro att det är något annat än just värmen, om det inte är så att du har typ tio grader där borta på gotland.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
#8 Vet inte riktigt den exakta temperaturen. Men om det beror på värme så är det mycket märkligt att han inte blev påverkad i maj och juni när det var väldigt varmt (har givetvis isflaskor och håller dem så svala som möjligt varma sommardagar).