Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninfotografering-tips-och-konstruktiv-kritik
Läst 2562 ggr
[AnimalLover1]
1

Kaninfotografering

Ni som fotograferar era kaniner, vilket objektiv använder ni? Jag använder kameran DiMAGE A200 och jag vill så gärna fota så att man bara har fokus på kaninen och allt annat i bakgrunden är suddigt (vet, skriver det överallt men jag vill verkligen veta), hittar inte inställningen på min kamera. Nån som vet? Sjukt tacksam för svar!

pernillaoscarsson
0

Det är olika. Beror ju helt på vad jag vill ha för bilder. Men oftast använder jag mitt vanliga 18-55mm. Men vill jag har riktigt fina bilder så använder jag 50mm. Eftersom att man kan ha väldigt låg bländare på det sistnämnda så blir bakgrunden väldigt suddig och fokuset sitter där du vill att det ska sitta. Dock ska man inte ha allt för låg bländare till större objekt då du inte får fokus på hela då. Dessutom måste du hålla dig på ett "långt" avstånd för att få med hela kaninen eftersom det är ett fast objektiv utan zoom. Jag vet inte vad det finns för objektiv till just din kamera eller vilket du har just nu. Men oftast, med rätt inställningar så kan man få bra bilder med vilket objektiv som helst. Så som svar på suddig bakgrund så är det som sagt så låg bländare som möjligt.

[AnimalLover1]
0

#1 Okej tack, den lägsta bländaren på min är väl antagligen F2.8? Eller är väl det på allas..? Om jag ska fota nära, typ en blomma så funkar F.11, då blir det suddigt i bakgrunden fast det objektivet funkar inte om man ska fota kaninen, alltså i "meddellångt" avstånd, typ på min profilbild. Och vilket objektiv ska man använda när man fotar vita kaniner i dagsljus? När jag fotar Pix så blir han helt vit, och bilden blir alldeles bländande :S

[AnimalLover1]
0

#2 Tack så mycket.

[sstorm]
0

Ju lägre bländare du har desto högre slutartid behöver du, annars får du problem med att bilderna blir för ljusa.

[AnimalLover1]
0

Vänta lite, vad står mm för? Hur ändrar man det? Och hur ändrar man slutarljudet? Hehe

ALEVIUSS
0

Alla objektiv har inte en lägsta bländare på 2,8!  Och Ju lägre bländare destå högre pris är det på objektivet.

Vad jag förståt är det ett objektiv lämpad för porträtt du vill ha?

En 50mm eller 35mm objektiv är perfekta för porträtt.

Nu vet jag inget om din kamera men själv använder jag ett fast objektiv 50mm 2,8 på min Nikon D7000 och man får perfekt bokeh med den. Nu är d7000 inte en fullformat kamera så 50mm blir faktiskt typ70-75 mm så jag blir tvungen att hålla ett lite långt avstånd till mitt foto objekt för att få med de jag vill ha i bild.

Min kanin är också väldigt vit, inte helvit men ja det kan bli utfrätt om man inte bemästrar ljuset helt. I full, direkt och hård soljus blir det ej så bra resultat, man får amvända reflex skärm för bra resultat eller hellre fota i halvskugga eller mulet/molningt väder

Fridaaaa
0

Har en Nikon D3100. Använder främst mitt längre objektiv: Tamron 18-200mm

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Peak303
0

Jag använder mig utav Sigma 70-200mm f/2.8 och Nikkor 50mm f/1.8. Det brukar ju gå upp i pris med lägre bländare men vissa objektiv är helt klart värt pengarna. #7 Kan man inställningar så kan man fota alla färger i alla ljus!

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

pernillaoscarsson
0

Veta djur är ofta jobbiga att fota, ett tips? är att köpa ett polarisationsfilter. Bättrar på kontrasten mellan vita ting och omgivningen. Bra t.ex ifall du vill fota din kanin med himmeln som bakgrund. Oftast blir ju vita djur och blå himmel som en enda röra, men med filtret så blir himmeln blå och din kanin vit :)

ALEVIUSS
0

En liten rättelse. Jag har en 50mm f/1.8    inte 2,8 ^^

ALEVIUSS
0

#9 Jo tack det vet jag mycket väl ;)  Är en  ganska inbiten kanin fotograf :p

Hon undrade om detta med att hennes vita kanin ser utfrätt ut i bild därav mina 2 små råd ^^ Vita och svarta djur är inte alltid så lätta att få till bra.  Direkt solljus är nästan aldrig idealiskt för porträtt bilder och inga inställningar hjälper med att "ta bort" hårda "skuggor" som kan förekomma i motivets  ansikte, ögon osv  plus att människor och djur tenderar att kisa i direkt solljus . Motljus däremot ger väldigt stämningsfulla bilder tycker jag^^

Peak303
0

#12: Då har vi 2 olika sidor om fotografering, i motljus får man hårda skuggor i huvuden och under hakan på djuret. Bästa ljuset egentligen brukar vara när det är lätt molnigt där slipper man alla hårda skuggor.

Själv har jag hittat de inställningar jag använder för att kunna fotografera ex, vita och svarta djur i direkt solljus. ( exempel

Jag brukar ge som råd om man inte riktigt vet hur man ska göra i direkt solljus. Hitta ett fint ställe, ex bakom (skuggsidan) en buske eller liknande som gör att lite ljus tränger genom busken/häcken vilket hjälper en till att få en fin bokeh i bakgrunden. Sen får man helt enkelt prova sig fram om vad som blir bäst i inställningar då man omöjligt kan säga vad man ska ha, utan att veta exakt hur det är. Jag brukar kunna ställa in ut efter hur ljuset är. Men ibland får man kolla och mixtra ett tag innan man får rätt på det.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

taxidriver142
1

Om du kan zooma med kameran bör du inte använda vidvinkel, utan gärna tele så det blir en viss förstoring. Om det går att välja bländare på kameran bör den vara så stor som möjligt. Ju lägre siffror, desto större är bländaren, då blir bakgrunden också oskarp. 1,8 till 3,5 är exempel på stor bländaröppning. Se till att skärpan hamnar på kaninens ansikte och inte på bakgrunden. Om kameran har närbildsläge kan du pröva att använda det. Lycka till!

[AnimalLover1]
0

#14 Nä den har inte närbildsläge, har försökt hitta men nej, finns inte, asså du menar typ den där "Flower"-knappen som finns på vissa?

ALEVIUSS
0

#13 Ja mulet väder eller en himmel med stora stackmoln är min favorit himmel med ljus som filtreras jämnt och fint :)

kanintok
0

Någon som vet hur man ställer in mm på em Nikon?

kanintok
0

Jaha nej vad dum jag är, jag fattar!

[AnimalLover1]
0

Hon fotar SUPERFINT! Så fint vill jag kunna fota! http://ovarpskaniner.weebly.com

[AnimalLover1]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet nån hur man ändrar slutarljudet och ändrar till 50mm, jag förstår faktiskt inte mycket av den här kameran, kanske inte ni heller men ändå. Och vet någon om denna kamera kan fota flera bilder samtidigt? Jag har försökt läsa manualen men förstår inte för jag vet inte hur man ändrat till t.ex 50mm. Glad för svar.

pernillaoscarsson
0

Vad har du för objektiv? Har du ett 50mm så ändrar du inget. Har du ett zoom så zoomar du in till 50mm om det är möjligt på det objektivet. Hur menar du flera foton samtidigt? Håller du inne slutarknappen så brukar kameran oftast fortsätta ta bilder under tiden du håller den nere. Sedan beror det på kameran hur snabbt bilderna tas. Även beroende på vilken slutare du har. Lång slutare, söligare bilder. Kort slutare, snabba bilder.

[AnimalLover1]
0

#21 Fick nu veta att min har 28-200mm. På vissa kameror kan man ju ta flera foton samtidigt, alltså att de klickar typ 6 gånger på en gång fast måste man inte typ ställa in det? För. Är jag håller in så händer det ju inget. När jag använder S använder jag 1/60, och A - F2.8 och det tycker jag är bra, men inte lika bra som andra :S Iofs är de andra expertfotografer men ändå.. Och några har sagt att de använder Sigma, Nikkor, Tamron osv, vad är det? Bilderna tas jättelåntsamt, typ 5-6 sek från när man trycker, tills man kan fota igen.

Fridaaaa
0

#22 Det kan du göra om du ställer in den på "sport". Så är det på min Nikon i alla fall, även när du kör manuellt borde du kunna göra det.

Sigma, Tamron mfl är olika märken på objektiv. Mitt objektiv är till exempel ett tamron.

[AnimalLover1]
0

Okej, antar att mitt heter Macro (?) vet inte haha

Fridaaaa
0

#24 Macro är inte märket 🙂 Macro innebär i princip att man små motiv eller ja man tar närbilder 🙂 Googlar du får du bra förklaring om du googlar "macrofotografering", jag är så kass på att förklara sånt haha

Vad objektivet heter brukar stå på det.

pernillaoscarsson
0

Vad är det för kamera du har?

Funktion A innebär att du ställer in bländaren själv. Alltså hur stor öppning du ska ha. Ju lägre bländare desto större öppning vilket ger ljusare bilder.  Alla andra funktioner anpassar sig efter bländartalet du anger.

Funktion S innebär att du bestämmer slutaren och lika här så anpassar sig de andra inställningarna efter din angivna slutare. Slutaren är den som håller öppningen öppen. Ju lägre slutare desto längre är bländaren öppen. Låg bländare med lång slutartid ger ljusa bilder och tvärtom.

Med andra ord, du ska inte köra på samma bländare och slutare hela tiden utan du måste anpassa inställningarna efter vilket ljus du fotar i. Är det väldigt ljust ute så får du ha kort slutartid och högre bländartal. Självklart får du ju experimentera efter egna önskemål. Det är det som är så roligt med att fota, man måste inte följa några regler utan man kan hitta på vad som helst för att få intressanta bilder.

Du säger att du använder 1/60, det är en lång slutare, det gör att bilden tas lite långsammare, dock inte jätte långsamt. Att det tar lång tid att ta bilden kan bero på att du trycker ner hela knappen på en gång? Du måste först hitta en fokuspunkt. Håll nere halva knappen och vänta på att det klingar till lite, sedan kan du trycka ner knappen. Trycker du ner hela på en gång så tvingas kameran att själv välja fokuspunkt vilket kan resultera i oskarpa bilder.

Ett tips? är att du fotar med auto några gånger och kollar hur de sätter ihop slutaren och bländaren. Då lär du dig hur du ska välja i olika ljusförhållanden. Sedan kan du gå över till S och A och slutligen till M. Slutaren är det som liknar 1/6 och bländaren F2.8.

Hoppas du förstod hur jag menar ;)

[AnimalLover1]
0

Konica Minolta DiMAGE A200

pernillaoscarsson
0

Tyvärr ingen kamera jag kan någonting om. Men systemkameror brukar vara byggda på samma vis med samma funktioner även om det kan skilja sig från märke till märke och modeller. Så som jag skrev, prova fota med Auto och lär känna kameran.

[AnimalLover1]
0

Okej men tack så mycket :)