Färghjälp
Om jag korsar en viltgul manteltecknad hane och en gulsvart japantecknad hona, då får jag väl ändå fram gula/viltgula ungar? Eller? Är urdålig på detta xP
Du får japantecknad gul/svart, med eller utan mantel/brokning om honan är renavlad (bjbj). Det är ganska vanligt att de inte är det så kan dyka upp viltgul också. Nu förutsätter jag bara att kaninerna inte har någon annan färg gemensam i genkoderna, så annat kan också dyka upp beroende på vad de bär dolt.
#1 Hanen är renavlad viltgul. Men jag har ingen hona utan jag tänkte skaffa en hona och funderade då på japantecknad då jag inte vill ha en enfärgad viltgul men ändå vill ha annat än viltgrå ungar. Men anlagdmässigt för ungarna, är det då bäst att ha en renavlad Japan eller en med andra färger i släkten? :)
Putt
Gult+gult blir bara gult. Så japantecknat och viltgul får du, med eller utan mantel/brokning. Sedan kanske Madagaskar också (osäker).
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#4 Okej, tack! Har du något att säga om det andra jag skrev, alltså om det är bättre att ha en renavlad Japan eller om jag ska hitta en med lite andra färger i släkten. Anlagsmässigt för ungarna alltså :)
#5 Det beror ju på vad du vill ha fram längre fram i generationerna. Vill du ha viltgul så välj allra helst en viltgul hona, men vill du ha en japantecknad så välj en med viltgul i släkten. Smartast är då att välja en viltfärgad japan, annars löper du risk (om du inte vill ha det) för madagaskar längre fram.
#6 Okej, tack så hemskt mycket för all hjälp! Är verkligen urkass på dethär med färger och teckningar :p