Andas fort
Hej! Jag har en tysk jätte som har börjat andas jättefort hela tiden den senaste veckan. Han har varit förkyld tror jag för han nös väldigt mycket ett tag, men gör det bara ibland nu. Oftast då jag släpper ut eller in honom ut buren. Han har en Hage kopplad till buren och precis utanför buren/Början av hagen så är det torkad jord som är lite dammig, kan han vara känslig mot det? I buren har jag halm åt honom från djuraffären har inte märkt av att den är särskild dammig av sig.
Han beter sig helt normal och är lika pigg som alltid. Han är inte stressad utan lägger sig gärna och myser bredvid en (Även om han blundar och är lugn så andas han fort). Han blir sällan stressad/rädd av främmande djur/ljud utan går hellre fram och kollar.
Så han beter sig alltså helt lugnt och normalt, men andas väldigt fort. Han gjorde inte det förut. Han är född i mars 2014. Jag har aldrig haft en jätteras förut, kan det här hända om de växer för fort, att resten av kroppen inte hänger med? Han är ungefär samma storlek som grannens franska vädur och hon är runt 1 år.
Är väldigt orolig, tacksam för svar! Har även lagt ut den här på jättekanin ifokus
Värmen? Se till att han få svalka och har mycket skydd från solen. Det har varit otroligt varmt att djur drabbas hårt av värmestress/värmeslag.