Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1102 ggr
[moapetrova]
0

Omöjlig att lyfta

Nu har jag haft min Betty i ca 3 veckor (lite mindre). Från början har hon varit riktigt lätt att lyfta men då kom hennes uppfödare och skulle klippa tänderna akut. Det var ungefär en vecka sedan. Nu är hon totalt omöjlig att lyfta upp, när man sitter på backen så kommer hon upp MEN det går inte att lyfta henne. Har ni några tips? på hur vi ska få henne att bli lätt att lyfta igen?

hejkomochhjälpmig
6

Klippa tänderna?! Sånt ska alltid göras hos veterinär och kaniners tänder får aldrig klippas utan skall slipas ner om detta är nödvändigt. Inte konstigt att kaninen tappat förtroendet. :(

Angående lyftandet så börja om från början, har kaninen något favorit godis eller gillar att bli klappad? I så fall skulle jag försöka att lyfta henne bara en kort sekund, inte långt över marken och sen sätta ner henne berömma och ge henne godis eller klappa henne på favorit stället direkt efteråt. Är kaninen okej med det så fortsätt så, sen lyft henne lite högre/lite längre stegvis för varje gång du gör detta och beröm/belöna henne alltid efteråt så kanske det går att få henne att bli okej med att lyftas igen.

[moapetrova]
0

#1 Det var verkligen akut att fixa tänderna, och veterinären måste bokas tidigare för att få tid.

kanin och häst
2

Men det ska ändå göras hos veterinär, kan man inte beställa akut tid?

Ett liv utan djur är inte värt att leva

[moapetrova]
0

#3 Det brukar gå, men dem hade så fullt upp att det inte hade gått. Uppfödaren har lärt sig av veterinär så hon visste hur man gör. Om vi inte hade gjort det då hade hon nog varit död nu. Dock kommer jag gå till vet nästa gång.

[moapetrova]
0

Förresten, hon sitter gärna i famnen, eller nära mig på golvet MEN det går inte att lyfta henne till uteburen! (hon bor i en lada) Har ni några tips? på hur jag kan få henne om man absolut inte får lyfta henne?

kanin och häst
0

#4: då förstår jag!:) trodde att hon bara kom till dig och sa att man behövde klippa kaninens tänder och gjorde det!xD var det bettfel eller vad var det?

[moapetrova]
0

#6 Det var ett bettfel 😮

kanin och häst
0

Stackars lite kanin!:( bett fel kan inte vara särskilt kul!:( den kommer ju måsta slipa tänderna regelbundet då!:( hurdant bett var det? Och hur ser det ut nu?

[moapetrova]
0

Övreframtänderna hade växt bakom dem undre. Har läst någonstans att eftersom hon fortfarande är ung så kanske det kan fixa sig, dock inte så troligt.

kanin och häst
0

Aa… Bettfel kan inte vara så himla kul då…:/ men vi får hålla tummarna!:)