Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 5400 ggr
[AnimalLover1]
0

Leva på bara hö?

Är det verkligen säkert att mina kaniner kan leva på bara hö med liite pellets? När de har fått sin dagliga pellets, typ en halv matsked verkar de fortfaramde vrålhungriga, då fick de lite till så jag tror de fick ungefär 1 msk var, fortfarande vrålhungriga.. Men tänkt om de svälter ihjäl om de inte får tillräckligt med pellets? Jag vill ju inte att Pix ska bli tjock och Skutti ännu tjockare, men jag vill ju heller inte att de ska svälta.. Och en till fråga, Pix bits, när jag stoppar fingret framför näsan på honom biter han mitt finger, inte snabbt så han nafsar inte, finns ju ingen självklar anledning till att sätta fingret framför honom men.. XD Ja, men finns det sätt att träna bort det? Han tror kanske att mitt finger är mat?

MsSofieG
2

Kaniner är av naturen alltid hungriga är är byggd för att konstant äta men det behöver inte betyda att de svälter. Håll koll på hullet så märker du om de behöver tillskott i form av pellets eller inte :)

jbson
2

Har läst att minst 80% av kaninens mat ska bestå av hö, man bör vara återhållsam med pellets då kaninen snabbt favoriserar pellets framför höet. Så fri tillgång till hö och någon halv dl pellets kommer jag servera våra små nya familjemedlemmar.

[krysopras]
0

Du kan pipa eller liksom gnälla till högt när han biter. 

Han är kanske nyfiken och vill bara prova vad det är för nåt du håller fram. Eller säga nåt t ex klappa mig, ge mig godis etc. Kaniner kan mena olika saker när de bits, det behöver inte vara ett tecken på att de är rädda eller arga, det kan vara vänlighet också.

[AnimalLover1]
1

#2 Japp, de har alltid fri tillgång till hö, men jag menar om jag ger de typ en halv dl var skulle de lätt bli feta men när de får så lite så blir de hungriga :(/ #3 Ja kan ju vara så :)

tlover
0

Om din kanin behöver kraftfoder el inte (det behöver dvs inte vara pellets utan kan vara annan slags kraftfoder också) kan bara du ta reda på.

Det sättet jag vet om nån av mina kaniner behöver kraftfoder (vi ger ju bara hö i vanliga fall med kraftfoder om dom ammar el liknande men bara om dom behöver) är att minska kraftfodret lite i taget och hålla koll på hullet (det känns bättre än det syns). Revbenen ska kännas (annars är kaninen fet) man känner det mer på ryggen (ryggmusklerna mer än ryggraden för ryggraden känns oftast men den ska inte vara för framträdande) och höften.

en sak att tänka på är att kaninungar ofta har en period då dom verkar "mager".

Du känner/testar dig alltså fram, blir kaninen för tjock minskar man på kraftfodret blir kaninen för mager ökar man. Efter ett tag behöver man inte känna lika ofta (men man bör ändå känna då och då tex ålder el liknande spelar ju också in)

l'm back

[AnimalLover1]
0

#5 Okej. Men vad finns det annars för kraftfoder? Det ända jag vet är pellets xD

Cotast
2

Mina kaniner + mammas kanin(4st, e frasse, en lejonblandis, en hermeplutt & en dvärghare) lever alla just nu på bara hö, dem har aldrig mått bättre

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU 

tlover
0

#6 Tex säd eller groddat säd är väl bland de vanligare men även tex kokt potatis och lite annat.

Vi ger tex havre till våra de få gånger de behöver kraftfoder däremot tänker vi i slutändan gå mot groddad säd snarare då det är bättre.

l'm back

TerreJ
0

Att han biter ditt finger betyder inte att han är hungrig. Kan vara tonåring eller så är han bara lite aggressiv eller inte gillar att ha saker precis framför sig.

Medarbetare på  djurparker                                                                                                                       För mer bilder http://nouw.com/theresefoto

Carl-Philip
2

Mina kaniner lever i princip på hö och vatten. :) Funkar utmärkt och de mår jättebra!

sara8282
0

Mina vuxna dvärgkaniner får nästan bara hö och vatten nu under sommarhalvåret.  Färskt gräs och grönsaker får de ett par gånger i veckan, och pellets får de ibland som godis.   

Har också en kanin av större ras, som inte är fullvuxen än, och hon får 1 dl pellets varje dag.

[AnimalLover1]
0

Okej vad bra att de mår bra av bara hö och vatten :) Men jag är orolig över att Skutti inte äter hö, det verkar verkligen inte så, Pix bet jag att han äter. När de får lite pellets en dag, nästa dag är Skutti hungrigare än någonsin, för det verkar som att HON lever på pellets.. Det känns inte säkert att sluta ge pellets, tänk så äter hon inte höet? D:

Namiko
1

Här är det hö, färskt grovt gräs, vatten och rikligt med grönsaker 2 gånger om dagen som gäller för min vuxna hona. Hon har fått några bitar pellets per dag men det har inte blivit av dom senaste dagarna och jag är sugen på att ta bort den helt för henne. Hon håller sig fin i hullet på det. Min lilla kanin får samma men eftersom han är en belgisk jätte som dessutom växer så får han en blandning av havre, hirs, solrosfrön och linfrön som kraftfoder.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

tlover
4

#12 Är du orolig över att hon inte äter hö är det ännu viktigare att dra ner på pelletsen. Hö är ett måste för kaniner så det kan vara bra att dra ner helt på pellets, om så bara för att få kaninen att äta mer hö.

(vi hade en kanin som bara åt kraftfoder då hon kom och sen efter avvänjing åt hon jättebra med hö och knappt kraftfoder då man gav det som godis sen)

l'm back

[AnimalLover1]
0

Okej, så det skadar inte att dra ner ännu mer så de bara får typ 7 bitar per dag?

*~HamsterHamster~*
1

#15 nej det skadar inte, tycker ändå att det är lite onödigt och ensidigt med bara hö, när de i naturen framförallt äter gräs och blad och andra markväxter plus grenar och blommor. Genom hö kan de inte selektera själva och välja vad de behöver. lite tråkigt enligt mig…

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

[AnimalLover1]
0

#16 Nej asså inte BARA hö, menar då hö + vatten + grönt från naturen =)

*~HamsterHamster~*
0

#17 ville säga det allmänt för att ryktet går runt att man ska mata med 50-80% hö…

mvh, HamsterHamster

tlover
0

#15 Nej bara man har bra hö så behövs knappt nå mycket grönsaker/grönt/etc ens däremot ska man ju ge det ändå eftersom man aldrig kan vara säker på att det alltid är bra.

Ger man inge pellets alls bör man däremot ge saltsten då och då.

l'm back

jbson
2

Jag skrev att minst 80% ska bestå av hö, alltså gärna mer. Ute i det fria finns inget pellets att tillgå 😉 Så hö, ängsgräs, örter och grenar som finns i oändliga sorter

*~HamsterHamster~*
2

Bra hö? Men hö är inte heller naturligt? Det behövs inget saltsten om man matar på rätt sätt med saker utifrån? kaniner kan selektera själva och det har inte avlats bort genom åren som vissa tror.

I naturen finns dessutom inte heller något hö? bara lite enstaka torkade grässtrån och kaninerna väljer bort(med flit) dem eftersom Gräs och andra markväxter innehåller en massa mer näringsämnen och mineraler.

MIna kanincer har inte fått hö på några veckor nu, Efter att jag fick reda på att lagen inte alls säger att de måste ha tillgång till hö. DE får inga pellets alls. dvs, inga torkade saker alls nu bara natur. Mina har aldrig i livet fått tillgång tillsaltsten? är det något fel på mina kaniner?

Vilda kaniner har inte heller saltsten eller något och de livnär sig bara av det som växer ute? i det de äter ingår inte ens hö. Inte ens på vintern. Det de gräver ut under snötäcken innehåller fortfarande mer näringsämnen och mineraler än hö. Jag behöver inte ens starkt hö huvudsaken är att det inte är dammigt och att det är färskt när jag väl matar med det.

Hö är inte naturlig och kommer aldrig bli det, lika lite som pellets. Också om det är mycket naturligare en all skräpmat man ser i affärerna. Klart att hö är torkat gräs och det är naturligt men höet har tappat hälften av sina ämnen genom torkandet och lagring. Så nej tack mina kaniner har bra hull och är friska som bara den också om jag just nu under sommaren "bara" matar med markväxter och kvistar.

och varför ska 80% bestå utav hö? inget elakt menat väntar bara på en förklaring?

mvh, HamsterHamster

jbson
0

Men vart hittar du färskt gräs på vintern? Tar inte illa vid mig! Men kallar mer än gärna gräset jag slår ute på ängen för HÖ även om det är nyslaget! Gräs för mig är grönt grösmattegräs och det matar jag inte mina med, det får dom beta själva…

tlover
2

#21 I naturen äter/slickar kaninen i sig jord och liknande och får i sig salt på det sättet, extremt få kaniner lever så att dom kan få i sig salt på det sättet nuförtiden.

Kaniner äter inte färskt gräs året om, på sensommaren torkar gräset och det är blandannat det som kaninen kan leva på på vintern, såklart äter den också kvistar m.m med det ska man ju också torkat gräs. Det torkade gräset har också betydligt mindre näringsämnen än det hö man ger (som bara man torkat det rätt innehåller mer än bara 50% av näringen, torkning är ett av dom bästa sätten att förvara mat).

Sen så räknar jag bra hö, hö som inte bara innehåller en grässort, vårt eget hö innehåller flera olika grässorter och örter tex så vi ger mer sällan extra grönt än vad vi skulle behövt om vi gett monokulturhö.

Enligt lagen ska man däremot ha hö eller nått liknande tex långt gräs, annars så kan tänderna fara illa.

Sen ska man tänka på att efter bara 10 generationer så har man anpassat sig till tex viss ny kost el liknande och eftersom tamkaninen varit med sen ca 1600 talet så är det betydligt fler generationer så man kan faktiskt inte riktigt tänka på vad en vildkanin äter.

Det är ju till och med vissa sällskapsraser, köttraser etc som kräver kraftfoder nu  (generellt) efter att bara ha varit ren sällskapskanin/snabbväxande köttkanin i max 90 år (en vildkanin tex som skulle ha behövt kraftfoder för att hålla hälsan skulle helt enkelt inte överlevt förr även en bonnkanin skulle inte ha överlevt då hästen el möjligen korna fick kraftfoder inte kaninerna)

l'm back

*~HamsterHamster~*
3

Vänta, I Tyskland, Österrike och Schweiz så tänker man fortfaranda på vilda Kaniner och matar efter den stilen(inte alla, men alla som är i forum och kollar efter kaninens naturliga behov). Då undrar jag varför Deras kaniner Är friska när de bara lever på färska saker? De får också hö men absolut Är det nog tvärtom 80% färska saker och lite hö. De flesta matar efter Ad libitum nu så att kaniner selekterar själva. Kaninens tarmar fungerar likadana och tänderna slits ner på samma sätt. Det finns fortfarande färskt gräs på sensommaren :) och på vintern krafsas efter vinterfasta och gröna knoppar. Saltet de kaninerna behöver ges genom köpta grönsaker och mina har alltid tillgång till att vara ute :)

Kraftfoder och kraftfoder, det finns olika kraftfoder och vissa av dem är naturliga, inte som pellets med en massa tillsatta vitainer och mineraler. Till exempel hirs och havre? Om man matar med variation klarar också köttraser av en naturlig utfodring. Också jättekaniner och andra köttraser.

#22 På vintern kraffsar kaniner efter knoppar och det som fortfarande är grönt. De äter höstlöv och rötter. På vintern dör många vilda kaniner och bara de starkaste överlever och på våren lyckas bara de starkaste fortplanta sig. Det är viktigt för då är chansen att ungarna blir starka mycket högre. Hemma hos os vill vi naturligtvis inte att kaninerna dör på vintern därför köper jag och många andra tyskar, österrikare och de från schweiz grönsaker, örter och frukt över hela vintern. Nu ska man inte börja säga "gud har du tänkt på hur dyrt det blir, har du kollat på priserna?!?" På olika affärer kan man fråga efter de lite äldre saker som de inte kan sälja längre, till exempel sallader med några konstiga blad, LIte dåliga äpplen kanske, lite kål som inte köps längre eftersom den är "ful". När man tänker på hur mycket grönsaker som slängs är detta en bra sak. En gång lyckades jag få hem en hel svart sopsäck full med saker från ica gratis, bara för att folk inte vill köpa sakerna längre och de skulle annars slängts, Så det är helt okej :) Och det som blir över komposteras när det blir för dåligt! no problem bästa taktiken ever. Klart att mina får hä på vintern också men de får den energi de behöver genom grönsakerna. Nu för tiden letar jag inte ens efter starkt hö längre eftersom jag precis vet vad mina behöver, dessutom har de under vintern fortfarande tillgång till att selektera under grönsakerna jag får :D

mvh, HamsterHamster

tlover
1

#24 Som sagt under den tiden dom varittamboskap så har dom förändrats, man kan inte tänka dom som vildkaniner. Under den tiden dom varit tama i Sverige så har dom gått igenom ungefär lika många generationer som människan har sen vi blev jordbrukare och vi har anpassat oss till både laktos och gluten (inte alla men en stor del till skillnad från förut) vi har även fått större huvuden och blivit längre.

Tamkaniner har också förändrats från vildkaninerna därför kan man inte utgå helt från att dom ska äta samma som vildkaniner. Under tiden mellan då man började ha tamkaniner och mordern kaninhållning så fick dom i princip bara hö, torkad sly el bark (Det som ramlade ner på golvet av det korna åt). och även efter det har hö varit en stor del av kosten. Skulle hö ha varit dåligt för kaninerna hade dom inte överlevt så länge.

Nu säger jag inte att man inte ska ge färskt grönt eller att man måste ge pellets (jag ger själv aldrig pellets så…). Jag säger bara att man inte ska utesluta hö för det är en viktig del av tamkaniners mat.

Jag skrev kraftfoder med mening, dvs jag skrev inte pellets, jag är mycket väl medveten om att kaniner inte behöver pellets men jag vet också att vissa kaniner kan behöva kraftfoder (pga Avel, i naturen skulle en sån kanin inte överleva).

l'm back

*~HamsterHamster~*
1

#25 "Tamkaniner har också förändrats från vildkaninerna därför kan man inte utgå helt från att dom ska äta samma som vildkaniner. Under tiden mellan då man började ha tamkaniner och mordern kaninhållning så fick dom i princip bara hö, torkad sly el bark (Det som ramlade ner på golvet av det korna åt). och även efter det har hö varit en stor del av kosten. Skulle hö ha varit dåligt för kaninerna hade dom inte överlevt så länge."

De kan leva på bara hö, på bara pellets elelr något annan kraftfoder. De fick en stor mängd hö förr i tiden, troligen också en hel del av fodret de andra djuren fick. Men fodret är fiberhaltigt, och hö skiljer sig inte från gräs när det tuggas. Samma malande rörelser. Under all denna tid har kaninerna fortfarande samma näringsbehov och deras naturliga föda har under all dessa år egentligen också varit gräs, människor har bara inte tänkt på det och var inte så insatta när det gäller att mata djur i allmänhet naturligt. 

Om det nu är så att de har förändrats så mycket att det är super att leva på mer än 80% hö, varför kan man inte "förändra" tillbaka dem till en Naturlig utfodring, där de kan selektera själva. Kaniner ska inte behöva ha en sådan ensidig diet och leva med 80% hö. Man kan säga att jag isåfall har förändrat tillbaka mina kaniner på en vecka. 

Nu är de vana vid naturlig utfodring, de kan selektera själva, de äter framförallt gräs och andra markväxter, på vintern så är de ute och kraffsar också om det finns grönsaker inne som de också äter, men de tyckte kanske att det är lite kul att gräva ut höstens skatter och tyckte kanske att det fanns något som fattas i deras näringsbehov. På våren äter de unga grässtrån och knoppar och fortfarande grönsakerna jag ger, På sommaren så äter de allt som växer ute på naturligt sätt osv.

Om kaniner nu har förändrats så mycket, hur kunde mina kaniner komma tillbaka till att äta så naturligt, och till och med på vintern låta höet ligga  i sin hö häck och istället så äter de grönsakerna och går ut och kraffsar?

mvh, HamsterHamster

Alana82
4

Med tanke på att kaninen varit tamboskap i en oerhört kort tid evolutionärt sett så tror jag knappast att dess matsmältningssystem skulle ha förändrats särskilt mycket eller överhuvudtaget alls, vare sig häst hund eller katt, inte ens vårt eget system har förändrats nämnvärt sedan stenålder eller längre tillbaka så varför skulle kaninen vara undantaget? det vill jag nog se en eller helst flera vetenskapligt legitima studier på innan jag tror på

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

tlover
3

Jo man kan förändra tillbaka det men det tar några generationer,

Sen så är ju hö bara torkat gräs (och det har som sagt mer än 50% av näringen kvar dvs mer än ad du påstår).

Sen så äter vild kaniner också torkat gräs (nästan som hö fast med mindre näring) men såklart håller som sig undan från tex mögligt torkat gräs.

En kanin kan egentligen inte leva på bara pellets eller nån annan slags kraftfoder, det skulle leda till antingen tandproblem, övervikt eller båda.

Och som sagt ingen säger att man inte ska ge grönt bara att hö är viktigt.

l'm back

[krysopras]
3

Kaniner är lika hästar. De äter lite hela tiden, får aldrig ha tomma magar. Eftersom de äter på det viset ska de ha näringsfattig mat, t ex hö och bladgrönsaker. Man kan gärna ge äppelkvistar eller kvistar av pil och sälg.

Saltsten ska man inte ge. Det behövs inte och kan vara skadligt. Ge hellre pellets än spannmål och frön. Utekaniner kan behöva frön och gryn, i synnerhet på vintern, men innekaniner behöver inte hålla sig varma så de bli oftast bara tjocka och kassa i magen av så näringsrik mat. Kass mage är en av de absolut främsta dödsorsakerna hos sällskapskaniner. 

Den bästa kanininfo som finns att få och som är vetenskapligt kontrollerad är den som House Rabbit Society ger. Man måste kunna engelska förstås men det kan ju de flesta. Här är en länk till deras diet-sida.

http://rabbit.org/faq-diet/

tlover
1

#29 Saltsten behövs om dom inte äter pellets annat kraftfoder än pellets kan man mycket väl ge men som med allt kraftfoder ska man aldrig ge för mycket.

l'm back

farvendal
4

Hö, väldigt små mängder pellets (eller inge pellets alls) samt lite grönt så klarar sig dina kaniner utmärkt ska du se. Om du märker att de tappar hull, ja då får du väl öka pelletsen, eller vilken typ av kraftfoder du nu väljer att ge. 

Sedan har jag aldrig förstått vad det är ni har en jättediskussion om. Hurvida minst 80 % av kosten måste bestå av hö eller inte? Det behöver inte vara hö, men någon typ av grovfoder. I mitt fall är det gräs som gäller. Lite hö, men mest gräs. De får ytterst lite kraftfoder nu sommartid och de är i perfekt hull.

Hurvida saltsten behövs eller ej är nog ganska individuellt också. Generellt sett så behöver det inte saltsten alls, oavsett om de äter pellets eller inte. Men ibland kan det behövas. 

För övrigt är kaniner skapta för att äta i princip hela tiden, så att de nafsar på dig är inget konstigt ;)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Marsvinsmamman
3

Jag håller helt med #27

Jag minns också att de, i den utomordentligt intressanta dokumentären "Livet under jorden" som SVT sände i våras, också betonade just att våra tamkaniner inte har genomgått några djupgående "systemförändringar" jämfört med vildkaninen. Att tamkaninen skulle ha ett annat matsmältningssystem än vildkaninen, låter inte sannolikt. Så snabbt jobbar inte evolutionen…

tlover
0

#32 Så du påstår att det inte finns människor som tål både laktos och gluten? eller att våra huvuden inte blivit större? Det ät nämligen ungefär lika många generationer det handlar om (färre generationer för människan när det gäller huvudena däremot).

Jag säger inte att kaniner helt plötsligt blivit tex köttätare utan att dom anpassats till kosten dom ätit under de senaste 400 åren (dvs hö främst), det krävs som sagt bara 10 generationer för att man ska kunna se skillnad genetiskt (tex fåglar som fått näbbar som anpassats till fågelmatningsautomater och slutat vinterflytta).

l'm back

Sussi Sörensen
7

Var på föreläsning om gnagare på ett av Sveriges mest välrenommerade djursjukhus där veterinären sa att 80% av kaninens mat ska vara hö.

Det grundar sig på att de liksom hästen är gräsätare som tillbringar mesta tiden med att leta mat och äta för att magen ska hållas igång. Enligt veterinären växer framtänderna 1 cm i månaden och 1½ cm i underkäken. När de äter hö eller gräs slipas deras tänder per automatik varje gång de biter av strået till små bitar så ofta som det behövs när de äter hö/gräs. De får annars mycket lätt problem med sneda framtänder som i de flesta fall påverkar möjligheten att äta ordentligt om man skippar denna typ av foder vilket ger onödigt lidande.

Den kaninhonan jag köpte till min hane i våras visade sig ha just sneda tänder då de på grund av att de själva hade hösnuva… gett henne färskgrönsaker och pellets. Efter fri tillgång till hö har hon inte haft detta problem.

Höet tjänar även som sysselsättning så man kan lägga lite på taket för att de ska få "jobba" lite med att få ner det.
Kramen!

Marsvinsmamman
5

#33 Jag påstår ingenting, jag återger vad som sades i en dokumentärfilm där forskare kartlade kaniners liv under marken. Laktos- och glutenintolerans hos människor har jag inte ens nämnt, så varför tar du upp det?

Om du är så tvärsäker på att tamkaninens matsmältningsapparat och matspjälkning har förändrats jämfört med vildkaninens, så får du väldigt gärna berätta vari dessa förändringar består. Gärna med källor då, också. Jag enormt intresserad av biologi, och om du har kunskaper som jag saknar om detta så tar jag gärna emot dem. Jag är väl påläst när det gäller hästens matsmältningssystem och mage/tarmapparat, och efter vad jag har fått lära mig så finns det stora likheter mellan såväl hästars som kaniners matspjälkning, bortsett från kaninens stora blindtarm. Men som sagt, upplys mig gärna om vad det är som tamkaninens kropp gör och behöver, som skiljer sig från vildkaninens. Jag är alltid intresserad av att utöka mina kunskaper.

farvendal
0

Hur mycket som hänt i evolutionen har inget och göra med hur lång tid det gått även om det såklart ibland hinner hända mycket på lång tid. En varelse anpassas och utvecklas utifrån behov. Jämför man kaniner med människor så är det så otroligt mycket mer som ändrats i människors kost och levnadssätt än vad det gjort för kaninens. Att jämföra dem med att vi människor blivit tex laktosintollerana är rätt befängt.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[krysopras]
3

Hö består av gräs så det behövs inga förändringar av mag-tarmkanalen för att klara av höätning om man är gräsätare. På sommaren kan man klart gå ut och plocka färskt gräs av olika slag var och varannan dag (färskt gräs ska inte sparas längre än några dagar i kylen)  - på vintern är det dock nästan omöjligt att få ihop så det räcker. Det är därför man ger gräsätare hö - det är praktiskt och finns hela året. Om gräset torkas och förvaras som det ska så bevaras näringen i det. Hö som legat ute och soltorkat kan t om vara extra nyttigt eftersom solljus ökar halten D-vitamin i höet.  Ängshö består av många olika slags gräs och är därför inte ensidigt. 

Jag såg också programmen om Livet under jorden. De var verkligen väldigt bra, om de kommer igen rekommenderar jag alla kaninägare att se dem. 

Vissa mutationer har skett hos domesticerade djur, t ex mutationen av en gen som gör ett enzym som bryter ned spannmål och som finns hos människor och hundar, men inte hos vargar. Om tamkaniner har en liknande mutation kanske man inte vet ännu, det var rätt nyligen man påvisade den hos hundar.

Agda
0

Jag har ett par honor som bara får 2-3 pelletsbitar ca var annan, var tredje dag. Så har de fått i ca 5 månader nu. Såklart har de även fått grenar med löv och gräs då och då. De håller sig helt ok i hullet och äter bra av höet. Att jag vill ge den lite pellets beror på att jag inte vet om de får tillräckligt med näring av höet, men de får alltså inte mycket (de väger ca 3 kg).

Jag har också sett att kaniner blir duktigare att äta hö om de får det före pelletsen. Kaninerna verkar alltid vrålhungriga när jag kommer till stallet (trots fri tillgång till hö), så då får de stilla den första hungern på nytt hö och får pellets ca 30 minuter senare (sedan allihopa fått hö). Ibland kan man också skippa att ge dem nytt hö en dag och inget pellets alls, då lär de sig att äta hö (så har jag fått göra med några kaniner).

Är Pix van att du ger honom mat framför ansiktet? Jag har en hona som jag inte kan stoppa fingrarna framför (när burdörren är stängd), hon tror direkt det är mat då hon brukar få godsaker (gräs och frukt) så. Hon biter lätt till och släpper snabbt då hon inser att det inte var något ätbart😉Jag gör bara så att jag undviker att stoppa mina fingrar framför hennes nos, är ju mitt eget fel att hon är van att det brukar vara mat hon får såSkämtar

*~HamsterHamster~*
0

#38 Såklart att kaniner blir duktigare på att äta när de inte får pellets innan annan mat, Pellets sväller till upp till tre gånger den storleken de haft innan de kom ner i magen. Det betyder att de är starkt mättande. eftersom de inte får i sig nåt annat när de svällt så mycket.

mvh, HamsterHamster

tlover
1

#35 #36 Personen jag diskuterat med har påstått både att hö är onaturligt för kaniner och att vilda kaniner (och tama kaniner enligt h*n) måste ha färsk föda året runt.

Eftersom man förr inte gav kaniner färsk föda året om utan dom fick klara sig på det som ramlade ner på lagårdsgolvet (vilket i största sannolikhet var hö, torkat sly och torkad bark men även vissa andra saker gavs, då torkat) så borde ju kaninerna (om hö är onaturlig föda och dom måste ha färsk föda året om) ha dött ut, eftersom dom inte gjort det och man fortsätter med hypotesen av att vildkaniner måste ha färsk föda så borde kaninerna av nödvändighet ha utvecklats till att tåla torkad föda, främst hö på samma sätt som att människor har utvecklats till att tåla laktos då det i princip varit den enda födan i perioder.

Går man efter hypotesen att kaniner kräver färsk föda året om så är det en stor förändring att gå över till torkad föda vissa delar av året och en ännu större förändring för ca 90 generationer sen då man började med pellets (beroende på tillgång till pellets såklart). Den förändringen skulle då kräva en viss förändring (vilket jag jämför med laktos toleransen).

Som sagt jag säger inte att kaniner fått några mycket större förändringar i matsmältningssystemet tex genom att ha blivit omnivorer bara att även om hö inte var naturligt för vildkaninen så är det det för tamkaninen nu annars skulle dom inte överlevt på det i hundratals år.

l'm back

*~HamsterHamster~*
0

#40 Bara för att en sak är onaturlig behöver det inte betyda att Djuren dör utav att få det, Jag sa aldrig måste utan jag sa att det är naturligare än hö och att hö är ensidig, ja det må bestå av olika sorter markväxter, men smaken är inte samma som om den är färsk och konsistensen på det torkade är likadan oberoende på vilket strå de får i munnen. Dessutom tappar gräset näring när det torkas. Kan du säga hur gräset förändras om det inte tappar mycket? mer näring än gräs kommer det ju knappast ha?

Har du hört av veggie pets, katter och hundar som bara matas med grönsaker och spannmål? det är onaturlig, men de överlever ändå? är inte det konstigt enligt dig när djur borde dö av onaturlig föda?

mvh, HamsterHamster

tlover
2

#41 Förr kunde man inte näringslära, även om jag inte anser att det är rätt att ge rovdjur vegetabilisk föda så vet man nu vad dom behöver och var man kan få det från  (tex konstgjord taurin).

Tex så hade man ingen koll på selen förr (våra jordar är selenfattiga) vilket skulle gett till döda/förlamade djur om djuren inte utvecklats till att tåla selenfattig kost. (nuförtiden köper man oftast tillskott om man märker att det finns brist tex du som köper grönsaker utomlands ifrån)

Djur (och även människor såklart eftersom vi är djur) utvecklas till att klara sig bra på mat man äter länge också (tex har studier visat att man mår bäst på klassisk husmanskost så här i Sverige ska man inte äta "medelhavskost" utan svensk husmanskost om man vill må bra. Däremot ska man tänka på att mycket av det som räknas som husmanskost nuförtiden var lyx förritiden).

Det är ju faktiskt skillnad mellan att överleva och att producera kött (det som kaniner använts till traditionellt). För att kunna få kull efter kull av kaninungar måste kaninen vara ganska frisk inte bara överleva (kaniner brunstar inte ens om inte det finns nog med bra mat).

Per kilo foder ( jämfört hö el gräs) ger ju hö mycket, mycket mer näring (det är därför man måste ge mindre hö än gräs) eftersom det är torkat, det kan också ha mer D-vitamin som #37 skrev.

Även smak m.m behöver inte förloras om man torkar höet rätt (rätt torkat hö har ju till och med kvar grön färg)

Sen så behöver inte hö automatiskt betyda att det är ensidigt det beror ju på vilket hö man köper/slår.

l'm back

*~HamsterHamster~*
0

Det är bara vitamin D2 som tillförs med torkade växter, Men det ärr ett fettlösligt vitamin så kaninen kan inte ta tillvara på det riktigt. Eller är det mer?

Solroskärnor innehåller också vitamin D och till det en massa andra vitaminer+ fett så fettlösliga och vattenlösliga vitaminer kan kaninen ta tillvara på :)

mvh, HamsterHamster

tlover
0

#43 Eftersom det är torkat är alla näringsämnen mer per kilo hö än per kilo gräs så alla näringsämnen som finns i hö är mer än i gräs.

Solrosfrön innehåller däremot inte D vitamin alls. Däremot är jag inte hundra på D-vitaminet därför skrev jag kan, det finns däremot annan soltorkad mat som tar upp D-vitamin från solen så det är inte så jättelångsökt.

l'm back

*~HamsterHamster~*
0

Solrosfrön innehåller vitamin B6 och B12.

Jag tog fel på vitaminerna lol XD

Däremot får kaninerna nog med vitamin D genom solljus :) 

Hö som innehåller mycken mineraler och näringsämnen och är väldigt rik på olika sorter av olika växter som växer ute… nja det är okej, men det är fortfarande inte så naturligt. Jag matar själv med hö, men det färska dominerar mina kaniners foderplan.

Kan jag se källan där du ser att höet innehåller mer än gräset eftersom de äter mer av höet?

mvh, HamsterHamster

farvendal
2

Ja alltså. Hurvida hö är naturligt eller ej beror ju på hur långsökt man är.. Isåfall är det ännu mindre naturligt med pellets  och inte det här med att hålla kaniner i bur heller. 

Hö är nog så nära "naturligt" du kan komma, i och med att det bara är torkat gräs. Vildkaniner käkar hö de med om de får chansen.  När det inte finns färskt gräs dvs. För även mina tamkaniner väljer gräs framför hö.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

*~HamsterHamster~*
2

Jag är pelletsens största fiende XD Och burarna … ja de ska vi inte ens prata om. Att sitta ensam i en bur som kanin … jag tycker så synd om dessa kaniner.

#46 Okej Farvendal kom till tyskland lägg hö hos kaninerna och se om de väljer gräset eller höet :) klart om det inte finns färskt äter de hö de har ju inget annat val.

En fråga till alla, om kaniner väljer färska saker före hö, borde inte det betyda att färska saker är bättre?

mvh, HamsterHamster

farvendal
0

#46 Självklart är färska saker bättre. för alla varelser. Och jag sa just att de väljer gräs framför hö.  Finns en stor anledning till varför mina får så lite hö sommartid.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

*~HamsterHamster~*
0

#48 jag förstod nog något fel, du skrev att vilda kaniner käkar hö när de får chansen :)

mvh, HamsterHamster

farvendal
0

#48 Ja det stämmer. Föräldrarnas gård besöks flitigt av vildkaniner vintertid som gärna käkar på hö som spillts på marken. 

För övrigt antar jag att du har dina kaniner instängda, oavsett om det är en liten bur eller en stor Hage.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

*~HamsterHamster~*
0

Inte alldtid :) fast jo de är ju alltid instängnda mer elelr mindre så fort man har koll på ett djur är de ju intsängnda, våran hund som springer runt fritt är också instängnd. annars får de springa runt utanför inhängnaden… Fraförallt caffé latte smiter alltid ut och alla andra följer med :)

mvh, HamsterHamster

*~HamsterHamster~*
1

Jag borde lära mig att inte tro på allt jag läser -.-

mvh, HamsterHamster

tlover
0

#45 Solrosfrön innehåller inte B-12 heller (men det får dom nog från att dom äter bajs) även om dom får D-vitamin från solen kan man inte få Dvitamin från solen på vintern eftersom solen har en sån vinkel genom atmosfären att d-vitmanin inte kan produceras i huden.

Ingen källa behövs bara logik. Låt oss säga att det tar ca 2 kilo gräs för att göra 1 kilo hö (nu vet jag inte exakt hur det blir så detta är bara ett exempel)  då innehåller ju ett kilo hö nästan dubbelt så mycket näring som ett kilo gräs, eller hur.

Torkade växter finns också i naturen särskilt på hösten/vintern så torkade växter är naturligt för både tamkaniner (eftersom det getts i generationer) och för vildkaniner. Däremot så har hö och annat människor torkar åt kaninerna bättre näring eftersom dom torkats bättre än i naturen och förvarats bättre (växter/örter som är torkade i naturen har oftast blommat ut och har därför dåligt näringsvärde, det står också ute i regn, snö och sol som också sänker näringsvärdet).

Sen kan kaniner mycket väl välja bra hö framför gräs, särskilt sent på sesongen. Våra kaniner slukar hö om dom får det istället för gräs på sommaren, dom gillar variationen helt enkelt och även vilda djur väljer variation (tex så brukar min morfar mata rådjuren med hö och dom äter mycket gärna det).

l'm back

Idlil
0

Mina förra kaniner levde på bara hö, givetvis på vatten o gräs också då. men efter vi hade tränat/tävlat eller de inte fått gått ut under dagen om de hade varit riktigt dåligt väder så fick de ca 1½ matsked var. :) O de tappade aldrig hull utan jag tyckte de fick mer energie. :)

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

Agda
3

#47: Fast man kan inte gå efter att det som kaninerna väljer är bäst för dem. I princip alla mina kaniner väljer kraftfoder framför gräs (och hö), ändå anser inte jag att kraftfodret är bättre för dem. Har de nyss fått gräs och hör att jag börjar skramla med kraftfodret slutar de äta av gräs och blir halvt galna … 😛

*~HamsterHamster~*
1

#55 där har du rätt i, nästan :) Om kaniner har möjlighet till att selektera mellan naturliga saker javisst. Om kaniner har möjlighet att selektera mellan saker som är goda och naturliga saker väljer de troligen de godare sakerna.

mvh, HamsterHamster

[krysopras]
1

Det har du väldigt rätt i. Min kanin Yohio selekterade fram en påse jellybeans ur en väska en dag och hann ta ett par bönor innan jag hörde honom. Trots att han hade hur mycket hö och blad som helst. Det betyder inte att jellybeans är den bästa maten för kaniner. Det betyder bara att kaniner gillar snask =)

Niniz
1

Om höet är av bra kvalité borde de klara sig på det om de inte tränar hårt, har ovanligt hög förbränning, växer, eller bor ute den kalla årstiden. Håll koll på hullet! Du märker om de behöver något mer. :)

Celtiq
3

Jag satte min kanin på hö-diet ganska nyligen, eftersom han behöver tappa lite i vikt. Han får fortfarande liiite pellets till kvällen och då nästan slänger han sig över det haha. Sedan om svält så kommer kaninen såklart att äta höet när den är riktigt hungrig och det inte finns något annat val. :) Att din kanin bits sådär beror nog på ren nyfikenhet, min gjorde likadant under en tid men började sedan gnida hakan och slicka på fingret istället haha. Annars kan du ju göra något typ av ljud/säga till kaninen att det är fel, och sedan berömma om den gör rätt. :)

[krysopras]
3

Den vanligaste orsaken till att tamkaniner dör i förtid är problem med magen, så kallad stasis. tarmrörelserna stannar upp och kaninen kan dö på bara någon dag. Den vanligaste orsaken till stasis är att kaninen får för lite grovfoder och för mycket skräpmat. Det finns en massa hemska kaningodis i djuraffärer, feta nötter och frön och torkad frukt och sk yoghurt-drops- sånt ska kaniner ha extremt lite av, helst inget alls, mjölkprodukter behöver de ALDRIG efter att de slutat dia. Som sagt, deras magar fungerar bäst på mycket fettsnål och fiberrik kost. Sen kan man själv tycka att "bara" hö ser trist och torrt ut, men det är ju inte man själv som ska äta det. Det går inte att jämföra vad som är nyttigt för människor med vad som är nyttigt för kaniner. Vi behöver t ex inte nöta ner våra tänder, tvärtom. Men kaniners tänder växer hela livet och måste nötas mot grovt gräs (hö) annars växer de fel och så blir kaninen sjuk efter ett tag. Vildkaniner äter torrt gräs på vintern för det finns inget annat. Bara om det blir mycket snö ger de sig på barken på äppelträd och rosbuskar och liknande. 

När jag bantade ned min lille tjockis fick han bara hö och bladgrönsaker i tre månader. Sedan var han smal och fin igen. Han får fortfarande mest hö och grönt och kanske 5-8 pelletsar (cunicomplete) varje dag. Nån gång en liten bit persika eller apelsin, men inte ens en gång i veckan. Han hade besvär med magen förut men inte sedan jag satte honom på magerkost. 

Här är en länk om kaniner och mat. http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/kanin/magproblem

Celtiq
0

#60 Det hände faktiskt min kanin förra året. Totalstopp i tarmsystemet, så det var raka vägen till veterinären. Väl där fick han MASSOR av olika mediciner och som vi även fick med hem. Hade vi väntat bara ett par timmar till hade det varit kört för honom. Berodde tydligen på att han fått i sig alltför stora mängder gräs på en gång i början av sommaren, så nu vågar jag knappt ge honom något gräs alls. Det är så jäkla läskigt hur fort en frisk kanin kan gå övergå till dödssjuk på inte ens en dag alltså. :S

[krysopras]
1

Usch vad hemskt, tack o lov att ni hann till veterinären! Ja, kaniner kan bli riktigt kassa i magen av ny mat som de inte är vana vid, det är därför man måste vara försiktig med allt nytt man ger dem, t ex gräs på våren. De tycker att gräset är så gott och så äter de alldeles  för mycket på en gång.  

Men sen när magarna vant sig vid gräset kan man ju ge mer, fast jag förstår ju att du knappt vågar ge gräs efter det som hände. Det hade inte jag heller vågat!

Niniz
0

Sommartid får mina kaniner bara gräs+kvistar (om de inte diar eller är unga) på vintern får de hö+kvistar.  Men så klart viktigt att gå från hö till gräs mkt långsamt och vise versa :o Brukar börja med bara några grässtrån i början  :P Usch vad hemskt att din kanin bliv så sjuk :(